Nu
aţi auzit de Yarovit Motors până acum? Este un fabricant rus de
camioane şi utilaje grele, care nu ne-ar fi atras atenţia dacă nu
ar fi ieşit la rampă cu un anunţ pompos: în 2012 va produce
prima maşină hibrid făcută în Rusia.
Foarte interesant, nu-i aşa? Este vorba despre un proiect
conceput în colaborare cu grupul Onexim, rezultatul urmând a fi
o familie de modele care vor împărţi aceeaşi platformă
tehnică, dar vor avea caroserii diferite. Deocamdată în
plan sunt un coupe-crossover şi un monovolum compact.
Totuşi, realitatea pare foarte departe, pentru moment
fiind vorba doar de proiecte aflate în stadiul… digital.
Cei de la Yarovit speră ca primele prototipuri funcţionale să fie
scoase pe şosele, în teste reale, chiar din luna decembrie a
acestui an.
În
teorie, propulsia maşinilor ar trebui să fie asigurată de un motor
termic de 61 CP (nu se specifică datele tehnice ale acestuia sau
originea sa), asociat cu un motor electric de 20 CP. Există în
planuri şi o versiune AWD, în care roţile din faţă să fie
puse în mişcare de motorul termic, iar cele din spate de cel
electric – cam acelaşi principiu ca la
Dacia Hamster Hybrid E-4WD.
Autonomia promisă este una foarte bună, cifrându-se la
circa 650 km, în timp ce demarajul 0-100 km/h ar trebui să
se realizeze în doar 12 secunde. Viteza maximă este limitată la
doar 120 km/h, ceea ce ar putea fi un punct nevralgic în ochii
clienţilor, însă principalul motiv invocat de fabricant ţine de
numărul mare de accidente din Rusia, provocate de viteza foarte
mare.
Constructiv,
structura de bază a maşinii va fi de tipul space-frame,
realizată din aluminiu (masa şasiului va fi de numai 110
kg), în timp ce panourile caroseriei vor fi din fibră de sticlă.
Masa totală a maşinii se estimează că nu va depăşi 750 kg. Nici un
cuvânt, însă, despre standardele de siguranţă pe care le poate
îndeplini această maşină.
Planurile de producţie ale maşinii hibrid Yarovit (pentru numele
ei a fost iniţiat un concurs online) au în vedere o cadenţă
de 10.000 de exemplare pe an. Mare parte din producţie ar
urma să fie exportată, din cauza cererii mult prea mici pe piaţa
auto din Rusia pentru acest gen de maşini.
Dacă
în teorie lucrurile nu sună prea rău, rămâne să vedem ce se va
întâmpla în practică. Producătorul afirmă că preţul de bază
se va situa în jurul a 450.000 de ruble (circa 10.500
euro), dar cu condiţia ca lucrurile să nu se schimbe
drastic pe piaţa auto (ceea ce este foarte interpretabil).
Oricum, e greu de crezut că un no-name va reuşi să intre cu brio
pe teritoriul unui model foarte cunoscut, gen Toyota Prius. Dar
poate că ambiţia ruşilor chiar are o bază reală, caz în care
suntem chiar nerăbdători să vedem prima maşină hibrid
făcută în Rusia, în realitate.