Noua berlină Chevrolet Cruze ridică ştacheta în ceea ce priveşte designul atractiv, calitatea construcţiei şi rafinamentul în timpul conducerii între produsele din segmentul european al autovehiculelor compacte.
Cu un punctaj înalt estimat în cadrul clasificării EuroNCAP privind siguranţa la impact şi o nouă gamă de sisteme de propulsie, Cruze anunţă, de asemenea, introducerea unui nou limbaj internaţional în materie de design pentru marca Chevrolet.
„Chevrolet a reprezentat întotdeauna simbolul valorii, iar modelul Cruze materializează această promisiune mai mult decât toate modelele lansate până în prezent” afirmă Wayne Brannon, Vicepreşedinte GM Europe, Chevrolet. „Acesta dă o nouă definiţie valorii prin designul, calitatea, materialele şi elementele de stilizare prezente atât la interior, cât şi la exterior”.
în România, Chevrolet Cruze se poate comanda începând cu luna aprilie 09.
Chevrolet consideră că introducerea modelului Cruze a „ridicat ştacheta” pentru autovehiculele concurente care doresc să se bucure de succes în cadrul acestui segment.
Design exterior
Echipa internaţională de design, cu sediul în Coreea, dar care colaborează cu colegii din Germania, Statele Unite ale Americii şi Australia, a avut ca sarcină conceperea unei noi berline notchback compacte care să revitalizeze marca Chevrolet.
„Obiectivul nostru a fost să fim revoluţionari, nu evoluţionişti”, a declarat Taewan Kim, Vicepreşedinte al Centrului de Design GM DAT din Coreea. Atât la interior, cât şi la exterior, echipa a creat un nou limbaj internaţional în materie de design pentru marca Chevrolet, introducând noi elemente vizuale şi căutând să confere noi sensuri elementelor stilistice tradiţionale ale mărcii.
Linia arcuită a plafonului, care se întinde de la profilul abrupt al parbrizului până la montanţii posteriori înclinaţi, este elementul care defineşte aspectul exterior al noului Cruze. Alături de capota scurtă, aceasta conferă acestei berline compacte proporţii asemănătoare unui coupé cu 4 uşi.
Mai lat şi mai lung decât modelul anterior, Cruze afişează o gardă la sol coborâtă, o atitudine hotărâtă prin intermediul roţilor sale amplasate la marginile exterioare ale caroseriei cu aspect încordat. O linie concavă caracteristică a aripilor care parcurge părţile laterale până la capotă este gândită să devină o trăsătură de design specifică mărcii Chevrolet. La aspectul de înaltă calitate al noului Cruze contribuie, de asemenea, îmbinările cu aspect vizibil compact ale panourilor caroseriei şi utilizarea cumpătată a ornamentelor exterioare.
Grila radiatorului prevăzută cu două prize de aer poartă cu o nouă atitudine mândră însemnul mărcii Chevrolet. Aceasta este încadrată în părţile sale laterale de carcasele îndrăzneţe ale farurilor, cu efect strălucitor, care se răsfrâng peste colţurile frontale şi se prelungesc ca nişte săgeţi spre aripi. Printre elementele de stilizare ale părţii din spate a autovehiculului se numără blocurile optice montate la acelaşi nivel, cu montură dublă, care amintesc de motivul tradiţional cu becuri duble al mărcii Chevrolet.
Aspectul puternic al autovehiculului este susţinut de coeficientul aerodinamic de 0,31, o calitate care denotă o anumită atenţie la detaliu caracteristică produselor de lux. Îmbinările vizibil ferme ale panourilor şi liniile de închidere se adaugă aspectului de autovehicul construit din material solid, aducând calitatea designului din clasa premium în segmentul de top al pieţei.
„Este un autovehicul cu un caracter puternic, de lux şi o atitudine hotărâtă”, adaugă Taewan Kim. „Considerăm că va ieşi în evidenţă în raport cu modelele concurente”.
Design şi detalii interioare
Creând o atmosferă sportivă, dar totuşi confortabilă, habitaclul cu cinci scaune este caracterizat prin linii armonioase şi utilizarea materialelor granulate, fine. Calitatea habitaclului se ridică peste cea oferită de segmentul premium al autovehiculelor din clasa compactă.
Printre detaliile de lux se numără panourile montate la acelaşi nivel, cu rosturi extrem de reduse şi spaţiul generos pentru picioare, cap şi umeri oferit pasagerilor de pe locurile din spate, în ciuda liniei arcuite a plafonului specifică modelului Cruze.
Habitaclul reproduce într-o manieră modernă o temă stilistică distinctă pentru marca Chevrolet – dispunerea de tip „cabină dublă” proprie modelului Corvette, menită să ofere şoferului şi pasagerului din faţă ocazia împărtăşirii unei experienţe unice în timpul călătoriei. Panourile acoperite cu material textil de diverse culori sau materiale granulare din vinil se ramifică în ambele părţi ale consolei centrale, asortându-se cu inserţiile scaunelor şi capitonajul uşilor.
Elementul central al simetriei „cabinei duble” este reprezentat de consola centrală atent integrată, unde se află afişajele şi butoanele de comandă ale sistemului de infotainment şi de climatizare. Aceasta este montată uşor în unghi şi are o formă lină, care elimină liniile drepte şi aspectul tradiţional de „ramă de tablou” al panourilor.
Modelarea matematică tridimensională a fost utilizată la proiectarea panoului principal de instrumente. Cele trei indicatoare analoge au iluminare de fundal cu leduri albe şi albastru deschis pentru ca valorile acestora să fie citite mai clar.
În comparaţie cu scaunele modelului anterior, principalele îmbunătăţiri aduse modelului Cruze constau în construcţia cu plasă metalică pentru o distribuire uniformă a greutăţii, pernele şi spătarele scaunelor din faţă şi din spate mai ferme şi o susţinere optimă.
Tapiţeria din material textil este prevăzută cu cusătură franceză de înaltă calitate, care asigură o rezistenţă ridicată şi elimină aspectul de „tiv întins” al acesteia în timp. Tapiţeria din piele pentru scaunele faţă încălzite, este inclusă în dotările opţionale ale modelului de vârf LT.
Distanţa de rabatare în faţă/spate a scaunelor din faţă a fost mărită cu aproximativ 50 mm, cea mai lungă distanţă din segmentul premium al autovehiculelor compacte.
Sistemul de climatizare cu comandă manuală este inclus ca dotare opţională pentru varianta de bază şi ca dotare standard pentru variantele LS, în timp ce sistemul automat de climatizare pe două zone reprezintă o dotare standard pentru varianta LT. Un filtru de particule şi de polen care decontaminează aerul care pătrunde în habitaclu este inclus în dotarea standard a întregii game, la fel ca şi luneta încălzită.
Sistemul audio AM/FM/CD, cu posibilitate de recepţionare a semnalelor digitale RDS, funcţie de redare a fişierelor MP3 şi afişaj bicolor, este inclus în dotarea standard a variantei de bază şi a variantelor LS. Sistemul LT mai include un schimbător automat de CD-uri, cu 6 discuri, integrat în planşa de bord şi un port USB pentru conectarea unui iPod situat în consola centrală. Sistemul de navigaţie pe bază de DVD este inclus în dotarea standard a tuturor variantelor şi include un afişaj color de 7 inch pentru hartă, o premieră pentru un autovehicul Chevrolet din acest segment.
Structura şi sistemele de siguranţă
Structura caroseriei noului Cruze este una dintre cele mai solide din clasa sa, având o rezistenţă la torsiune cu 140 % mai mare decât cea a modelului anterior. Acest lucru oferă o bază solidă pentru reducerea nivelului de zgomot, a vibraţiilor şi durităţii (NVH). Structura joacă un rol esenţial în asigurarea unui punctaj bun în cadrul clasificării privind siguranţa la impact şi a unei manevrabilităţi optime.
Componentele structurii autovehiculului au fost proiectate şi realizate prin cooperarea unităţilor GM din Germania, Statele Unite ale Americii, Australia şi Coreea. „În ceea ce priveşte anumite părţi esenţiale, cum ar fi structura caroseriei, suspensiile, sistemele electrice şi de siguranţă, am folosit „cele mai bune practici” GM la nivel internaţional”, declară Peter Mertens, directorul diviziei GM Global Vehicle Line pentru autovehicule compacte.
Structura principală reprezintă o construcţie unitară din grinzi de oţel, elemente presate şi secţiuni în formă de cheson, cu o rezistenţă totală la torsiune de 17,66 KNm/ nivel de abatere. Circa 65% din structură este alcătuită din oţel ultrarezistent (HSS), cu 50% mai mult decât cea a modelului anterior. Structura include, de asemenea, cu 30% mai multe puncte de sudură.
Zonele eficiente cu deformare controlată asigură o protecţie optimă a pasagerilor în cazul unui impact din orice direcţie. Grinzile lungi, precum şi pragurile, montanţii de tip B şi A consolidaţi prin utilizarea oţelului ultrarezistent şi a tehnicii de sudură în sistem „tailored blank” contribuie la sporirea rezistenţei la impact a autovehiculului.
Zonele de deformare din faţă şi din spate care absorb forţa de impact sunt extrem de eficiente în a asigura menţinerea integrităţii habitaclului, protejat de o celulă de siguranţă ranforsată cu secţiuni tubulare care încadrează deschiderile uşilor şi susţin plafonul. Îmbinarea structurii laterale dintr-o singură bucată cu grinzile uşilor din oţel ultrarezistent asigură, de asemenea, protecţie eficientă în cazul unui impact lateral.
La viteze mai mici de 4 km/h, învelişul barelor de protecţie faţă şi spate este conceput pentru a absorbi forţe uşoare de impact, pentru a reduce la minim deteriorările caroseriei.
Pe lângă faptul că reduce nivelul de zgomot şi vibraţiile, structura rigidă a autovehiculului asigură, de asemenea, amortizarea zgomotului rezidual provenit de la agregatul de propulsie, a zgomotului de drum şi a celui cauzat de vânt, pentru un confort acustic de excepţie în habitaclu. Noul Cruze se caracterizează prin punctaje pentru zgomotul în habitaclu şi cel provocat de vânt printre cele mai ridicate pentru segmentul premium al berlinelor compacte.
Toate cele cinci scaune sunt prevăzute cu centuri de siguranţă cu prindere în 3 puncte. Dotarea standard a autovehiculului include airbaguri frontale pentru şofer şi pasagerul din faţă, airbaguri cortină, airbaguri laterale montate în scaunele din faţă şi un pedalier pliabil. Printre măsurile de siguranţă activă se numără sistemul de antiblocare la frânare (ABS), sistemul de control al tracţiunii (TCS) şi, opţional, sistemul electronic de control al stabilităţii (ESC).
Sistemul de propulsie
Noua gamă de motoare pe benzină şi diesel include agregatele pe benzină de 1,6 şi 1,8 litri, cu o structură din aluminiu şi un motor turbodiesel de 2 litri cu 16 supape.
Ambele motoare pe benzină sunt echipate cu sincronizare variabilă a supapelor atât în partea de admisie, cât şi în cea de evacuare. Varianta de 1,6 litri dezvoltă o putere maximă de 113 cp/83 kW la o turaţie de 6.400 rpm şi generează un cuplu maxim de 153 Nm la o turaţie de 4.200 rpm.
Versiunea de 1,8 litri oferă o performanţă dinamică sporită, dezvoltând o putere de 141 cp/104 kW la o turaţie de 6.200 rpm şi un cuplu maxim de 176 Nm la o turaţie de 3.800 rpm, 85% din acesta în intervalul de turaţie situat între 2.000 rpm şi 6.300 rpm. Acesta este unul dintre cele mai eficiente motoare existente pe piaţă în materie de putere nominală/litru de combustibil.
Dotate cu transmisie manuală, aceste motoare propulsează autovehiculul de la 0 la 100 km/h în 11,8, respectiv 10 secunde, cu un consum de combustibil în regim mixt de 6,8 l/100 km.
Noul motor turbo diesel cu 16 supape şi o cilindree de 2 litri, care dezvoltă o putere de 150 cp/110 kW, adaugă un plus de putere cu un consum şi mai redus de combustibil. Datorită unei economii de combustibil impresionante – 5,6 l/100 km în regim mixt – autovehiculul se poate deplasa pe distanţe de peste 1.000 km. Motorul este echipat standard cu un filtru de particule care nu necesită întreţinere.
Designul cu injecţie common rail multipunct include un turbocompresor cu geometrie variabilă (VGT). Generând un cuplu performant de 320 Nm începând de la numai 2.000 rpm, motorul propulsează autovehiculul de la 0 la 100 km/h în 8.7 secunde şi obţine o performanţă şi mai impresionantă cu autovehiculul în viteză, accelerând de la 80-120 km/h în treapta a cincea de viteză în numai 12,5 secunde. Pe parcursul acestui an va fi lansată versiunea de 125 cp/92 kW.
Motorul de 1,6 litri este inclus în dotarea standard a variantei de bază şi a variantelor LS, în timp ce motorul de 1,8 litri este prevăzut în dotarea standard a variantei LT şi în dotarea opţională a variantei LS. Ambele motoare sunt disponibile cu o transmisie manuală cu cinci trepte de viteză sau cu noua transmisie automată cu şase trepte de viteză, o premieră pentru un autovehicul Chevrolet din acest segment.
Motorul turbo diesel de 2 litri este prevăzut în dotarea variantelor LS si LT, iar versiunea de 125 cp/92 kW este inclusă în dotarea variantei de bază şi a variantelor LS. Ambele motoare sunt disponibile numai cu transmisie manuală.
Pentru toate variantele de motorizare, un sub-cadru frontal universal, care susţine motorul şi transmisia, este fixat în poziţie cu 4 manşoane de cauciuc. Această montare „izolată” împiedică transmiterea vibraţiilor produse de motor şi a zgomotului de drum în habitaclu.
Suspensiile, sistemul de frânare, sistemul de direcţie
Suspensiile, sistemul de frânare şi sistemul de direcţie ale noului Cruze au fost dezvoltate pe reţeaua rutieră europeană, pentru a satisface gusturile şoferilor europeni. Stabilind un echilibru fin între agilitate şi confort în timpul conducerii, Cruze asigură o conexiune unică între şofer şi drum, oferind în acelaşi timp relaxare şi rafinament în timpul călătoriei.
În comparaţie cu modelul anterior, Cruze beneficiază de o lăţime sporită pentru mai multă stabilitate în timpul conducerii. Ecartamentul faţă a crescut la 1.544 mm (mai mare cu 64 mm), iar ecartamentul spate a ajuns la 1.558 mm (mai mare cu 78 mm), în timp ce ampatamentul de 2.685 mm a fost mărit cu 85 mm. Creşterile proporţionale ale ecartamentului asigură o stabilitate îmbunătăţită.
Suspensia faţă este de tip McPherson, cu compensare a sarcinii laterale pentru a reduce frecarea la alunecare. Sub-cadrul frontal asigură o poziţionare mai fermă a elementului de montare al braţelor A inferioare. Bucşele hidraulice – dotări asociate de cele mai multe ori autovehiculelor scumpe – sunt utilizate pentru a asigura un nivel ridicat de izolare şi o absorbţie controlată a forţei motrice.
În partea din spate, este utilizată o versiune avansată cu arbore compus (bară de torsiune). Asigurând o reglare permanentă a unghiului de cădere al roţilor, acest sistem de suspensie oferă în plus economie de spaţiu şi greutate, avantaj important pentru autovehiculele compacte.
Bara de torsiune, cu pereţi dubli şi profil în formă de U, este ataşată braţelor nemotoare printr-un proces patentat de sudare cu arc electric în câmp magnetic. Această tehnologie de producţie permite varierea grosimii grinzii şi a unghiului de ataşare în funcţie de greutatea motorului şi a autovehiculului, facilitând reglarea fină a caracteristicilor de ruliu şi de tangaj.
Frânele cu discuri, ventilate în faţă şi rigide în spate, sunt incluse în dotarea standard a întregii game.
Sistemul de antiblocare la frânare (ABS) a celor patru roţi, sistemul de control al tracţiunii (TCS) şi sistemul electronic de distribuţie a forţei de frânare (EBD), care controlează forţa de frânare faţă-spate, sunt incluse în dotarea standard .
Sistemul electronic de control al stabilităţii (ESC), de asemenea dotare standard , utilizează funcţiile ABS şi TCS pentru a contracara cu uşurinţă manevrele sau deciziile pripite ale şoferului. De asemenea, sistemul permite şoferului să menţină controlul autovehiculului în timpul manevrelor de evitare în situaţii de urgenţă.
Sistemul de direcţie cu cremalieră şi pinion este asistat hidraulic şi intervine într-un timp foarte scurt, fiind necesare mai puţin de trei rotiri ale volanului pentru a ajunge la capătul cursei.
microsite: http://www.ro.chevrolet-cruze.eu
10.04.2009: UPDATE INFO:
Noul Chevrolet Cruse a fost lansat şi în România, la preţuri foarte interesante. La 13.200 de euro primeşte o maşină cu 6 airbaguri, ABS, ECS şi TCS plus aer condiţionat. Mai multe puteţi afla din comunicatul oficial de pe pagina următoare.
02.10.2008:
Construit pe platforma GM Delta 2, ce va fi folosită şi la noua generaţie Opel Astra, Chevrolet Cruze este un sedan compact care se apropie ca dimensiuni de multe modele din clasa medie. Cu o lungime de 4600 mm, noul Chevrolet Cruze promite un spaţiu interior îndestulător, care oferă în schimb şi un design modern şi plăcut.
În ceea ce priveşte motorizările, vom avea parte de un 1,6 benzinar de 112 CP, un 1,8 de 140 CP şi un turbo-diesel de 2.0 litri, 150 CP şi 320 Nm. Transmisia o sa fie asigurată de cutii de viteze manuale cu 5 trepte sau automate cu 6. Noul Chevrolet Cruze va fi disponibil în Europa din martie 2009, urmând ulterior să fie comercializat şi în America de Nord, Asia şi pe alte pieţe.