Mai întâi să luăm în calcul rezultatele sondajului promotor.ro, demarat cu ocazia lansării mondiale Dacia Sandero: din cele aproape 5.000 de voturi, 55% sunt pro-Sandero. În jur de 1.500 de voturi (cca. 30%) aparţin celor mai sceptici, care au preferat varianta "se putea şi mai bine", iar 13% consideră că noul model va fi un eşec. Cu alte cuvinte, Dacia Sandero este bine primită de public.
Cei 13% pesimişti sunt, cel mai probabil, useri care fac alergie când aud denumirea Dacia (deoarece o asociază cu proasta calitate şi imaginea învechită a eternei "dacii") sau pasionaţi ai fenomenului "maşina germană este cea mai tare, chiar dacă e second-hand". Pentru că, la fel cum s-a întâmplat cu Dacia Logan, noua Dacia Sandero este o ameninţare reală pentru piaţa de maşini de ocazie de clasă mică şi compactă, în plaja de preţuri 6.000-9.000 euro şi cu vechime de maximum 3-4 ani.
Într-un ipotetic meci dintre Sandero şi Logan, bursa pariurilor ar sta ca pe ghimpi: pe de o parte, Logan este o "echipă" de certă valoare, care şi-a dovedit calităţile în timp şi acum este mai matură, în timp ce Sandero utilizează cam aceleaşi strategii de joc şi a debutat într-o condiţie fizică excelentă.
Faţă de Logan, Dacia Sandero este foarte bine individualizată, având o faţă mai rotunjită şi mai prietenoasă, în timp ce spatele este complet diferit de al sedanului – normal, doar Sandero este hatchback. Per total, în cazul lui Sandero chiar putem vorbi de un design mai elaborat, faţă de Logan, unde muchiile sunt gândite extrem de pragmatic, pentru costuri de producţie cât mai reduse. Aşadar, la capitolul "cum arată" Sandero are 1-0 în meciul cu fratele Logan. Mai ales că noua siglă merge la desfăcutul berilor din timpul meciului…
Interiorul este şi el destul de diferit, chiar dacă nu într-o manieră drastică. Prin comparaţie cu stilul economic şi, pentru mulţi, banal al plasticelor din Logan, planşa de bord a lui Dacia Sandero arată chiar fin conturată. Nu putem afirma că rivalizează cu Renault Clio, de exempu, însă, din punctul de vedere al celui de la volan, este de apreciat efortul de a diferenţia cele două versiuni şi la interior, în ciuda costurilor mici de producţie, care ar fi impus soluţii trase la indigo.
Faţă de Dacia Logan, ampatamentul a fost redus cu 4 cm, dar ampatamentul de 2,59 metri al lui Sandero este cu un centimetru mai MARE decât cel al lui… VW Golf. Ceea ce plasează Sandero la limita dintre clasa mică şi cea compactă, mai ales dacă luăm în considerare şi portbagajul de 320 de litri, cu doar 30 de litri mai mic decât al lui VW Golf.
Însă faţă de sedanul Logan, portbagajul lui Sandero este mai redus cu aproape 200 de litri, o valoare care le-ar putea da de gândit fanilor spaţiului uriaş. La fel de adevărat este că spătarele scaunelor spate pot fi rabatate fracţionat, modularitatea şi spaţiul de încărcare fiind net superioare, astfel, versiunii sedan Logan. Deci, în teorie avem un minus la ampatament şi la capacitatea portbagajului – Logan egalează, avem 1-1 astfel.
Dar, în practică, spaţiul celor din spate nu este afectat prea mult, iar avantajele modularităţii sunt extraordinare pentru o citadină. În plus, nu poate fi trecută cu vederea individualizarea decentă a interiorului faţă de Logan. Ceea ce înseamnă că scorul se întoarce din nou în favoarea lui Sandero, cu 2-1. Scor bun la pauză, după prima repriză, a impresiilor estetice şi de utilitate.
Revenim pe teren în forţă, direct în domeniul tehnicii. Platforma tehnică a lui Dacia Sandero provine de la Dacia Logan, însă motorul de 1,6 litri şi 105 CP nu se regăseşte în ofertă. De ce oare? Un astfel de motor cu minime pretenţii dinamice se potriveşte mult mai bine pe o caroserie compactă şi mai uşoară, cum este cea a lui Sandero. Însă la fel de adevărat este că preţul unei astfel de variante ar depăşi 10.000 euro – iar oficialii Dacia s-au îndrăgostit de sintagma "Dacia Sandero nu va depăşi 9.500 euro".
Deci, deocamdată, Dacia Sandero este "condamnată" la o imagine de maşină ieftină, de buget. Aşa că mingea rămâne undeva la mijlocul terenului: din punct de vedere mecanic nici Sandero, nici Logan nu sunt "mai cu moţ". Totuşi, omonimului Renault Sandero îi şade bine în haine sport, iar Logan a demonstrat că face casă bună cu tuningul sau cu unele curse auto.
Este de aşteptat ca, în scurt timp, Sandero să devină simbolul dinamismului pentru marca piteşteană – numai că "scurt" nu ştim ce dimensiune temporală poate avea, având în vedere că proiectul Dacia Logan Sport S2000 a fost trecut pe linie moartă.
Pe final de meci este cazul să intrăm în domeniul preţurilor – păcat că Dacia Sandero încă ţine secrete aceste planuri, informaţiile fiind vagi. Ştim deja că antrenorii au declarat că "varianta cea mai bogată de echipare nu va depăşi 9.500 euro", iar preţurile vor fi cam la acelaşi nivel cu ale lui Logan. Dar ce o fi însemnând "varianta cea mai bogată de echipare"?
Nivelul de echipare cel mai bogat al lui Dacia Logan este Prestige şi costă 10.950 euro pentru motorizarea diesel 1,5 dCi de 85 CP (facem abstracţie de 1,6 16V, care nu va fi oferit pe Dacia Sandero). Imediat sub acesta regăsim nivelul de echipare Ambition, cu preţuri între 9.100 euro (pentru motorul pe benzină de 1,6 litri cu 90 CP) şi 10.650 euro (pentru motorul diesel 1,5 dCi cu 85 CP).
Aşa încât mai aproape de realitate pare să fie nivelul de echipare Laureate, variind între 7.900 euro şi 9.850 euro. Care, însă, oferă ABS doar ca opţiune pe Logan… Deci atenţie la politica de preţuri, pentru că lista de dotări standard s-ar putea să nu fie atât de "bogată" cum pare la prima vedere. Până la publicarea datelor concrete, Sandero rămâne cu un cartonaş galben în ce priveşte preţurile. Poate că preţul maxim anunţat, de 9.500 euro, nu include TVA-ul?
Orice final de meci are nişte minute de prelungiri, în care putem analiza rapid oportunitatea lansării pe piaţa autohtonă a unei maşini care nu pare concepută pentru pieţele emergente. Este adevărat, oficialii se aşteaptă la un mare succes pe pieţele vestice, unde Logan a făcut foarte cunoscută marca Dacia, dar oare România mai este tributară concepţiei "maşină cu portbagaj cât mai mare"?
Înclinăm să răspundem NU – din ce în ce mai mulţi români apreciază caroseria hatchback, un compromis foarte bun pentru aglomeraţiile din oraşe şi distanţele medii interurbane. Iar Sandero vizează, conform declaraţiilor oficialilor, tinerii şi femeile. Logan, în schimb, este dedicat în principal, familiştilor cu buget mai restrâns, pentru care un Logan MCV este prea scump.
Fluierul de final înseamnă, până la urmă, victorie pentru Sandero. Există foarte multe motive pentru care viitorii clienţi ar putea prefera în locul unui Logan noua Dacia Sandero: arată mai bine, este mai utilă în trafic urban, este suficient de spaţioasă şi oferă o bună modularitate. La preţuri echivalente, vor fi puţini clienţi pentru care să conteze mai mult portbagajul mai încăpător.
Tocmai de aceea, oficialii Dacia pregătesc faceliftul lui Logan, pentru a nu pierde prea mult din clientela sedanului.
Dacă acum trei ani asistam la începutul Loganiadei, de această dată străzile vor fi populate de noul star naţional: Săndelu’ – spaima clasei mici şi compacte!