Cei de la Volvo au o misiune grea în încercarea de a se impune în faţa unor rivali premium redutabili, cum ar fi Audi, BMW sau Mercedes-Benz. De câţiva ani încoace, suedezii au găsit o reţetă suficient de bună, abordând un design plăcut, life-style şi care atrage ca un magnet – dovadă fiind succesul SUV-ului Volvo XC60 sau a familiei de clasă medie S60/V60.
În segmentul compact, însă, Volvo C30 era cam clar pentru toată lumea că e depăşit şi nu poate face faţă unor A3, Seria 1 sau noului A-Class. Iată, însă, că la Salonul Auto Geneva 2012 suntem martorii inaugurării unui nou model de clasă compactă inedit: Volvo V40. Noul Volvo V40.
Nu este prima oară când întâlnim acest indicativ în gama Volvo – la începutul anilor 2000, Volvo V40 era un break de clasă compactă, derivat din berlina Volvo S40, concepută pe aceeaşi platformă cu modelul japonez Mitsubishi Carisma. Acel V40 a fost o maşină de familie corectă, însă noul V40 îşi propune să rupă gura târgului.
Avem parte, aşadar, de un model compact, pe care am putea să îl catalogăm drept versiunea hatchback a lui S60, deoarece partea frontală este foarte asemănătoare cu a berlinei de clasă medie. Spatele, în schimb, este dominat de stopuri cu o formă complexă, amintind imediat de cele ale lui Volvo XC60, în timp ce hayonul compact imprimă spatelui o puternică notă sportivă.
Nu lipsesc din peisaj „umerii” proeminenţi de pe partea laterală, suprafaţa vitrată având o formă dinamică şi oarecum familiară. Gabaritul noului Volvo V40 este mai redus decât pare la prima vedere, maşina având o lungime de 4,37 metri şi o înălţime de 1,44 metri – adică e un rival direct pentru compactele premium germane.
Ampatamentul de 2,65 metri promite un habitaclu spaţios pentru cei 5 pasageri, în timp ce interiorul lui V40 este specific Volvo: calitate exemplară, combinaţie elaborată de culori, stil simplu şi eficient, dar şi câteva „găselniţe” high-tech: tabloul de bord din spatele volanului este digital, iar în partea superioară a consolei regăsim un display generos, cu grafică modernă.
Noul Volvo V40 este oferit în 6 versiuni de motorizare, trei pe benzină şi trei diesel, toate echipate cu sistem Start&Stop şi sistem de recuperare a energiei la frânare. Mai întâi avem parte de un motor de 1,6 litri, în 4 cilindri şi dotat cu turbo, derivat în două versiuni: T3 (150 CP/5.700 rpm, 240 Nm/1.600-4.000 rpm) şi T4 (180 CP/5.700 rpm, 240 Nm/1.600-5.000 rpm).
Motorul pe benzină cel mai puternic este deja cunoscutul turbo „5 în linie”, cu o cilindree de 2,5 litri şi o putere maximă de 254 CP/5.400 rpm, în timp ce cuplul maxim se cifrează la 360 Nm/1.800-5.400 rpm. Evident, această versiune de top va fi cunoscută sub apelativul Volvo V40 T5, promiţând o viteză maximă de 250 km/h şi un demaraj 0-100 km/h în doar 6,5 secunde, consumul mediu fiind anunţat la 7,9 litri/100 km (şi emisii CO2 de 185 g/km).
Standard, toate versiunile pe benzină sunt echipate cu o cutie manuală cu 6 trepte, însă T3 şi T4 au dreptul şi la una automată cu 6 trepte. Aceste două versiuni anunţă, evident, consumuri mai bune decât T5: 5,8 litri/100 km şi 134 g/km CO2 pentru T3, respectiv 5,9 litri/100 km şi 138 g/km pentru T4. Performanţele sunt, însă, mai slabe decât ale lui T5: demaraje 0-100 km/h în 8,8 secunde pentru T3, respectiv 7,7 secunde pentru T4.
În domeniul diesel, Volvo V40 se bazează pe serviciile unui 4 cilindri în linie de 1,6 litri (D2) şi ale unui 5 cilindri în linie de 2,0 litri, declinat în versiunile D3 şi D4. Dieselul de bază dezvoltă o putere maximă de 115 CP/3.600 rpm şi un cuplu maxim de 270 Nm/1.750-2.500 rpm. Demarajul 0-100 km/h este de 12,3 secunde, iar consumul mediu e de numai 3,6 litri/100 km, cu emisii CO2 de 94 g/km – aceasta va fi cea mai ecologică versiune V40.
Volvo V40 D3 are o putere maximă de 150 CP/3.500 rpm şi un cuplu maxim de 350 Nm/1.750-2.750 rpm, în timp ce versiunea de top D4 se laudă cu 177 CP/3.500 rpm şi un cuplu maxim de 400 Nm/1.750-2.750 rpm. Consumurile medii sunt foarte optimiste, cifrându-se la 4,4 litri/100 km în ambele cazuri, iar emisiile CO2 sunt de 117 g/km.
Ca performanţe, dieselul cel mai puternic, D4, anunţă un demaraj 0-100 km/h în doar 8,6 secunde, în timp ce D3 are nevoie de 9,6 secunde. Faţă de dieselul de bază D2, versiunile D3 şi D4 pot fi echipate opţional şi cu o cutie automată cu 6 trepte.
Cu ocazia salonului elveţian urmează să aflăm şi când va fi lansat oficial pe piaţă noul Volvo V40, precum şi gama de preţuri şi dotări, care se anunţă foarte competitivă comparativ cu rivalii germani.
Noul Volvo V40, prezentat in premiera la Geneva 2012 de pe tare.ro