Se pare că maşinile Dacia de succes din noua eră au de înfruntat
aceleaşi obstacole. Dacia Logan s-a răsturnat la testul elanului,
realizat de prestigiosul organism german ADAC, însă ulterior
rezultatele au fost negate, mai ales că alte organisme importante
au demonstrat că Logan e o maşină suficient de sigură în astfel de
teste de evitare a obstacolelor.
Acum este rândul suvului Dacia Duster, supus la un test de
evitare a obstacolelor de către revista olandeză ANWB. Specialiştii olandezi au
ajuns la concluzia că versiunea cu tracţiune faţă, Duster 4×2, neavând în dotare sistemul de
control al stabilităţii ESP, are tendinţa de a se ridica periculos
pe două roţi şi de a nu păstra traectoria. În condiţiile
evitării bruşte a unui obstacol la o viteză de 65 km/h.
Imaginile filmate sunt destul de grăitoare, mai ales că, în
aceleaşi condiţii, versiunea 4×4 şi dotată cu ESP se comportă
exemplar. Concluzia specialiştilor ANWB este că, în anumite
condiţii, Dacia Duster 4×2, fără ESP, poate prezenta riscul
răsturnării.
Ce nu ne spun specialiştii ANWB este că aproape orice
SUV care nu este dotat cu ESP se comportă cam la fel în
condiţiile evitării unor manevre bruşte, din cauza unui centru de
greutate mai ridicat, a unei inerţii mai mari şi a suspensiilor mai
moi.
În plus, Dacia a anunţat că, începând din martie 2011, va echipa
standard toate versiunile Duster cu sistemul ESP – oricum, din luna
noiembrie a anului viitor, UE va introduce directiva sistemului ESP obligatoriu pe maşinile noi.
Răspunsul oficial al celor de la Dacia Renault în ce priveşte
rezultatele testelor olandezilor a fost că modelul Dacia Duster a fost conceput pentru a se
comporta sigur în cazul manevrelor bruşte, chiar dacă nu
este dotat cu sistemul ESP. Iar din imagini se vede că maşina
testată este departe de pericolul răsturnării, chiar dacă roţile se
desprind, pentru puţin timp, de la sol.
Interesant este faptul că modelul Dacia Duster a fost supus
acestui gen de teste de evitare a obstacolelor de către toate
organismele importante (NHTSA în USA sau ADAC în Germania), fără a
suscita controverse, aşa cum o va face, foarte probabil, testul
olandezilor de la ANWB.
Nu putem să nu ne întrebăm dacă specialiştii olandezi nu au fost
puţin cam prea zeloşi în dorinţa de a demonstra că Duster poate
avea probleme… Aşa cum s-a întâmplat cu acel controversat caz al
testului elanului realizat cu Logan de către ADAC.
VOI CE
PĂRERE AVEŢI DESPRE TESTUL OLANDEZILOR CU
DUSTER?