Mani Gyenes pe podium la Abu Dhabi Desert Challenge
Abu Dhabi Desert Challenge, prima etapă din actualul
sezon al Campionatului Mondial de Rally-Raid (FIM), a fost un raliu
în care toţi cei trei piloţi Vectra Racing înscrişi au avut o
evoluţie constantă. Emanuel Gyenes a avut de dus o luptă
grea la clasa Open, el fiind nevoit să se impună în faţa lui Tim
Trenker, campionul mondial en titre al clasei unde sunt înscrise
motoare peste 450 cmc. Pe lângă pilotul german, pentru care
Emiratele Arabe Unite au devenit a doua casă, Mani a mai avut un
adversar puternic în persoana polonezului Marek Dabrowski şi el o
prezenţă constantă în rally-raidurile sezoanelor precedente.
Totuşi, chiar dacă în cea mai grea zi a raliului Mani s-a clasat în
faţa celor doi, fiind cel mai rapid pilot care utilizează o
motocicletă cu motor mai mare de 450 cmc, în clasamentul final al
raliului sătmăreanul ocupă locul 3. După ce a căzut foarte rău în
penultima specială (unde a fost cel mai rapid la Open), lui Mani
i-a fost foarte greu să continuie în acelaşi ritm şi în ultima zi
acuzând dureri de claviculă.
Rezultatul lui Mani Gyenes de la Abu Dhabi Desert Challenge este
trecut în istoria sportului cu motor din România ca cel de al
patrulea podium obţinut de un sportiv român în Mondialul de
Rally-Raid. Două din clasările pe podium în acest campionat îi
aparţin lui Marcel Butuza (cea mai recentă – locul 3 clasa
Producţie în Raliul Tunisiei 2010) şi una tot lui Mani, care în
2009 a câştigat Raliul Marocului la clasa Producţie.
Marea surpriză de la Abu Dhabi a fost Adrian
Răduţă. Dublu campion est-european de motocross MX1 şi
multiplu campion naţional, Adi a debutat în rally-raid cu ocazia
acestei etape din Emiratele Arabe Unite şi s-a acomodat foarte
repede cu motocicleta şi navigaţia. După ce a învăţat ce înseamnă
un road-book de rally-raid de la colegii săi Mani Gyenes, Alex
Gârbacea şi Romeo Duicu şi s-a obişnuit cu motocicleta (200 kg),
Adi a făcut un raliu bun terminând în patru din cele cinci probe
speciale în primii 30. Pilotul bucureştean a avut parte la debut şi
de un „botez al prafului”. În ultima probă specială rula în spatele
unui alt concurent şi când a ieşit din praful acestuia pentru a-l
depăşi a intrat direct într-o movilă. Din cauza vitezei, a fost
proiectat peste motocicletă şi s-a lovit destul de tare la spate. A
reuşit însă să ajungă până la punctul de asitenţă, unde au fost
remediate problemele tehnice apărute la motocicletă în urma
căzăturii şi unde a decis împreună cu medicii că poate continua. La
final raliului Adi s-a clasat al patrulea la Open şi pe 16 la
general.
După ce a absentat de la Dakar 2011, Alex Gârbacea a revenit în
rally-raid cu ocazia Desert Challenge şi a reuşit să se reacomodeze
destul de greu cu aceste competiţii din cauza temperaturilor extrem
de ridicate din deşertul Liwa (parte a Marelui Deşert al Arabiei).
În final, Alex a ocupat locul 7 în clasamentul Open şi 24 la
general.
Abu Dhabi Desert Challenge pe scurt:
– 1-7 aprilie
– a 21-a ediţie
– o probă super specială în Abu Dhabi
– 5 probe specială care au însumat aproximativ 1500
de km
– Locaţia bivouacului: lângă resortul de cinci
stele Qasr Al Sarab Desert Resort by Anantara din deşertul Liwa
– cartierul general al raliului cât s-a stat în Abu
Dhabi (şase zile) a fost pe circuitul Yas Marina unde se desfăşoară
Marele Premiu de Formula 1 al Emiratelor Arabe Unite
– 89 de concurenţi la clasa moto
Clasament general Abu Dhabi Desert
Challenge
1. Marc Coma (KTM – 450)
18h28`00
2. Helder Rodrigues (Yamaha – 450) +5`21
3. Jakub Przygonski (KTM – 450) +12`43
12. Emanuel Gyenes (KTM – 690) +1h42`37
16. Adrian Răduţă (KTM – 690)
+2h53`26
24. Alex Gârbacea (KTM – 690)
+4h55`25
Clasament Open Abu Dhabi Desert Challenge
1. Marek Dabrowski
2. Tim Trenker
3. Emanuel Gyenes
4. Adrian Răduţă
7. Alex Gârbacea