Volvo tocmai a anunţat câteva dintre tehnologiile pe care le va implementa pe următoarea generaţie de Volvo XC90 (care va apărea la finalul lui 2014), apoi pe toată gama – vorbim de cele mai avansate tehnologii de siguranţă, care dacă astăzi par SF, până în 2020 vor fi ceva comun chiar şi pe maşinile obişnuite (în opţiune, desigur). Cum Volvo însă vrea să fie pionier în domeniu, să examinăm ce vor primi clienţii mărcii suedeze înaintea tuturor celorlalţi.
1. Detecţia pietonilor pe întuneric
Şi nu doar a pietonilor, ci şi a altor maşini şi a bicicliştilor – acum, maşinile Volvo vor încetini şi chiar frâna pentru a se opri dacă detectează un pieton sau un alt vehicul pe carosabil, în faţa maşinii, iar şoferul nu intervine. Chiar şi dacă e beznă afară. Nu ştim dacă funcţionează şi pentru căruţele româneşti, dar dacă au măcar un ochi de pisică, ar trebui…
De acum încolo, sinucigaşii nocturni nu vor mai reuşi să moară. Nu sub un Volvo
2. Detectarea bordurilor şi a barierelor despărţitoare de pe marginea şoselei
Nu doar că maşinile Volvo vor detecta banda de rulare, dar vor fi în stare să detecteze şi barierele despărţitoare sau de siguranţă de pe marginea drumului, astfel încât să ţină maşina pe centrul benzii de rulare chiar şi în cazul în care sunt lucrări iar marcajele despărţitoare dintre benzi nu se văd cum trebuie. Mai mult, tehnologia detectează şi marginea propriu-zisă a şoselei şi readuce maşina pe banda de rulare dacă şoferul iese involuntar cu ea de pe asfalt (de exemplu, e prea preocupat să caute ceva în torpedou în timp ce conduce, sau atenţia îi este distrasă de pasagerii din spate).
Detectarea automată a bordurii despărţitoare, chiar şi dacă nu sunt marcaje pe jos
3. Adaptive Cruise Control cu servodirecţie asistată
Este noua generaţie a pilotului automat autoadaptiv deja prezent pe mai multe dintre maşinile Volvo. Practic, pilotul automat va ţinti viteza maximă indicată de şofer, dar va încetini automat dacă în faţa maşinii sunt alte vehicule mai lente, reglându-şi apoi viteza în funcţie de cum merg acestea, dacă şoferul nu iniţiază o depăşire. Sistemul este capabil să accelereze în tandem cu maşina din faţă, dar şi să încetinească sau să oprească de tot maşina dacă maşina din faţă frânează, apoi să plece din nou de pe loc când maşina din faţă se pune în mişcare. De asemenea, sistemul ţine şi maşina pe centrul benzii de rulare, fără ca şoferul să intervină. Rămâne de văzut dacă inginerii Volvo vor păstra avertizarea auditivă şi vizuală care îi spune totuşi şoferului să pună mâinile pe volan…
Volvo, singurul producător care face poze de prezentare cu oameni conducând fără mâini. Pe volan!
4. Detectarea animalelor de pe carosabil
Maşina va fi capabilă să detecteze şi animalele care traversează carosabilul şi să iniţieze încetinirea sau chiar oprirea, dacă este posibil, a maşinii. Inclusiv noaptea, pe şoselele neluminate. O treabă excelentă, mai ales în România!
Probabil funcţionează şi cu beţivii aflaţi în patru labe pe carosabil…
5. Comunicare Car 2 Car
Comunicarea între maşini este cheia de boltă a strategiei suedezilor pentru reducerea la zero (0) a accidentelor rutiere grave în maşinile Volvo până în 2020. Practic, sistemele de pilotaj automat de pe maşinile Volvo vor comunica pentru început cu sistemele instalate pe maşinile de intervenţie ale Poliţiei, Salvării sau Pompierilor, acţionând asupra frânei şi direcţiei pentru a putea lăsa maşina de intervenţie să treacă. Volvo consideră că până în 2020, maşinile trebuie să poată comunica cu transmiţători instalaţi pe toate maşinile, inclusiv în infrastructură. Astfel, marea parte a accidentelor vor fi evitate – maşinile care ies de pe alei vor fi oprite automat pentru a ceda trecerea, maşinile care au prioritate vor fi încetinite sau chiar oprite dacă cineva totuşi insistă să nu cedeze prioritatea şi nu are un sistem de siguranţă instalat şi aşa mai departe.
Şase, vine Poliţia! Toată lumea trece automat pe dreapta!
6. Parcare complet automată