Singer 911 – esenţă de Porsche
Pe alocuri poate îmi va fi scuzat entuziasmul. Dar puţine sunt
modelele care mă bucură sincer, o bucurie pe care o regăsesc egală
în intensitate cu cea din copilărie. Da, este acel
Porsche ideal pe care l-aş dori, este tot ce a avut şi nu a
avut 911.
Realitatea este că 911 este de mult timp o marcă, pentru că
ântre conceptul iniţial de 911 şi ce găseşti astăzi în showroom-uri
cu numele 911 este o distanţă imensă. O distanţă colosală, dar nu
în sensul rău. Dar valori precum greutate redusă, motor răcit cu
aer s-au evaporat. Trebuie să plătim tributul cuvenit şi evoluţiei.
Dar oare mai poate exista un
Porsche 911 produs în 2011 dar care să se apropie cât mai mult
de conceptul clasic?
Se pleacă de la un şasiu de Porsche 911 din perioada
1969 – 1989. Se dezbracă complet modelul, ceea ce
se păstrează fiind ampatamentul original, poziţia
montantului A, linia plafonului, prinderile suspensiei şi ale
cutiei de viteze. Restul este restaurat, reinventat,
reimaginat şi îmbunătăţit pentru a aduce performanţele şi plăcerea
condusului/ pilotajului la un alt nivel. Şasiul beneficiază de
puncte suplimentare de sudură la care se adaugă un cadru
suplimentar pentru creşterea rigidităţii torsionale.
Avem o suspensie McPherson, s-a renunţat la
barele de torsiune. De asemenea au fost utilizate la suspensie
componente din motorsport care permit multiple ajustări şi setări.
Sistemul de direcţie ZF este înlocuit cu unul electric-hidraulic,
despre care cei de la Singer susţin că păstrează feedback-ul oferit
de modelele clasice, dar oferă reacţii mai rapide. Modelele Porsche
mai sunt renumite pentru performanţele sistemelor de frânare.
Sistemul de pe Singer 911 este Brembo cu etriere cu patru
pistonaşe şi discuri derivate din cele utilizate pe modelul de
competiţie 917.
Motorizarea are la bază cel mai evoluat propulsor răcit cu aer
de pe gama 911, propulsorul boxer de 3,6 litri montat pe 993.
Cilindreea originală a propulsorului răcit cu aer/ ulei a
evoluat la 3,82 litri. Componentele interne ale
propulsorului sunt de ultimă generaţie, spre exemplu arborele cotit
provine de la 997 GT3. Performanţele motorului vor fi gestionate de
o unitate electronică, Motec M800, care a permis opţiuni precum
launch control şi controlul tracţiunii. Singer oferă două stagii de
putere, o versiune de bază de 360 CP şi o zonă generoasă de
cuplu motor, plus o versiune cu apetit pentru circuite care
dezvoltă 425 CP şi 460 Nm.
Mai găsim o cutie de viteze manuală cu 6 rapoarte, G50,
plus un ambreiaj care poate suporta un cuplu motor de 950
Nm. Nu a fost omis la inventar nici diferenţialul cu
alunecare limitată. Şi toate acestea într-un pachet care are o
masă de 1.090 kg. În cazul versiunii de 425 CP
performanţele sunt impresionante. 0-100 km/h în 3,9
secunde/ 0-160 km/h în 8,5 secunde şi o viteză maximă de
aproximativ 280 km/h.
În ceea ce priveşte linia exterioară, sursa de
inspiraţie pentru design au fost 911 RSR şi ST. Singurele
elemente originale mai sunt panourile din metal ale portierelor. În
rest totul este fibră de carbon. Acest Singer 911 poate fi
considerat un puzzle la capitolul design. Sunt elemente inspirate
de la atâtea generaţii 911, încât poate fi considerat subiect de
studiu.
Interiorul este de asemenea operă de artă. Totul este de atunci,
nimic nu te lasă să bănuieşti că ai conectivitate iPod, bluetooth,
navigaţie, radio prin satelit. Singer 911 hand built – aşa cum le
place americanilor să spună. O bijuterie. Preţ? Undeva în jurul
sumei de 200.000 USD. Pentru cât efort şi imaginaţie s-a investit
în acest model suma nu cred că este mare. Primul exemplar, cel
verde din galeria foto, este deja vândut.