Cumpărătorii de maşini second-hand trebuie să ştie că sunt şanse mari ca o astfel de maşină să aibă kilometrajul modificat. Potrivit specialiştilor din domeniu, aproximativ două treimi dintre maşinile second-hand importate în România au kilometrajul „dat înapoi”, această metodă permiţându-i vânzătorului să obţină o sumă mai mare de bani pe maşină.
Metoda este cu atât mai răspândită, cu cât nivelul preţurilor pe piaţa second-hand din România este mai scăzut decât, spre exemplu, în Germania. În aceste condiţii este imposibuil să aduci o maşină din Germania şi să o vinzi în profit în România, fără a apela la înşelăciuni. De regulă, cei care aduc maşini rulate din import aleg exemplare cu un rulaj mare, sau care sunt lovite ori au alte probleme, pentru că sunt mai ieftine. Apoi le modifică kilometrajul şi le fac o „toaletare” pentru a fura ochii potenţialilor cumpărători.
În acest fel pot obţine o diferenţă considerabilă de preţ, ceea ce le permite să-şi acopere costurile şi să obţină şi un profit frumuşel. Cumpărătorul este însă păcălit şi se va alege cu o maşină care va necesita în curând reparaţii costisitoare. Vestea bună este că există metode prin care se pot verifica kilometrii reali ai maşinii.
Cea mai simplă metodă este examinarea vizuală a maşinii, punctele care trebuie urmărite fiind volanul, schimbătorul de viteze, pedalierul, scaunul şoferului. O uzură semnificativă a acestora indică un rulaj ridicat, care trebuie să se reflecte în valoarea indicată pe bord. Apoi trebuie verificată cartea de service a maşinii, pentru a vedea evoluţia kilometrajului de-a lungul timpului şi dacă aceasta corespunde cu valoarea indicată pe bord. Absenţa cărţii de service a maşinii ridică un semn de întrebare şi ar trebui să evitaţi cumpărarea unei maşini fără acest document important.
Cea mai eficientă metodă este efectuarea unui test computerizat la reprezentanţa mărcii respective. Chiar dacă este mai costisitor, testerul poate spune dacă s-a umblat la valoarea kilometrajului înregistrată în computerul de bord al maşinii, iar uneori se poate afla şi kilometrajul real al maşinii. Este un pas important în achiziţia unei maşini second-hand şi, în opinia noastră, unul obligatoriu. Atunci când cheltui câteva mii de euro pe o maşină, nu trebuie să te zgârceşti la acest pas, pentru că vei regreta mai târziu. „Unde merge mia, merge şi suta”, spuneau bătrânii, şi aveau dreptate.
O altă metodă prin care poţi verifica kilometrii reali ai autoturismului este să apelezi la aplicaţia gratuită pusă la dispoziţie de Registrul Auto Român. Aceasta permite vizualizarea kilometrajului maşinii înregistrat în momentul în care maşina a trecut pe la RAR sau a efectuat ITP-ul. Verificarea este relevantă pentru maşinile rulate în România şi aproape inutilă în cazul celor aduse din import.
De asemenea, o metodă foarte bună de verificare a kilometrajului este oferită de site-urile specializate care pot oferi un dosar complet al maşinii, prin interogarea a numeroase baze de date. Poţi astfel afla kilometrajul real, eventualele reparaţii care s-au efectuat la maşină şi multe alte informaţii.