Lume, lume! Alfa Romeo a scos model nou. Frumos ca toate dinaintea sa, dar lipsit de alte calități? Eu cred că este timpul să renunțăm la clișee și preconcepții deoarece avem în față o mașină de la un concern nou, Stellantis, unul care investește în viitorul brandurilor sale, dar și în calitățile produselor sale.
Este vorba de Tonale, care la prima vedere poate părea un frate mai mic pentru Stelvio, ceea ce și este, însă gradul tehnologic pe care îl propune, la pachet cu o asamblare ceva mai atentă, duc primul SUV compact Alfa Romeo periculos de aproape de concurența mai mult sau mai puțin germană.
Dar să nu o mai lungim și să trecem la Tonale, al cărui nume vine de la trecătoarea montană Tonale din nordul Italiei. Acesta înlocuiește Giulietta în gama producătorului din Milano și chiar dacă avem de-a face cu un SUV, Alfa are din nou un exponat compact la vânzare.
Designul este inconfundabil, ceea ce nu se poate spune despre teutoni, iar detaliile precum celebra grilă triunghiulară sau farurile LED cu trei elemente distincte (o trimitere la celebrul și extrem de rarul SZ, model pe care am avut plăcerea de a-l conduce) reușesc să imprime un strat suplimentar de noblețe.
În partea din spate ne delectăm cu banda LED, ale cărei stopuri cu efect 3D reușesc să îți fure privirea pe timp de noapte, iar jantele Zender Milano de 20 inch ce ascund etriere roșii te fac să o vrei și mai mult. Ce-i drept, dintre toate mașinile pe care le-am condus de la începutul anului (152 pentru cine dorește cifra exactă), acest SUV compact a fost a doua care a reușit să rupă atâtea gâturi pe stradă.
Am tot citit faptul că aceasta ar fi prima Alfa Romeo pe baterii, electrificată, iar afirmația nu este deloc hazardată, însă acest subiect a fost tratat la fel precum primul Porsche SUV sau primul Jaguar diesel. Însă nu a fost o surpriză atât de mare precum exemplele de mai sus, deoarece ne îndreptăm spre o eliminare a carburanților fosili în mai puțin de două decenii. Iar Stellantis este oricum un producător cu mare tradiție în ceea ce privește propulsia alternativă.
Tonale împarte platforma cu Jeep Compass, iar asta aduce după sine două soluții tehnice. Una ar fi suspensia spate McPherson, iar a doua ar fi sistemul de propulsie mild hybrid destul de avansat. Ce îl face atât de avansat este faptul că, spre deosebire de alte soluții pe 48V, la cele două creații italo-americane este posibilă circulația exclusiv electrică pe distanțe scurte. Manevre de parcare, manevre la viteze mici sau mersul constant la viteze medii, toate pot fi realizate cu emisii 0 dacă bateria este suficient de încărcată.
Linii elegante, padele mari, fonturi exotice, materiale, în general, bune, cu mici excepții. Tabloul de bord nou este personalizabil, sistemul de infotainment are o rezoluție brici, iar acustica este mai mult decât decentă. Poziției la volan nu am avut ce-i reproșa, în afara unor scaune ușor rigide care nu se pupă chiar cel mai bine cu jantele măricele de 20 inch. Luați jante mai mici și viața va fi mai frumoasă. Am apreciat volanul din piele perforată cu padele metalice atașate de coloana de direcție. Italienii știu să facă show, iar schimbările de treaptă sun un deliciu.
Înainte de a trece la caracterul dinamic al mașinii, trebuie să menționăm prețul de pornire, 34.900 Euro cu TVA inclus, dar și prețul exemplarului Edizione Speciale pe care l-am putut admira, 46.000 Euro. Ambele vin cu noua motorizare 1.5 Turbo mild-hybrid de 130 cai putere și un cuplu maxim de 240 Nm, ceea ce poate nu o face cea mai rapidă mașină de pe Pământ, însă dornicii vor putea alege și versiunea de 160 de cai putere ai aceluiași propulsor. Ce îl face totuși plăcut în utilizare sunt transmisia automată cu dublu-ambreiaj și șapte rapoarte, dar și sistemul mild hybrid ce mai adaugă (deși nu aritmetic) încă 20 de cai putere și 55 Nm. Consumul pe toată durata testului nu a depășit 6.8 L/100 km, asta în condițiile în care am parcurs multă autostradă. În oraș, dacă știi cum să o menajezi, vei putea scoate consumuri și de 5L/100 km. Nu-i rău deloc.
Asistată electric, evident, poate prea asistată, însă de o rapiditate nemaiîntâlnită în această clasă sau chiar în clasele apropiate. Alfa Romeo declară că aceasta este cea mai rapidă direcție din segment, însă eu vă spun că nici Ferrari Roma nu se poate apropia de iuțeala cu care Tonale reușește să facă un schimb de direcție. Nu am întâlnit viraj la care să trebuiască să încetinesc, iar asta spune multe despre ce a vrut Alfa Romeo să facă cu modelul lor compact. Ce-i drept, încă nu există un model cu tracțiune integrală, dar nu este exclus pe viitor să vedem patru roți motrice pe un nou model italian.
Alfa Romeo Tonale păstrează atuurile brandului, însă este timpul să renunțăm la clișee, SUV-ul compact aduce marca italiană în 2022 în ceea ce privește tehnologia, emisiile, însă revigorant este modul în care se conduce. Ah, era să uit, are și illuminazione dell’ambiente. Ciao, bella!