Deşi China este văzută de toată lumea ca un adevărat Eldorado
pentru vânzările de maşini, iar investiţiile în maşini electrice
par a acapara atenţia tuturor constructorilor auto, realitatea din
ţara Marelui Zid este sumbră.
În 2010,
Changan Auto nu a reuşit să vândă nici
măcar un model hybrid Jiexun HEV, aşa încât, cel puţin
pentru moment, a fost luată decizia sistării producţiei acestui
model. Nici constructorul BYD nu stă pe roze, deşi analiştii auto
îl vedeau ca pionierul chinez în ce priveşte maşinile electrice: în
2010 a vândut doar 290 de modele BYD
F3DM şi numai 54 de
vanuri electrice BYD E6.
Cu alte cuvinte, exemple grăitoare, care ne arată apetitul
foarte scăzut al clienţilor chinezi pentru maşinile electrice sau
hibride. Chiar şi
Toyota Prius, cea mai cunoscută şi vândută maşină hibrid din
lume, nu a reuşit să depăşească un număr de 4.000 de
exemplare vândute în China în ultimii 3 ani (deşi, pe plan
mondial, deja a fost depăşit numărul de 2 milioane de exemplare
produse).
Situaţia este pesimistă, mai ales că, nu cu mult timp în urmă,
un sondaj realizat de Ernst&Young arăta că
publicul chinez este foarte deschis spre maşinile electrice,
analiştii considerând că piaţa chineză ar putea „înghiţi”
circa 20 de milioane de astfel de maşini în următorii cinci
ani. Realitatea, însă, spulberă rezultatele acestui
sondaj.
Recent, un studiu al unei companii chineze de cercetare a arătat
chiar contrariul: aproape 90% dintre cei care vor să îşi
cumpere o maşină nouă şi-au arătat dezinteresul pentru
maşinile electrice şi hibrid. Pe de o parte, se consideră că
preţurile sunt prea mari, pe de altă parte încă există un mare grad
de neîncredere în tehnologie.
Constructorii chinezi încearcă acum să forţeze guverul să ia
măsuri, prin introducerea unei politici mult mai atractive
de bonusuri şi reduceri la achiziţionarea maşinilor
hibride şi electrice. Pentru moment, subvenţia la cumpărarea unei
maşini electrice este de 60.000 yuan (circa 6.700 euro), iar pentru
o maşină hibrid de 3.000 yuan (circa 330 euro). Valori considerate
mult prea mici de către producători.
Rămâne de văzut dacă, în 2011, guvernul chinez va lua în
considerare măsuri pentru a impulsiona comercializarea de maşini
electrice. Altfel, neprofitabilitatea investiţiilor de sute de
milioane de dolari din acest domeniu ar putea duce la
probleme majore pentru industria auto din China.