A cincea generaţie BMW M3 Sedan a fost dezvăluită, în sfârşit, de către oficialii companiei cu sediul în Munchen. Spre deosebire de lansările predecesorilor săi, însă, noul M3 are parte acum de un frate cu două uşi cu un nume nou, şi anume BMW M4 Coupe. Astfel, gama de modele M cuprinde acum cinci cifre – 1M, M3, M4, M5 şi M6 – cu observaţia că există şanse foarte mari să apară în curând şi un M2, având în vedere că germanii au lansat de curând noul Seria 2 Coupe.
La nivel stilistic, noile M3 şi M4 sunt aproape identice cu conceptul BMW M4, prezentat în august 2013 la Pebble Beach Concours d’Elegance. Altfel spus, noua generaţie M3, împreună cu fratele său coupe, arată exact aşa cum ar trebui să arate o maşină care iese din mâinile specialiştilor diviziei Motorsport.
Noul BMW M3 (stânga) şi noul BMW M4 (dreapta)
Lăsând la o parte detaliile referitoare la numele modelelor, ajungem la partea cea mai importantă a unui BMW care poartă sigla M: motorul. Mai exact, noile M3 şi M4 renunţă la V8-ul de 4,0 litri aspirat natural (montat pe generaţie precedentă a M3-ului) în favoarea unui propulsor biturbo de 3,0 litri cu şase cilindri în linie. Spre deosebire de vechiul propulsor, însă, noul motor cu şase cilindri în linie dezvoltă 431 CP şi 550 Nm – cu 11 CP, respectiv 150 Nm mai mult decât predecesorul său. Asta înseamnă că datele tehnice declarate iniţial nu mai sunt de actualitate.
Acceleraţia de la zero până la 100 km/h durează 4,3 secunde cu cutia manuală cu şase trepte şi 4,1 secunde cu cutia automată cu şapte trepte. Pentru comparaţie, vechiul M3 E92 atinge 100 km/h în 4,8 secunde. Viteza maximă este limitată la 250 km/h, dar poate urca până la 280 km/h dacă se alege pachetul opţional M Driver.
Că tot a venit vorba despre cutii de viteze, noile M3 şi M4 beneficiază în standard de o cutie manuală cu şase rapoarte şi ambreiaj multidisc, care ridică turaţia motorului atunci când pedala de ambreiaj este apăsată, pentru a obţine schimbări cât mai bune. Pe lista de opţionale se va afla a treia generaţie a cutiei de viteze automate cu şapte trepte, ambreiaj dublu M-DCT şi funcţie launch control integrată. La fel ca până acum, puterea este transferată doar către roţile din spate, care acum sunt controlate prin intermediul unui diferenţial activ cu alunecare limitată.
O noutate care le va permite novicilor să facă mult fum stând pe loc se numeşte Smokey Burnout şi este o funcţie a sistemului Launch Control ce permite alunecarea roţilor din spate atunci când maşina se mişcă la viteze mici.
Noul BMW M3 are o greutate de 1.520 kg, în vreme ce noul M4 cântăreşte doar 1.497 kg. E impresionant cât de mică este diferenţa de greutate între cele două variante de caroserie (doar 23 kg), dar şi că vechiul M3 Coupe e mai greu cu aproximativ 100 kg decât noul M4.
Inginerii BMW au reuşit aceste performanţe prin folosirea din belşug a elementelor din aluminiu şi fibră de carbon ranforsată cu plastic (CFRP). Mai mult, dacă vechiul M3 avea acoperiş din fibră de carbon doar în varianta Coupe, noile M3 şi M4 au – ambele – parte de acoperişuri din fibră de carbon.
Pe lângă îmbunătăţirea calităţilor dinamice, scăderea în greutate a dus şi la o scădere a consumului de carburant şi a emisiilor cu aproximativ 25%. La această scădere contribuie şi adoptarea unui sistem de direcţie electromecanic cu trei moduri de funcţionare – Comfort, Sport şi Sport+, la fel ca în cazul sistemului opţional de suspensie adaptivă BMW Adaptive M. De asemenea, şoferii vor avea la dispoziţie un sistem start/stop de oprire automată a motorului la semafor.
Potrivit comunicatului oficial publicat de BMW, unul dintre obiectivele principale ale noilor M3 şi M4 este performanţa pe circuit. Astfel, a cincea generaţie BMW M3 şi fratele său coupe au parte de un sistem de răcire pregătit pentru curse, care asigură o temperatură optimă pentru motor, turbocompresoare şi transmisie în orice moment.
În interior, noile sportive de la divizia BMW M au parte de mici detalii care le diferenţiază de modelele mai puţin puternice. Detalii precum schimbătorul de viteze M, volanul sport, scaunele sport şi instrumentarul de bord cu elemente grafice albe.
Noul BMW M4 va fi produs la fabrica germanilor din Munchen – unde a luat naştere primul M3 din istorie – alături de variantele standard ale modelului Seria 4, în vreme ce noul BMW M3 va fi asamblat tot în Germania, dar la fabrica din Regensburg, alături de variantele standard ale modelului Seria 3.
UPDATE VIDEO: