Despre Volkswagen Up! am auzit acum patru ani, când, la Salonul Auto Frankfurt 2007, a fost prezentat în premieră mondială conceptul viitoarei citadine Volkswagen. Acum, la Frankfurt 2011, a venit rândul modelului de serie VW Up! să fie prezentat în premieră oficială.
După cum se aşteptau mulţi, diferenţele între maşina de serie şi concept sunt minime, germanii preferând să păstreze stilul simplist pe care l-au prezentat iniţial. Prin urmare, VW Up! are o parte frontală fără surprize majore, cu faruri amintind de Golf 6 şi o siglă foarte mare, în timp ce spoilerul adoptă ideea inedită a grilei de aerisire ca un „cordon” în jurul barei centrale, unde sunt plasate numărul de înmatriculare şi proiectoarele de ceaţă.
Spatele este şi mai ciudat, dacă ne raportăm la ultimele modele VW, care pun accentul pe o imagine clasică şi fără experimente stilistice. În cazul lui VW Up!, hayonul merge pe ideea „totul din sticlă”, cum se întâmplă, de exemplu, şi la fraţii C1 – 107 – Aygo, în timp ce stopurile sunt plasate pe verticală, având un desen high-tech.
Profilul lui Volkswagen Up! aduce puţin cu un monovolum, parbrizul fiind foarte înclinat, iar capota motorului înaltă. Geamul spate are muchia inferioară ascendentă, ceea ce îi conferă maşinii un uşor aer dinamic, dar, per total, VW Up! inspiră simplitate şi robusteţe, fiind destul de clar că e un Volkswagen.
Volkswagen Up! are un gabarit foarte restrâns, cu o lungime de 3,54 metri, o lăţime de 1,64 metri şi o înălţime de 1,48 metri, în timp ce ampatamentul se cifrează la 2,42 metri. Dimensional, VW Up! este o adevărată maşină de clasă mini, însă inginerii ne promit un spaţiu interior apropiat de cotele clasei mici.
Acest lucru ar fi posibil graţie studierii intensive a ergonomiei comenzilor şi a soluţiilor găsite pentru compartimentarea habitaclului. Designul interior urmează aceeaşi filosofie a simplităţii şi a unui stil familiar ca şi exteriorul, ambianţa interioară fiind îmbogăţită de coloritul plasticelor, similar cu al exteriorului.
Planşa de bord nu rezervă surprize, fiind concepută pe orizontală. Indicatoarele de bord sunt clasice, având un vitezometru de mari dimensiuni central, iar volanul are un look sportiv, cu o teşitură în partea de jos şi un butuc rotund voluminos.
Instalaţia de climatizare este concepută foarte compact, la fel şi cea multimedia, aşa încât nu mai putem vorbi de o consolă centrală, ceea ce asigură un spaţiu bun pentru genunchi în laterale, dar şi nişte spaţii de depozitare generoase la baza tunelului central.
Cei de la Volkswagen mizează pe sistemul PID (Portable Infotainment Device), prin care pot fi comandate foarte simplu sistemul de navigaţie, telefonul, instalaţia audio şi alte informaţii ale maşinii. Ecranul tactil din partea superioară a bordului a fost conceput împreună cu specialistul Navigon, putând fi folosit şi pentru alte aplicaţii (de exemplu, indicaţiile sistemului ParkPilot).
Deşi conceptul iniţial miza pe un layout cu motorul plasat în spate, iată că modelul de serie Volkswagen Up! apelează la soluţia clasică „totul în faţă”: motoarele sunt găzduite sub capota faţă, iar tracţiunea se realizează pe roţile faţă.
Pe VW Up! debutează o nouă generaţie de motoare pe benzină în trei cilindri. Pentru început, este oferit un propulsor de 1,0 litri, în două versuni de putere: 59 CP şi 74 CP, ambele anunţând emisii CO2 mai mici de 100 g/km. Graţie tehnologiei BlueMotion şi a sistemului Start&Stop, cele două motoare au consumuri medii foarte mici: 4,19 litri/100 km versiunea de 59 CP, respectiv 4,27 litri/100 km versiunea de 74 CP.
Ulterior, Volkswagen Up! va fi echipat şi cu un motor alimentat cu gaz natural, care va avea o putere de 67 CP, iar consumul mediu se gaz se va cifra la 3,2 litri/100 km, cu emisii CO2 de numai 79 g/km. Din 2013, va exista şi un Volkswagen Up! cu motor strict electric.
Noul Volkswagen Up! mai plusează cu o noutate pentru segmentul mini: este prima maşină din această clasă care oferă opţional sistemul City Emergency Braking, care este activ la viteze mai mici de 30 km/h şi se bazează pe senzori cu laser pentru detectarea situaţiilor care pot duce la coliziuni, acţionând din timp sistemul de frânare.
Totodată, Volkswagen Up! vine cu ideea opţionalelor „cutii” (Up! boxes): diverse compartimente portabile de depozitare, cu funcţii variate, care se adaptează nevoilor utilizatorilor: „kid box”, de exemplu, este gândit pentru părinţii cu copii mici, unde se pot depozita multe mărunţişuri. Mai sunt disponibile şi „city box” sau „travel box”, fiecare cu destinaţii diverse.
Noul Volkswagen Up! va intra în vânzare din decembrie, urmând ca preţurile să fie comunicate cu ocazia salonului auto german.