Ca urmare, în ultimii ani au debutat pe acest segment, sau mai degrabă pe motocicletele sportive, nu mai puţin de 4 producători recunoscuţi. Este vorba despre Benelli cu Tre-K, Moto Morini cu Grandpasso, Moto Guzzi cu Stelvio sau deja consacratul Ducati Multistrada. BMW R1200GS este regele acestei categorii şi una dintre cele mai vândute motociclete din Europa.
Încă de acum trei ani de când BMW a prezentat bicilindrul F800 au început să circule zvonuri despre un nou GS însă bavarezii au reuşit să păstreze secretul asupra configuraţiei acestuia. Mai mult, pentru că nu apăruse după atâta timp, presa de specialitate a cam uitat de el, atenţia fiindu-i direcţionată către modelele seriei HP. La deschiderea porţilor salonului de la Milano, aceştia aveau pregătite nu una ci două surprize: F800GS şi F650GS. Sub denumirea celui de al doilea model nu se ascunde succesorul actualului F650 ci o versiune a lui F800GS cu specificaţii mai modeste.
Noile modele preiau de la fraţii F800S/ST numai motorul dar şi acela, cu modificări substanţiale. Carterul a fost complet redesenat pentru a reduce înclinaţia cilindrilor de la 30˚ la numai 3˚, favorizând astfel obţinerea unui ampatament compact pentru această categorie şi o distribuţie a maselor adaptată noii destinaţii. Cu siguranţă a fost revizuită şi electronica în aşa fel încât motorul să ofere un comportament adaptat turismului all-road. Pentru F800GS, din cei doi cilindri, sunt storşi nu mai puţin de 85 CP iar pentru F650 versiunea "mai stradală", s-a considerat că 71 CP sunt mai mult decât suficienţi. Cadrul este în ambele cazuri unul din oţel tubular asemănător celor de la HP2 Enduro.
La capitolul suspensii apar alte diferenţe importante între cele două modele. F800GS oferă o furcă inversată derivată probabil din cea pe care BMW a adoptat-o pentru G650X Challenge şi care asigură o cursă a roţii de 230 mm, absolut necesară abordării unor trasee mai puţin umblate, în vreme ce F650 foloseşte o furcă normală cu o cursă de numai 180 mm. Pe spate ambele motociclete dispun de o basculă din aluminiu deservită de un amortizor dar şi aici apar diferenţe ale cursei (215 mm, respectiv 170).
Şi la capitolul sistem de frânare F800GS a fost favorizat, primind două discuri de 300 mm în vreme ce pilotului lui F650GS va trebui să se mulţumească cu un singur disc. La cerere ambele modele pot fi echipate cu ABS dezactivabil. Privind roţile celor două modele şi ţinând cont şi de suspensii am putea intrepreta într-un alt mod diferenţele dintre ele. Pentru că foloseşte o roată faţă de 21" cu spiţe şi una de 17" cu o construcţie similară pe spate, ambele echipate cu anvelope profilate puternic putem spune că F800GS se trage mai degrabă din HP2 Enduro în vreme ce genele lui R1200GS se văd mai mult în geometria lui F650 (cu roată faţă de 19").
Designul cel puţin ciudat al noilor BMW-uri nu ne mai şochează pentru că ne-am obişnuit să nu mai cerem un design "de înţeles" dar nu se poate să nu remarcăm spatele uşor disproporţionat. Ok, înţelegem că acolo a fost montat rezervorul şi că pentru un astfel de model ai nevoie de un rezervor încăpător dar poate ar fi trebuit găsită o altă soluţie. Înţelegem şi supremaţia formelor funcţionale ale farurilor şi aripilor dar totuşi poate nu ar fi trebuit să concedieze toţi designerii pentru a face loc inginerilor. Şi nu în ultimul rând, la capitolul mânere şi scăriţe pentru pasager pare a fi fost cooptat un "designer" chinez. Trecând peste detaliile estetice (sau nu) noile modele subliniază intenţia bavarezilor de a ataca şi portofele ceva mai subţiri. Dacă F800GS ar putea satisface nevoile celor care suspină din greu după dispariţia unui SuperTenere sau Africa Twin, noul F650GS ar putea împărţi cu Honda Transalp bugetele celor care doresc o motocicletă capabilă de orice.