Prin proiectul ”Green Network Plan” (planul pentru o infrastructură verde), autorităţile şi-au declarat intenţia de a elimina necesitatea automobilului în mare parte din metropola Hamburg în următorii 15-20 de ani.
Mai exact, pe un areal de 7.000 de hectare, care actualmente reprezintă 40% din suprafaţa oraşului, vor fi construite mai multe parcuri şi zone ecologice, legate de căi de acces dedicate exclusiv pietonilor, bicicliştilor şi transporului în comun ecologic.
Reţeaua se va întinde din centrul oraşului până în suburbii şi va face inutilă utilizarea maşinii pentru naveta zilnică a locuitorilor din Hamburg. Care, mai mult, vor avea la dispoziţie şi multe locuri nu doar de recreere, ci în care vor putea practica şi diverse activităţi în aer liber, aşa încât mulţi locuitori se estimează că nu vor mai avea nevoie să părăsească oraşul în weekenduri cu maşina, ceea ce înseamnă o reducere conexă a poluării.
Autorităţile din Hamburg au, însă, şi o altă explicaţie pentru proiectul lor ambiţios: fiind un port, oraşul se confruntă cu un pericol lent, dar sigur, deoarece în ultimii 60 de ani nivelul mării a crescut cu 20 cm, iar numărul şi puterea furtunilor s-a intensificat. Specialiştii consideră că un oraş verde, având cât mai puţine surse de poluare, ar fi mai puţin expus schimbărilor climatice nefavorabile.
În plus, prin crearea unei astfel de infrastructuri care să combine soluţii pro-natură autorităţile din Hamburg consideră că va atrage mai mulţi oameni cu educaţie înaltă, a căror contribuţie la dezvoltarea oraşului şi la îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă în oraş ar fi esenţială.
Există, însă, şi multe reticenţe din partea celor mai conservatori. În primul rând, cei din mediul investiţiilor imobiliare acuză că acest plan va afecta planurile pentru construcţia de noi locuinţe şi clădiri de birouri.
După care cei din industria auto nu văd cu ochi buni această mişcare, aducând ca argument maşinile electrice în favoarea transportului personal intraurban. Vorbim de o populaţie de aproape 2 milioane de locuitori, din care un procent mare ar putea renunţa la maşinile personale în următorii 20 de ani.
Pentru producătorii auto, mai ales cei germani, există riscul ca exemplul Hamburgului să fie luat şi de alte metropole germane, ceea ce ar putea însemna o reducere drastică a numărului de maşini vândute anual.
VOUĂ CUM VI SE PARE IDEEA UNUI ORAŞ… FĂRĂ MAŞINI?