Un tip atît de straniu, după faţă, după port, a cărui identitate nu ne este îngăduit să o pomenim, şi-a tunat un Ford Escort antic şi participă la curse de acceleraţie. Bun… şi? Ce-i nou în asta? Păi faptul că acest individ, al cărui nume, repetăm, nu vrem să-l facem public, lucrează în poliţie. Nu am vrut însă să aflăm prea multe despre slujba lui ori despre semnele sale particulare, despre ce amenzi dă, pe cine dă cu sfîrleaza de masă la interogatorii sau cîte capturi de “iarbă” are la activ. Ne-a preocupat mai mult ce poate maşinuţa lui de doar 800 kg.
Majoritatea alege maşini de ultimă generaţie, pe care le bricolează şi le dotează pînă la epuizare, neavînd însă habar ce se află sub capotă şi dacă motorul este sau nu capabil să facă faţă suprasarcinilor. Tot din această clasă de profani fac parte şi cei care cred că simpla upgradare a numărului de cai-putere este suficientă pentru curse. Nu-i însă aşa. De la reproducerea cailor-putere între ei, pînă la subdimensionarea gabarirului la limită, orice intervenţie asupra maşinii cîştigă sutimi bune.
Omul nostru a avut o mare pasiune pentru Ford-uri încă de pe vremea tipurilor RX3 – obiecte care acum circulă pe net la rubrica “artefacte milenare”. Timp de 10 luni, a populat cadrul motor al Escort-ului cu patru cilindri în linie “subtilizaţi” de la modelul Modeo 1996. Cei 115 CP nu-i sînt de prisos, iar jantele OZ de doar 4,4 kg îl ajută să lase amprente pe asfalt, atunci cînd îi hergheleşte pe toţi. Totodată, datorită acestei modificări, direcţia a fost degrevată de mase inutile, fapt care a înlesnit considerabil bracarea, mai ales atunci cînd se execută drifturi ca la carte. Subiectul “anchetei” noastre a contractat microbul automobilismului în urmă cu cîţiva ani, fiind înconjurat de confraţi cu pasiuni comune.
După o bună perioadă în postura de simplu spectator, pilotul a devenit o prezenţă obişnuită printre alergători, alături de cel mai bun prieten al său, Pitbull Ford Escort. Caroseria e condimentată cu fragmente din RS Turbo, iar sistemul de frînare provine din aceeaşi sursă. Iniţial, Ford-ul pimpuit din poze era dotat cu un motor de 1.300 cc şi 60 CP – “o Dacie nemţească”, după cum a numit-o proprietarul actual. Suspensiile sînt CONY (gaz), reglabile în duritate, iar amortizoarele sînt Simoni Racing. Investiţia totală a fost de 7.000 euro fonduri personale şi cam de încă pe atît din partea BDT Vest, ai cărei mecanici, zice personajul nostru, sînt de neîntrecut. Duetul pilot-maşină pare însă indiferent la cîrcotelile iscate de posesorii M-urilor şi RS-urilor nemţeşti. Cei 115 CP ai lui Escort fac faţă perfect frondei respectivelor mărci şi aleargă în linie mai eficient decît o fac uzitatele V-uri. În timpul scurtei demonstraţii a abilităţilor Fordului, am constatat în raportul nostru acceleraţii violente, frîne usturătoare şi urme consistente de pneuri, semn că descendentul lui RX3 mai are încă multe de spus, într-un timp relativ nelimitat.