Piaggio MP3 HyS
Piaggio a fost una dintre companiile moto preocupate de problemele de mediu. Încă din anii ’90, Piaggio s-a arătat interesat de soluţii noi, dar în acelaşi timp viabile, care să reducă impactul transportului personal asupra mediului.
Cea mai nouă soluţie propusă de cel mai mare producător european este propulsia hibridă. Sub titulatura HyS se ascunde o familie de motoare hibride, care încearcă să îmbine eficienţa motoarelor electrice cu autonomia motoarelor cu ardere internă. Născută în urmă cu un an, o dată cu prezentarea conceptelor Piaggio X8 HyS şi Vespa LX HyS, familia vehiculelor hibride s-a lărgit de curând prin lansarea versiunii hibride a vehiculului cu trei roţi MP3.
Toate aceste avantaje pălesc însă din cauza autonomiei limitate pe care o poate asigura un sistem de acumulatori transportabil, mai ales când vorbim despre vehicule pe două sau trei roţi. Motoarele termice, în schimb, pot asigura toată autonomia de care avem nevoie.
Ideea combinării celor două sisteme nu este nici pe departe nouă, fiind folosită în transporturi feroviare şi navale de câteva decenii bune. Deja de la sfârşitul secolului trecut avem şi pe şosele câteva hibride, chiar dacă încă le putem număra pe degete.
Sunt disponibile patru moduri de funcţionare selectabile de la un buton amplasat pe consola centrală. Primele trei moduri sunt hibride şi se "joacă" de-a împărţitul sarcinilor între cele două motoare gestionate de un sistem electronic, pentru a oferi maximul de performanţe, minimul de consum sau conservarea acumulatorilor în vederea folosirii celui de-al patrulea mod.
În modul electric, HyS se transformă într-un propulsor cu emisii poluante zero şi poate pătrunde în zonele în care accesul vehiculelor cu motoare termice este interzis, indiferent de normele antipoluare pe care le respectă. Acumulatorii sunt ascunşi sub şa, în spaţiul destinat în mod normal bagajelor, acesta fiind sacrificiul pe care celalţi producători s-au temut să îl facă. MP3 şi X8 păstrează totuşi suficient spaţiu pentru o cască, în vreme ce pentru Vespa este oferit un top-case pentru a suplini acest dezavantaj.
Şi dacă au ajuns aici, de ce să se oprească, de ce nu un touring? De ce nu o Aprilia Mana cu un propulsor similar?