Citroen C4 a ajuns la a
doua generaţie şi putem spune
că, pentru un model atât de tânăr, s-a maturizat foarte mult
într-un timp scurt.
Versiunea în 5 uşi nu mai
are silueta neconvenţională construită sub forma unui arc de cerc,
ci are o alură mult mai sobră, aproape ca a unui break. Comparaţia
cu
Audi A3 Sportback nu pare deloc exagerată văzând imaginile
oficiale. Stilul este pur Citroen şi se încadrează foarte bine în
noile creaţii ale mărcii pariziene, respectând destul de fidel
liniile trasate de
Citroen High Rider, conceptul prezentat la Geneva în
avanpremiera modelului oficial.
Ca dimensiuni,
acest model a crescut uşor, măsurând acum 4,33 metri în
lungime, ceea ce îl plasează între
Renault Megane şi
Opel Astra. Dar cel mai potrivit rival, prin prisma
dimensiunilor, se pare că va fi
noul Ford Focus, care are cam aceeaşi lungime.
În schimb noul
Citroen C4 se impune la un alt capitol, pentru cei care vor un
hatchback familist aşa cum se anunţă noua compactă franţuzească. Şi
anume capacitatea portbagajului: cei 408 litri sunt un salt
mare de la volumul de 320 litri ai
precedentei generaţii. Această valoare este mai mare
decât a tuturor rivalelor europene, dar nu se poate compara cu
liderul detaşat al clasei,
Honda Civic şi ai săi 485 litri.
Marea
metamorfoză se întâmplă, însă, la interior: adio volanul cu butuc
fix şi tahometru amplasat deasupra consolei centrale. Acum,
noul Citroen C4 mizează pe mai mult
rafinament şi ceva mai mult spirit
convenţional.
Nu lipsesc
micile delicii artistice, cum ar fi prizele de aerisire cu o formă
mai puţin obişnuită şi ceasurile de bord, care combină analogul cu
digitalul (ca în cazul lui Megane 3). În plus, consola de bord este
mai bine profilată în jurul şoferului şi nu mai are aerul acela
impersonal al precedentei generaţii.
Totuşi, în
materie de ergonomie, noul C4 a moştenit unul din neajunsurile
fratelui mai mare
Citroen C5, adică aglomerarea excesivă a consolei centrale şi
butonaşele foarte mici de pe volan. Critici care rămân de verificat
în practică.
Caracterul
high-tech al maşinii este exprimat şi prin numeroasele
personalizări ce pot fi operate pentru a configura viaţa la bord.
Se poate personaliza chiar culoarea iluminării ceasurilor de bord
şi se pot seta tonuri polifonice la semnalele de
avertizare.
Nu vă miraţi,
chiar este nevoie de aşa ceva, pentru că noul C4 are multe sisteme
de asistenţă: amintim aici sistemul de asistare la rularea pe
bandă, cel de monitorizare a unghiului mort şi chiar
eTouch, un sistem care
„citeşte”
stilul de condus al şoferului şi oferă indicaţii pentru o rulare
cât mai economică. Tot în sprijinul şoferului, pentru a avea starea de spirit
potrivită unui condus economic, vin şi scaunele cu dispozitiv de
masaj (opţional).
În materie de
motorizări, acest model nu se anunţă foarte sportiv, lăsând această
trăsătură viitorului frate Citroen DS4. Propulsoarele pe
benzină sunt în număr de trei: 1.4 VTi de 95 CP cuplat la
o cutie manuală cu 5 trepte, 1.6 VTi de 120 CP cu transmisie
manuală cu 5 rapoarte sau automată cu 4 rapoarte şi 1.6 THP de 155
CP, care vine doar cu o cutie robotizată cu 6 trepte. Pentru
amatorii de Diesel Citroen propune cunoscutele 1.6 HDI de 90 CP, de
110 sau de 150 CP.
Marea noutate o reprezintă sistemul hibrid e-HDI, pus în
premieră pe un model de serie Citroen. Acesta va fi format
din motorul 1.6 HDI şi un motoraş electric alimentat din energia
dispersată în timpul frânării, agregatul urmând să dezvolte 110 CP,
dar cu preţul unor emisii de doar 109 g/km. Va exista şi o versiune
e-HDI 90, care va fi primul Citroen care va coborî sub pragul de
100 g/km în materie de emisii CO2, lăudându-se mai exact
cu 99 g/km.
Noul Citroen C4 va fi oficial prezentat la Salonul de la
Paris 2010, urmând să debuteze pe
şoselele europene în luna octombrie. În România, noua generaţie
Citroen C4 nu va fi disponibil mai devreme de anul 2011, iar
preţurile se pare că nu vor fi cu mult mai mari decât ale actualei
generaţii.