Mercedes GLK
SUV-urile sînt mai populare ca oricînd, pe toate pieţele lumii, şi tot mai mulţi producători se înghesuie să intre în acest segment foarte profitabil. Pe cînd unii se scaldă în ape noi, alţii, ca Mercedes, sînt, am putea spune, veteranii segmentului – cel puţin pe meleagurile noastre.
Cei din Stuttgart se pot mîndri cu o gamă completă de SUV-uri, începînd cu venerabilul G şi continuînd cu interpretarea modernă a acestuia – GL, ML-ul mai matur ca niciodată, şi R-Klasse, un concurent de temut pentru orice limuzină de lux. Putem observa că toate sînt de la mare spre enorm, inclusiv în ceea ce priveşte preţul. Deci un concurent pentru X3 (care a făcut bani frumoşi pentru BMW) se cam impune dacă Mercedes vrea să acopere piaţa 100%.
Şi revenim la subiectul acestui articol: GLK. Da, asta este denumirea finală, germanii fiind cît se poate de clari pe această temă şi încercînd, probabil, să pună capăt controverselor iscate vizavi de numele care va fi ales (într-o vreme, varianta MLK era dată drept sigură de către multe publicaţii).
Nemţii, în schimb, n-au mai fost la fel de siguri de felul cum vor să gestioneze evenimentul la care ne-au invitat.
GLK, aşa cum sugerează şi numele, se vrea a fi un frăţior mai mic pentru GL, iar designul exterior confirmă acest lucru. Cine n-are un ochi format va confunda cu uşurinţă cele două SUV-uri. Partea frontală este la fel de masivă, calandrul fiind chiar mai mare pe GLK (raportat la dimensiuni). Farurile diferă cel mai mult, cele noi fiind un amalgam agresiv de muchii şi rotunjimi. De la stîlpii A pînă la hayon, linia pavilionului este identică aceleia a GL-ului. În lateral avem două planuri, unul care urcă şi unul care coboară, ceea ce face ca suprafeţele vitrate să se îngusteze către partea posterioară. În spate se remarcă stopurile care muşcă mult din aripi, muchia nouă care a apărut pe acestea, dar şi faptul că întreg spatele, pe un plan vertical-central, se închide într-un uşor V.
Prototipul expus era “încălţat” cu pneuri de 20 de inci, semn că o variantă AMG este aproape sigură.
Interiorul se prezenta, într-adevăr, într-o finisare foarte apropiată de unul de serie. Ca spaţiu – avînd în vedere că GLK împarte platforma cu viitorul C-Klasse combi –, baby-SUV-ul se va încadra în media clasei, în timp ce designul va fi în mare măsură identic celui al limuzinei de segment D. Ca diferenţe putem nota apariţia display-ului multifuncţional în apropierea ceasurilor de bord, faptul că scaunele au primit butoane de reglaj dispuse pe uşă şi acela că părţi ale consolei centrale au fost uşor reorganizate.
GLK nu va duce lipsă nici de echipamente high-tech: climatizarea, la exemplarul văzut de noi, avea comenzi pentru patru zone, iar pe consola centrală trona rotiţa sistemului de infotaiment, acest i-Drive din Stuttgart.
În primul rînd, spre deosebire de leviatanul GL, GLK nu-şi va propune să petreacă prea mult timp în noroaie. De aceea, versiunile mai ieftine vor avea doar două roţi motrice, tracţiunea integrală fiind disponibilă opţional.
În privinţa motorizărilor, cea de bază va fi un diesel de 2,1 litri (GLK 220 CDI), cu puterea ridicată la puţin peste 200 de cai. Aceasta se anunţă a fi singura noutate notabilă, în rest rămînînd disponibile propulsoarele lui C-Klasse: GLK 280, V6, 231 CP; GLK 350, V6, 272 CP şi GLK 320 CDI, V6, 224 CP. Pentru varianta AMG se va miza, se pare, pe V8-ul aspirat de 6,3 litri, care pe GLK va dezvolta peste 400 de cai.