Toyota GT 86 Sports Coupe – modelul de serie pentru Europa
Iată adevăratul urmaş al cunoscutei Toyota Celica: se numeşte Toyota GT 86 şi este versiunea finală a seriei de concepte FT-86, care a debutat în 2009 la Tokyo Motorshow. În Japonia, noul model se numeşte simplu, Toyota 86, iar în SUA urmează să fie vândut ca Scion FR-S.
De ce au preferat japonezii să nu mai apeleze la denumirea Celica? Deoarece ei consideră că noul model este un tribut adus unei model special: Corolla Levin AE86. De altfel, Toyota spune despre noul coupe GT 86 că e o maşină sport concentrată în jurul şoferului, concepută pentru a readuce în actualitate principalele caracteristici ale pasiunii la volan.
Maşina a fost dezvoltată împreună cu specialiştii de la Subaru, care vor avea în gamă modelul Subaru BRZ – primul Subaru cu tracţiune doar pe puntea spate. Diferenţele la nivelul designului vor fi minime între coupe-urile Toyota şi Subaru. Totuşi, faţă de conceptul de acum 3 ani, noul Toyota GT 86 vine cu modificări importante la nivel de detaliu.
Deşi forma caroseriei a rămas aceeaşi în mare parte, sugerând un coupe clasic cu 2+2 locuri, se observă că farurile nu mai sunt aşa de înguste ca la început, căpătând o formă mai complexă, care reuşeşte să păstreze intactă impresia de agresivitate şi sportivitate a maşinii.
Coupe-ul de serie are oglinzi retrovizoare mai masive, iar geamurile portierelor prezintă acum şi un mic segment triunghiular în partea din faţă, la fel ca în cazul celei de-a doua evoluţii a conceptului, FT-86 II, prezentat la Salonul Auto Geneva 2011. De altfel, forma geamurilor din spatele portierelor sau micile fante de pe aripile faţă tot de la acest al doilea concept sunt preluate.
Spatele coupe-ului de serie este mult mai cuminte decât al conceptelor premergătoare, aducând o notă accentuată de sobrietate – stopurile înguste ale conceptelor FT-86 aminteau destul de mult de eleganţa modelelor Lexus. Blocurile optice sunt masive, la fel şi cele două evacuări, iar mini-eleronul şi difuzorul impozant exprimă pur şi simplu forţă brută.
Toyota GT-86 este un coupe destul de compact, având 4,24 metri lungime şi o înălţime de numai 1,3 metri. Ampatamentul de 2,57 metri nu promite prea multe lucruri în materie de habitabilitate în spate sau de spaţiu pentru bagaje, dar GT 86 nici nu îşi propune să privilegieze aceste aspecte de ordin practic.
Designul bordului este destul de simplu şi pragmatic, fiind clară dorinţa japonezilor de a nu „stresa” şoferul cu prea multe comenzi şi butoane. Volanul în trei spiţe şi indicatoarele de bord sunt realizate într-un stil clasic, parcă pentru melancolicii coupe-urilor de altă dată, în timp ce sistemul multimedia beneficiază de display tactil, iar climatizarea automată are butoane şi afişaje clare şi foarte mari.
Tapiţeria din piele are cusătură roşie foarte vizibilă, atmosfera interioară având o puternică notă de sportivitate dedicată gentlemen-driver-ilor. O mică picanterie: diametrul volanului este de 365 mm, inginerii japonezi pretinzând că este vorba despre cea mai mică dimensiune de volan de pe un model de serie Toyota la ora actuală.
Sub capotă se ascunde un motor de provenienţă Subaru, dezvoltat special pentru acest model. Evident, este vorba de un motor boxer, având patru cilindri şi o cilindree de 2,0 litri. Puterea maximă se cifrează la 200 CP/7.000 rpm, fără ajutorul vreunui compresor, iar cuplul maxim este de 205 Nm/6.600 rpm. Prin urmare, un motor de turaţii înalte, pentru împătimiţi.
Puterea este transmisă roţilor spate prin intermediul unei cutii manuale cu 6 trepte, dar opţional este disponibilă şi o cutie automată, tot cu 6 trepte şi care beneficiază de padele pe volan pentru schimbarea secvenţială a treptelor. Evident, fiind o sportivă rasată, nu putea lipsi un diferenţial cu alunecare limitată pe puntea spate.
Toyota GT-86 are un centru de greutate foarte redus, la doar 475 mm de sol, în timp ce repartiţia maselor pe punţile faţă/spate se apropie de ideal, maşina având un raport de 53:47. În plus, inginerii japonezi afirmă că scaunul a fost poziţionat cât mai în spate şi mai jos posibil, pentru obţinerea unor senzaţii cât mai sportive în timpul condusului.
De asemenea, tot pentru a privilegia senzaţiile sportive, sistemele electronice de control ale stabilităţii şi tracţiunii au fost optimizate pentru o intervenţie cât mai târzie asupra maşinii, lăsându-l pe şofer să se bucure din plin de puritatea unui pilotaj purist.
Performanţele noului coupe Toyota GT-86 nu au fost date publicităţii încă, dar mulţi se aşteaptă la o viteză maximă de 250 km/h. În Europa, noul model va debuta cu ocazia Salonului Auto Geneva 2012, iar vânzările vor demara din vara anului viitor. Preţul de pornire se estimează că va depăşi 30.000 de euro, dar trebuie să aşteptăm salonul elveţian pentru o confirmare.
Pe piaţa europeană, Toyota GT-86 nu se va „război” cu nici un concurent direct, clienţii Bătrânului Continent părând reticenţi în faţa coupe-urilor clasice. Totuşi, GT-86 va avea de înfruntat pleiada de hot-hatch-uri compacte, de genul lui Volkswagen Golf GTI sau Renault Megane RS, dar şi modele life-style, precum Mini Coupe sau Audi TT.
http://cache.tare.ro/4ed22fc90d7f3/videoplayer.swf?key=86ac9ec4a973a41bfe9bda3ba570ab48
Toyota GT-86 – iata urmasul coupe-ului Toyota Celica de pe tare.ro