Renault Clio RS – informaţii oficiale Clio 4 RS

Publicat: 15 02. 2013, 12:07

Versiunea Clio RS a fost prezentată în avanpremieră publicului de la Salonul Auto Paris 2012, odată cu inaugurarea oficială a noului Renault Clio 4. Însă la salonul parizian modelul Clio RS nu şi-a prezentat toate atuurile, fiind doar un bibelou.

Iată că, la Salonul Auto Geneva 2013, urmează să vedem noul hot-hatch francez de clasă mică în toată splendoarea lui, noul Clio 4 RS promiţând să devină etalonul segmentului hot-hatch-urilor de clasă mică.

În primul rând, se poate lăuda cu un aspect care nu poate lăsa indiferent pe nimeni. Silueta deja cunoscută a lui Clio 4, cu portierele din spate disimulate, combină în mod fericit designul plăcut şi caracterul practic, dar indicativul RS aduce în peisaj detalii estetice menite a diferenţia top-modelul de un Clio normal.

Mai întâi, în partea frontală spoilerul este profilat mult mai agresiv, continuând într-o formă mai sportivă ideea precedentului Clio RS. Şi o dedicaţie pentru cunoscători: sub sigla Renault regăsim acum indicativul RS.

Spatele noului Clio RS este dominat de un difuzor masiv, responsabil pentru 80% din forţa de apăsare generată pe soate. Cele două evacuări paralelipipedice nu pot trece neobservate, aducând şi o notă high-tech în peisaj, iar eleronul de pe hayon este ceva mai masiv. 

Din lateral, Clio RS arată parcă şi mai agresiv, datorită coborârii gardei la sol, dar mai ales graţie noilor jante de 18 inci, opţionale, finisate în negru şi cu un design nervos. În plus, printre spiţele acestora se observă foarte bine discurile de frână (diametru de 320 mm în faţă, respectiv 260 mm în spate) şi etrierele vopsite în roşu.

În interior, designul general este acelaşi ca într-un Clio 4 normal, dar finisările de detaliu reuşesc să diferenţieze Clio RS suficient de mult. Astfel, volanul profilat sportiv şi îmbrăcat în piele beneficiază de acelaşi logo RS ca pe spoilerul frontal, iar cusătura roşie este foarte vizibilă, în partea superioară fiind gândit un ghidajul ca în maşinile de curse.

Scaunele sport au o profilare mai accentuată, pentru asigurarea unei poziţii de condus cât mai bune, iar tapiţeria din piele este perforată, având, de asemenea, cusătura roşie vizibilă. Roşul mai este folosit pentru unele detalii de pe bord, portiere şi schimbător, în timp ce pedalierul este din aluminiu.

Clio RS beneficiază de acelaşi sistem R-Link precum un Clio obişnuit, dar plusează cu programul ”RS Monitor 2.0” – o adaptare pentru utilizare ”civilă” a programului de telemetrie utilizat de Renaultsport şi pe maşinile de curse. Pe displayul central pot fi urmărite o sumedenie de informaţii ţinând de condusul sportiv, de la putere şi cuplu până la forţele laterale G sau eficienţa motricităţii.

În plus, acest sistem aduce o particularitate interesantă: R-Sound Effect. Adică şoferul poate alege tipul de sunet de motor pe care maşina să îl emită, un program special de management adaptând sunetul în funcţie de turaţia motorului. Se pot alege mai multe tipuri de sunete, de la Alpine A110 până la Nissan GT-R.

Noul Renault Clio RS renunţă la soluţia motorului aspirat şi adoptă sub capota faţă un motor turbo de 1,6 litri. Capabil de o putere maximă de 200 CP/6.000 rpm, noul turbo surprinde prin plaja foarte mare în care este obţinută valoarea maximă de 240 Nm a cuplului motor: de la 1.750 rpm până la peste 5.000 rpm!

Apoi noul Clio RS renunţă la cutia manuală în favoarea unei cutii automate EDC mult mai eficiente, cu dublu-ambreiaj, care poate fi acţionată de la padelele din spatele volanului. În plus, Clio RS vine şi cu o mică surpriză pe tunelul central: butonul RS Drive.

De la acest buton pot fi selectate trei moduri de condus: ”Normal”, ”Sport” şi ”Race”. Acestea modifică parametrii de funcţionare ai motorului, transmisiei, direcţiei şi sistemului de control al stabilităţii. Evident, în modul ”Race”, noul Clio RS se transformă într-o mică bestie, deoarece răspunsul la pedala de acceleraţie este mai prompt, timpul de schimbare al treptelor este mai mic de 150 ms, cutia funcţionând doar în modul secvenţial, iar ESC-ul este deconectat total.

Dar specialiştii Renaultsport nu s-au limitat doar la eficienţa grupului motopropulsor, ci au acordat o atenţie foarte mare şi trenului de rulare, un atu al precedentelor generaţii Clio RS. Astfel, suspensia McPherson din faţă beneficiază de arcuri mai mari, pentru obţinerea unui mai bun compromis între confort şi stabilitate, iar bara antiruliu din spate este mai groasă cu 60% mai mult decât la un Clio normal.

Amortizarea joacă un rol foarte important, inginerii apelând la integrarea unui amortizor suplimentar în corpul amortizorului principal, efectul principal fiind comportamentul mult mai bun pe drumurile cu denivelări, în timp ce pneurile beneficiază de o aderenţă mai bună, variaţia încărcării pe roată fiind mai redusă.

În plus, sistemul de control al stabilităţii ESC beneficiază de o funcţie ”RS Diff”, care preia rolul unui diferenţial electronic. Prin urmare, se îmbunătăţesc performanţele la accelerare, precum şi comportamentul în curbe la viteze mari, unde fenomenul de subvirare este minimizat.

Nu în ultimul rând, noul Renault Clio RS este oferit cu două tipuri de şasiu: ”Sport” sau ”Cup”. Ultima variantă presupune coborârea suspensiei cu încă 3 mm, creşterea rigidităţii arcurilor cu 15%, precum şi scăderea razei de bracaj şi creşterea responsivităţii direcţiei.

Aşa încât nu ne miră performanţele foarte bune pe care le anunţă noul Renault Clio RS: viteză maximă de 230 km/h şi demaraj 0-100 km/h în doar 6,7 secunde (adică foarte aproape de cele 6,0 secunde ale lui Megane RS, care are 265 CP). Un aport important îl are sistemul launch-control, dar şi masa de 1,2 tone a maşinii. 

Nu doar performanţele contează în cazul lui Clio RS, ci şi caracterul eco: consumul mediu anunţat de noul model se cifrează la 6,3 litri/100 km, adică o scădere de circa 2 litri/100 km faţă de precedentul Clio 3 RS, dotat cu motorul aspirat de 2,0 litri. De asemenea, emisiile de CO2 se cifrează acum la valoarea de 144 g/km, cu aproape 50 g/km mai puţin decât înainte.

În Franţa se ştie deja preţul noului Renault Clio RS: 24.990 euro. Ceea ce înseamnă cu 1.000 euro mai mult decât precedentul Clio RS, dar, practic, nivelul de echipare mult mai bun face din noul Clio RS o ofertă clar mai atractivă. În acelaşi timp, Clio RS este cu peste 5.000 euro mai ieftin decât Megane RS.

Ca dotări opţionale, Clio RS se bazează pe o listă destul de redusă (de înţeles, din moment ce echiparea standard este foare bogată). Vorbim, însă, de opţiuni cu preţuri foarte atractive: funcţia RS Monitor 2.0 costă doar 250 euro, pachetul ”Cup” are un preţ de 600 euro, în timp de vopseaua specială Sirius Yellow este cea mai scumpă, costând 1.600 euro.

În România, noul Renault Clio RS va fi lansat după Geneva 2013, la începutul verii, tot atunci urmând să aflăm şi preţurile pentru piaţa noastră. Oricum, noul Clio RS se detaşează destul de clar de restul hot-hathc-urilor de clasă mică şi promite să devină o vedetă importantă a gamei Renault pe plan european.

DATE TEHNICE RENAULT CLIO RS: