Maşini noi vs. maşini second hand în plină criză economică

Autor: Andrei Nan 09 dec. 2008 Dosar & Analize
Maşini noi vs. maşini second hand în plină criză economică

În plină criză economică mondială, producătorii de maşini noi se confruntă cu cel mai negru coşmar, reducerea vânzărilor şi creşterea stocurilor. Pentru a contracara efectele, fiecare caută soluţii care mai de care mai disperate. Pe plan local, Dacia se scaldă în ape foarte tulburi, fiind lovită din flancuri: pe de o parte de criza auto mondială, pe de altă parte de invazia de maşini second hand din import.

Chiar dacă s-au luat o serie de măsuri protecţioniste guvernamentale, cum ar fi mult disputata decizie de a tripla taxa auto pentru maşinile second hand din import, Dacia tot este lovită în plin de maşinile second hand.

Am recurs la un mic studiu de caz bazat pe anunţuri auto de pe www.autopro.ro. Am căutat cele mai noi anunţuri de maşini second hand din import, neînmatriculate încă, pentru a studia preţul acestora în comparaţie cu numărul de kilometri declarat.

Un prim exemplu este un Ford Focus de 1,8 litri, cu peste 125.000 km, preţul acestuia fiind de 5.500 de euro. Pentru a o înmatricula, viitorul proprietar va trebui să mai scoată din buzunar pentru taxa auto încă 1.580 de euro, deoarece taxa auto triplată a intrat deja în vigoare. Suma totală a achiziţiei se va ridica la circa 7.080 euro. Chiar dacă Ford Focus este o maşină fiabilă, la rulajul respectiv şi în condiţiile din România oare câte mii de euro va mai plăti viitorul proprietar pentru reparaţii? Pentru că maşina second hand nu are garanţia de trei ani a unui Logan nou, la acelaşi preţ.

Un al doilea exemplu este un Volkswagen Golf 5 1,9 TDI , care are peste 100.000 km şi un preţ de 9.260 euro. Mai trebuie să adăugăm taxa auto triplată, de aproximativ 1.200 euro. Dar oare vânzătorul nu cere prea puţin pentru această "super ofertă" din 2006? Mai ales dacă ne gândim că aproximativ 1.000 euro reprezintă costurile de deplasare din Germania – poate a fost anticipată intrarea rapidă în vigoare a noii taxe auto

Cert este că, după o mică incursiune pe siteurile de profil de anunţuri auto din Europa, se observă că un Golf V 1,9 TDI din 2006 si peste 100.000 km porneşte de la aproximativ 9.500 euro (preţ Germania, la care mai trebuie adăugate costurile de aducere în România – deci preţul final de vânzare ar trebui să depăşească 10.000 euro).

VW Passat Variant , maşină de familie, cu motor diesel de 2,0 litri, pare a fi o ofertă bună. Doar că automobilul are peste 125.000 de km şi costă 10.450 de euro, iar taxa auto mai înseamnă aproximativ 1.300  euro în plus. La suma aceasta se pune o singură întrebare: de ce să-mi cumpăr o maşină cu foarte mulţi kilometri, când am destule oferte de maşini noi care se încadrează până în 11.700 de euro? La răspunsul "păi nu am atât spaţiu ca şi în Passat Variant" avem o soluţie: Dacia Logan MCV – "da’ e românească şi nu se compară cu Passatul!" va fi reacţia majorităţii pasionaţilor de maşini second hand germane.

Din păcate, lângă aceste „oferte” se pot găsii alte „super oferte”, precum un acest VW Golf III 1,4 litri benzină, care costă doar 2.050 de euro – la care se adaugă taxa auto de 1.143 de euro. Însă maşina are peste 200.000 de km şi un nivel mult sub standardele actuale ca siguranţă şi poluare. Preţul total de aproximantiv 3.100 de euro va face ca maşini de acest tip, adevărate sicrie pe patru roţi, să inunde şi mai mult parcul auto din România.

Unii doresc eliminarea taxei auto, alţi sunt de acord cu ea, cert este că industria auto din România este puternic ameninţată de invazia de maşini second hand de import dacă nu se iau măsuri drastice. Iar, pe fondul actualei crize economice mondiale, şansele ca industria noastră auto să ajungă în colaps financiar sunt destul de mari.

Dacă aţi avea puterea să faceţi ceva, voi ce aţi face pentru a salva situaţia industriei de automobile din România?


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide