Un Buick 40 Special din 1938 în Turul României Retromobil din 2015

Autor: Adrian Mihălţianu 12 mai 2015 Prezentări

GM sărbătoreşte o piatră de hotar extrem de importantă în istoria sa: primele 500 de milioane de maşini construite în toată istoria sa, iar ca parte a acestor celebrări, scoate la lumină poveşti captivante cu maşini care au aparţinut mărcilor grupului. Mai jos, două poveşti, venite din partea Opel România, care se ocupă de celebrarea mărcii GM în ţara noastră.

Dacă istoria celor 500 de milioane de maşini produse de grupul GM sărbătorite în prezent începe odată cu secolul 20, când în America existau mai puţin de 8.000 automobile, multe dintre ele alimentate cu abur sau electricitate, în timp ce altele aveau motoare pe benzină, ea reuşeşte să continue cu înglobarea spectaculoasă a mai multor mărci tinere, pentru a ajunge treptat un colos în lumea auto. 

Grupul GM aducea şi în România o mulţime de mărci, inclusiv de lux, pe vremea aceea

General Motors a fost fondat de William „Billy” Durant, la 16 septembrie, 1908. Durant  devenise producător de vârf pentru vehicule trase de cai din Flint, Michigan, înainte de a-şi face incursiunea în industria de automobile. La începuturile sale, GM a inclus doar Buick Motor Company, dar în câţiva ani a achiziţionat mai mult de 20 de companii, inclusiv Oldsmobile, Cadillac, şi Oakland, astazi cunoscut sub numele de Pontiac. În Germania, o companie numită Opel a început prin fabricarea de maşini de cusut de încredere.

Opel a devenit un brand recunoscut la nivel mondial după adăugarea bicicletelor în gama de produse. În 1899, Opel a intrat pe o piaţă auto în creştere cu Opel-Patent-Motorwagen Sistem Lutzmann şi a devenit parte a General Motors treizeci ani mai târziu, în 1929. Opel a avut o contribuţie majoră la impresionanta aniversare a 500 de milioane de unităţi produse: compania din Rüsselsheim a construit de-a lungul timpului un total de 68 de milioane de autovehicule, în timp ce în prezent vinde în fiecare an peste un milion de unităţi.

Buick a rămas un motiv constant de fascinaţie pentru admiratorii fenomenului auto, iar modelele produse au depăşit graniţele pieţelor tradiţionale ale mărcii, încât modele simbol ajungând să suscite pasiune şi în România.

După 20 de ani: Buick 40 Special (1938)

Cel mai recent proprietar român al unui model Buick clasic, un cunoscător al istoriei automobilului, explică importanţa lui 40 Special: „În 1937, când a introdus motorul cu opt cilindri în linie Dynaflash, caroseria Fisher construită exclusiv din oţel, noul cardan şi noul sistem de suspensii cu arcuri elicoidale, Buick a produs un cutremur pe piaţa automobilelor de lux. În 1938 a sosit şi lovitura finală, transmisia automată”, arată relevanţa modelului Bogdan Coconoiu, membru fondator şi preşedinte al Retromobil Club România, care a urmărit modelul timp de două decenii până să îi devină acum proprietar.

Bogdan Coconoiu şi maşina visurilor sale, Buick 40 Special

Buick anunţa în reclamele vremii că automobilul său este cel mai modern de pe piaţă, dar că, în ciuda inovaţiilor încorporate, păstrează soluţiile tehnice care în timp şi-au dovedit viabilitatea. Noul automobil Buick ingloba numeroase elemete de avangardă la acel moment, care îl detaşau semnificativ. Motorul de 248 ci (4.065 cmc) cu supape în cap care echipa modelul Special dezvolta 107 CP, în timp ce ulterior, pe modelele Roadmaster, Century şi Limited a ajuns la 140 CP. Noul tip de suspensie, cardan şi motor oferea pasagerilor un confort superior, automobilul funcţionând incredibil de lin. În ciuda masei de 1.600 km, automobilul avea un demaraj excelent şi un consum mediu de 17 – 20 l / 100 Km.

Calităţile automobilului de 77 de ani vor fi testate într-un solicitant Tur al României. Abia ajuns în ţară, modelul porneşte la drum în caravana maşinilor interbelice organizată de Retromobil Club Român între 8 şi 16 mai. Maşina va parcurge un total de peste 2,000 km şi va trece în această săptămână prin Constanţa, Buzău, Bacău, Piatra Neamţ, Bistriţa, Dej, Baia Mare, Satu Mare, Carei, Oradea, Arad, Timişoara, Drobeta Turnu Severin, Craiova, Alexandria, urmând să revină la Bucureşti după nouă zile pe drum.

O maşină pe care ai mai văzut-o deja în filmele româneşti

În varianta Special, automobilul măsoară 5.080 mm în lungime. Sistemul de frânare hidraulic şi direcţia demultiplicată permiteau şoferului să exploateze la maxim automobilul, iar consumul ridicat de carburant şi ulei deveniseră o amintire. În 1938, Buick plusează printr-un face lift, repetat în 1939. Astăzi, modelul ’38 este cel mai apreciat de către colecţionari, fiind produs în variantele Sedan (cu şi fără portbagaj), Coupe, Roadster şi Cabriolet. Sloganurile firmei “It’s Buick again” sau “Better buy a Buick” au susţinut vânzări record pentru o maşină din clasa superioară de preţ. Buick a produs în 1938 un număr de 173.975 de automobile. Dintre acestea, 130.838 de exemplare au fost model 40 Special, 82.191 fiind varianta Sedan.

Vedetă de film, pasiune în viaţa reală

În Romania, reputaţia modelului Buick ’38 s-a construit în principal prin intermediul cinematografiei, maşina devenind începând cu anii ’70 vedetă de film. Un frumos exemplar de culoare albastră a fost maşina comisarulului de poliţie interpretat de actorul şi regizorul Sergiu Nicolaescu într-unul din unul din rolurile sale memorabile. Buick-ul ’38 a fost “distribuit” în numeroase filme româneşti, cele mai importante fiind Ultimul cartuş, Cu mâinile curate, Un comisar acuză, Revanşa, Delul, Ziua Z, Oglinda şi Supravieţuitorul. Modelul nu a fost ocolit nici de regizorii străini care au realizat filme în România dupa 1989:  To vlema tou Odyssea (1995), Amen (2002) şi, cel mai recent, Escape to Shanghai (2015).

Un interior sublim, restaurat la perfecţiune

Previzibil, pasiunea pentru model a lui Bogdan Coconoiu a început tot în sălile de cinema. “A fost dragoste la prima vedere. Urmaream unicul exemplar existent in Romania, cel din film, la toate evenimentele care se organizau. Îmi amintesc că în studenţie, dupa ce asistam la startul Raliului Bucureşti – Sinaia, luam trenul şi fugeam să nu ratez expoziţia din Sinaia. Deşi n-o să mă recunoaşteţi, în fotografia din 1994 sunt chiar eu, alături de această extraordinară maşină, fără discuţie cea mai importantă piesă a colecţiei mele”.

O viaţă dedicată modelelor Buick ’37-‘38

Modelul care rulează acum pe şoselele din România are un istoric pe măsură de spectaculos. Americanul Dave Lewis (1938-2012) a fondat în 1980 clubul Buick ’37-’38 şi un an mai târziu revista periodică “The Torque Tube”. Ulterior, a deschis un mic atelier de restaurari auto în Springfield (IL), devenind în scurt timp specialist în marcă. În 1984 a primit a treia comandă de restaurare a unui Buick ’38, iar 28 de ani mai târziu văduva proprietarului i-a returnat automobilul cu rugămintea de a-l vinde. Lewis a achiziţionat automobilul, considerând că nu există reclamă mai bună pentru atelierul său decât prezentarea acestuia la diferite evenimente dedicate vehiculelor istorice.

Fii cu ochii mari căscaţi – poţi vedea acest Buick în trafic, în România!

Automobilul părea restaurant recent, aratând precum în ziua în care părăsise atelierul. Este vândut unui membru al clubului Buick din Oklahoma care are mai multe exemplare în colecţie, însă vârsta înaintată îl determină după doi ani să vândă automobilul. Din fericire, această bijuterie poposeşte acum în România şi va putea fi admirată la evenimentele dedicate vehiculelor istorice.


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide