Încă din 2010, japonezii ne-au prezentat un semi-concept Toyota RAV4 EV, despre care ne promiteau că va fi primul SUV electric de serie din lume. Cum ceilalţi mari producători auto nu au venit cu un răspuns viabil până acum, iată că modelul de serie Toyota RAV4 EV este lansat pe piaţa nord-americană, devenind primul SUV cu propulsie electrică produs în serie.
Nu vorbim de o serie mare, ci de una foarte redusă, de numai 2.600 exemplare în decurs de trei ani, piaţa americană fiind mult mai deschisă maşinilor hibride, unde Toyota Prius este lider absolut. Primul stat unde Toyota RAV4 EV va putea fi comandat la dealeri va fi, evident, California, unde publicul este mult mai interesat de fenomenul maşinilor electrice.
Foarte interesant preţul de bază anunţat pentru Toyota RAV4 EV: 49.800 USD. Care va mai coborî, o dată cu aplicarea bonusurilor guvernamentale, dar tot va rămâne la o distanţă apreciabilă faţă de modele hibride precum Toyota Prius V (26.400 USD) sau Toyota Prius Plug-In (32.000 USD).
Şi faţă de Nissan Leaf (35.200 USD), Toyota RAV4 EV se dovedeşte cam scump, însă aduce avantajul unui spaţiu interior mult mai mare, specific unui SUV – vorbim de RAV4 cu ampatamentul alungit (faţă de versiunea europeană), care poate oferi până la 2.000 de litri spaţiu pentru bagaje, prin rabatarea banchetei.
Faţă de un model Toyota RAV4 obişnuit, noua versiune EV nu sacrifică spaţiul interior pentru adaptarea noului sistem de propulsie, ceea ce reprezintă un avantaj practic considerabil ca şi confortu şi spaţiu oferite pasagerilor, în timp ce nivelul securităţii la bordul lui RAV4 EV este cel puţin la aceleaşi cote ca într-un RAV4 convenţional.
Nu mai este o surpriză faptul că sistemul de propulsie electrică este realizat de Tesla, acest lucru fiind deja anunţat din 2010. Vorbim de o tehnologie care promite o autonomie de maximum 100 de mile (circa 160 km), încărcarea completă a bateriilor fiind de 6 ore, în timp ce garanţia pentru acestea este de 8 ani sau 100.000 de mile (160.000 km).
Toyota RAV4 EV promite şi performanţe foarte bune, graţie motorului electric cu o putere maximă de 115 kW (154 CP), bateriile litiu-ion fiin plasate în poziţie centrală, sub podeaua maşinii. Maşina poate fi condusă în două moduri: Normal, unde demarajul 0-100 km/h se realizează în 8,6 secunde, iar viteza maximă este limitată la 85 mph (circa 137 km/h), respectiv Sport, caz în care demarajul 0-100 km/h este numai 7,0 secunde, iar viteza maximă atinge 100 mph (sau 160 km/h).
Din punct de vedere vizual, Toyota RAV4 EV a suferit o serie de modificări menite a-i îmbunătăţi aerodinamica (acum coeficientul aerodinamic Cx este de 0,30, foarte bun pentru un SUV), iar în interior maşina beneficiază de dotări speciale, cum ar fi noua tapiţerie „Neutron” sau redesenarea indicatoarelor de bord, precum şi ecranul tactil de 8 inch.
După cum declară oficialii, Toyota RAV4 EV este dedicată unei categorii destul de restrânse de clienţi, noul model având în principal rolul de a testa piaţa şi de a acumula informaţii din utilizarea cotidiană a celor care vor cumpăra maşina. S-ar putea, totuşi, să asistăm la un nou succes peste aşteptările japonezilor, cei de la Tesla având şi ei planuri destul de mari cu viitorul crossover electric Tesla Model X, care utilizează aceeaşi tehnologie pentru propulsie.
Din păcate, eventuale planuri pentru piaţa europeană nu au fost aduse în discuţie, pentru moment Toyota RAV4 EV rămânând o maşină electrică destinată strict pieţei nord-americane.