Ford Explorer este cel mai bine
vândut SUV din istorie, în cei 20 de ani de carieră, fiind vândut
în peste 6 milioane de unităţi, o performanţă considerabilă, dacă,
teoretic, ne gândim că a pornit ca un automobil de nişă. De fapt
Explorer a fost modelul care în anii ’90 a făcut trecerea de la un segment de nişă către publicul larg,
fiind al doilea cel mai bine vândut Ford din acea
perioadă.
Astăzi Ford
Explorer ni se prezintă în cea de-a cincea generaţie şi în invazia
de modele crossover, rămâne un SUV tipic american. Deşi Ford nu ne
spune încă nimic despre dimensiuni , noul Explorer nu pare mai mic
decât precedenta generaţie, care se plasa între BMW X5 şi Audi Q7.
În materie de aspect noua generaţie combină într-un mod interesant
limbajul de design american, preluat de la Ford Taurus, cu ceva
tuşe kinetice, dar este clar
că vorbim de un automobil desenat cu gândul la americani fără a fi
alterat prea mult de influenţele europene, cel puţin la
exterior…
La interior
însă, se pot observa însă uşoare influenţe de la noua generaţie
Ford Focus, în special la volan, şi per total reprezintă o evoluţie
considerabilă faţă de precedentul. Spaţiul este unul din atu-urile
noului model, putând transporta în deplin confort şapte persoane,
datorită celor trei rânduri de scaune. Din păcate oamenii de
comunicare americani preferă să ne servească metafore în loc de
date concrete şi nu îl putem compara cu modelele similare europene
în termeni concreţi de spaţiu pentru pasageri şi bagaje.
În schimb, acest
model face un pas important la capitolul economie de combustibil
(dacă privim prin ochii unui american, desigur). Motorizarea de
bază a lui Explorer este un 3.5 litri Ti-VCT V6,motor ce oferă 290
CP şi un cuplu de 346 Nm. Marea noutate este însă introducerea unui
motor cu doar patru cilindri pentru Explorer. Este vorba de
propulsorul 2.0 litri EcoBoost, disponibil şi în Europa,
care dezvoltă 237 CP la 5.500 rpm şi un cuplu de 350 Nm între 1.700
şi 4.000 rpm. Iarăşi, cifrele de consum lipsesc din
comunicatul oficial, precizându-se că noua generaţie este cu 30%
mai eficientă decât precedenta. Ambele versiuni vin cuplate la o
cutie automată cu 6 rapoarte şi cu un sistem 4WD
inteligent.
Sistemul de
tracţiune integrală este unul în care computerul ia deciziile cele
mai bune pentru şofer. Astfel cel de la volan selectează tipul de
teren pe care se rulează – normal, noroi, nisip, sau zăpadă – şi
sistemul 4WD se adaptează la aceste condiţii pentru cea mai bună
tracţiune. Asistarea la coborârea pantelor, Hill Descent Control™,
face, de asemenea, parte din arsenalul pentru teren accidentat al
noii generaţii Ford Explorer.
În privinţa
dotărilor există trei nivele de echipare: Base, XLT şi Limited.
Încă de la nivelul de echipare standard noul Explorer vine cu
sistemul multimedia MyFord, inclusiv ecranul de 4,2 inch de pe
consola centrală, cheie inteligentă, sistem de filtrare a aerului,
coloană ajustabilă a volanului, cruise control, geamuri electrice
şi închidere centralizată. Preţurile nu au fost încă anunţate şi
nici dacă acest model va ajunge în Europa (probabil nu).