Noul model are acum un design mai expresiv, cel puţin privit din faţă. Partea frontală este acum mai bine individualizată, în timp ce spatele te va face să confunzi noua maşină cu Priusul actual. De asemenea, liniile fluide şi formele lucrate mai creativ nu o mai fac să arate a "maşină de tocilari".
Interiorul împrumută ideea tunelului central tip "boltă" de la Toyota Auris, fiind simplist, dar cu foarte multe butoane şi display de mari dimensiuni. Caracterul practic este la cote foarte bune, cu mult spaţiu pentru pasageri şi bagajele lor.
Marea noutate este însă motorizarea, fiind vorba de un propulsor de 1.8 litri Atkinson, ce produce 98 CP, iar intervenţia propulsorului electric urcă puterea la 134 CP. Plusul de putere face ca Prius sa nu mai fie considerată un model lent ca o bunicuţă, atingând 100 km/h sub zece secunde, adică cu o secundă mai devreme decât precedenta generaţie.
Cei de la Toyota spun despre noul sistem de propulsie Hybrid Sznergy Drive, că este în proporţie de 90% nou şi că oferă trei moduri de rulare: EV-Drive – complet electric, Power Mode – un fel de mod sport, cu mai mult gaz şi mai puţină energie electric[ şi ECO Mode – compromisul între cele două pretabil exploatării zilnice. O altă noutate ecologistă este reprezentată de plafonul cu panouri solare care acţionează sistemul de venitlare, asigurând astfel o temepreautră optimă în interior, chiar şi când modelul este staţionar.
Noua Toyota Prius este dezvăluită în premieră mondială la Salonul Auto Detroit 2009, fiind anunţate, ca surprize, şi alte variante de caroserie pentru acest model.