Piaggio MP3 HyS

Publicat: 02 08. 2007, 00:00

Piaggio a fost una dintre companiile moto preocupate de problemele de mediu. Încă din anii ’90, Piaggio s-a arătat interesat de soluţii noi, dar în acelaşi timp viabile, care să reducă impactul transportului personal asupra mediului.

Cea mai nouă soluţie propusă de cel mai mare producător european este propulsia hibridă. Sub titulatura HyS se ascunde o familie de motoare hibride, care încearcă să îmbine eficienţa motoarelor electrice cu autonomia motoarelor cu ardere internă. Născută în urmă cu un an, o dată cu prezentarea conceptelor Piaggio X8 HyS şi Vespa LX HyS, familia vehiculelor hibride s-a lărgit de curând prin lansarea versiunii hibride a vehiculului cu trei roţi MP3.

Motorul electric este un exemplu de eficienţă, peste 70% din energia consumată fiind transformată în lucru mecanic. Un alt avantaj al motorului electric este că poate furniza cuplul maxim chiar de la 0 rpm şi nu trebuie turat la maxim pentru a-şi arăta muşchii. Faptul că în staţionare nu consumă nimic este un alt atu în faţa motoarelor termice, mai ales în traficul urban.

Toate aceste avantaje pălesc însă din cauza autonomiei limitate pe care o poate asigura un sistem de acumulatori transportabil, mai ales când vorbim despre vehicule pe două sau trei roţi. Motoarele termice, în schimb, pot asigura toată autonomia de care avem nevoie.

Ideea combinării celor două sisteme nu este nici pe departe nouă, fiind folosită în transporturi feroviare şi navale de câteva decenii bune. Deja de la sfârşitul secolului trecut avem şi pe şosele câteva hibride, chiar dacă încă le putem număra pe degete.

Pe două roţi nu prea ai cum să te joci cu masele unui sistem de acumulatori şi, de aceea, până acum nu am văzut prea multe încercări de a produce motociclete sau scutere electrice. Înăsprirea măsurilor de reducere a poluării în aglomeraţiile urbane din Europa i-a cam pus pe jar pe producători şi iată că Piaggio deja ne arată un al treilea hibrid. Sistemul hibrid promite o reducere a consumului de carburant de până la 35%, concomitent cu o îmbunătăţire a reprizelor, mai ales la viteză mică.

Sunt disponibile patru moduri de funcţionare selectabile de la un buton amplasat pe consola centrală. Primele trei moduri sunt hibride şi se "joacă" de-a împărţitul sarcinilor între cele două motoare gestionate de un sistem electronic, pentru a oferi maximul de performanţe, minimul de consum sau conservarea acumulatorilor în vederea folosirii celui de-al patrulea mod.

În modul electric, HyS se transformă într-un propulsor cu emisii poluante zero şi poate pătrunde în zonele în care accesul vehiculelor cu motoare termice este interzis, indiferent de normele antipoluare pe care le respectă. Acumulatorii sunt ascunşi sub şa, în spaţiul destinat în mod normal bagajelor, acesta fiind sacrificiul pe care celalţi producători s-au temut să îl facă. MP3 şi X8 păstrează totuşi suficient spaţiu pentru o cască, în vreme ce pentru Vespa este oferit un top-case pentru a suplini acest dezavantaj.

Încărcarea acumulatorilor se poate face de la o priză de 220 V şi durează aproximativ trei ore. Starea de încărcare a acestora poate fi monitorizată în orice moment cu ajutorul unui indicator cu LED-uri, amplasat pe bord. Dotarea lui MP3 cu o astfel de propulsie este un pas logic, vehiculul cu trei roţi fiind mai puţin penalizat de masa suplimentară. Apropo, Piaggio a uitat să menţioneze acest amănunt, dar putem aprecia că sunt cel puţin 50 de kilograme pentru patru acumulatori, un motor şi toată electronica necesară, ceea ce duce masa totală la aproape 250 kg.

Şi dacă au ajuns aici, de ce să se oprească, de ce nu un touring? De ce nu o Aprilia Mana cu un propulsor similar?