Lotus Evora – lansare oficială

Publicat: 25 07. 2008, 00:00

Dacă exteriorul lui Lotus Evora nu îi va surprinde pe cunoscătorii mărcii, cu totul altfel stau lucrurile la interior, unde termenul "spartan", specific modelelor Lotus mai mici, nu mai îşi găseşte locul. Cu toate că, la nivelul designului, este continuat stilul simplist şi fluid al exteriorului, habitaclul lui Lotus Evora este mult mai apropiat de ambianţa de lux a maşinilor sport extravagante. Calitate şi high-tech sunt termenii care îţi vin prima oară în minte, grija la detalii fiind de factură germanică sau japoneză. Pielea şi metalul de cea mai bună calitate se combină pentru a conferi pasagerilor e experienţă cât mai intensă la bordul noului automobil.

Surprinde amestecul reuşit între detaliile sport oldschool (volanul teşit în partea inferioară sau butoanele rotunde de pe bord) şi elementele high-tech ale unei sportive moderne, cum ar fi indicatoarele de bord sau ecranul tactil de 7 inch al noului sistem multimedia Alpine, care cuprinde sistem de navigaţie, video pentru mersul înapoi, Bluetooth sau conexiune iPod – elemente de lux de neconceput până acum într-un Lotus. Alte "cadouri" oferite de britanici sunt sistemul de climatizare automată Bergstrom sau sistemele ABS şi SLTC (Switchable Lotus Traction Control), ultimul având rolul de a completa valenţele de pilot ale celui de la volan.

Locurile din faţă sunt concepute pentru o varietate mai mare de tipodimensiuni ale corpului uman, iar accesul în maşină este mult mai facil, datorită marginilor pragurilor mai coborâte faţă de Elise, de exemplu. Locurile din spate sunt, mai degrabă, strapontine, putând acomoda doi copii (sunt dotate chiar şi cu sistem ISOFIX) – opţional, pot fi înlocuite cu un spaţiu destinat bagajelor, care se adaugă portbagajului de 160 de litri din spatele motorului. Acest compartiment are un sistem propriu de ventilare, fiind capabil să primească o trusă completă de golf.

Maşina urmează să fie asamblată manual într-o nouă fabrică din Anglia, la Hethel, cadenţa fiind de numai 2.000 exemplare pe an, iar în viitor este programată şi o versiune decapotabilă a lui Lotus Evora. Vânzările sunt programate a demara la începului lui 2009, pentru un preţ de pornire în jurul a 55-60.000 euro. Cu noul model, Lotus şi-a declarat intenţia de a seduce şi clientela feminină, Evora având suficient de multe caracteristici life-style pentru o femeie modernă şi dinamică.

Înă cel mai important rămâne faptul că noua maşină nu a renunţat la caracteristicile principale de sporitivitate şi exclusivism promovate de fondatorul firmei, Colin Chapman. Ceea ce face din Lotus Evora cel mai bun cadou pentru fanii mărcii la împlinirea a 60 de ani de existenţă Lotus.

Cele mai multe inoformaţii despre noul model Lotus au "transpirat" online cu ceva timp înaintea lansării oficiale de la Salonul Auto Londra 2008, însă denumirea reală de-abia acum a fost dată publicităţii. Lotus Evora este un automobil sport exclusivist, fiind singura maşină sport cu motor central în acest moment pe piaţă.

După 13 ani de la lansarea ultimului model, Lotus Elise, britanicii revin în actualitate cu o platformă complet nouă, şasiul noului Lotus Evora fiind bazat pe cel al conceptului Lotus APX. Denumit VVA (Versatile Vehicle Architecture), acesta se pretează la modificări pentru o gamă mai largă de modele, ceea ce reduce semnificativ costurile de producţie. În cazul lui Lotus Evora, partea frontală este realizată dintr-un aliaj de înaltă rezistenţă din aluminiu, în timp ce restul structurii este de tipul tubular, din aluminiu extrudat.

Acoperişul maşinii este conceput dintr-un material compozit, de înaltă rezistenţă, iar cadrul auxiliar, pe care sunt montate centurile de siguranţă, are rol de rigidizare şi mărire a protecţiei în caz de rostogolire. De asemenea, panourile exterioare sunt realizate din material compozit high-tech, foarte uşor, dar cu rezistenţă foarte mare. Masa caroseriei ajunge să cântărească doar 200 kg, în timp ce masa totală a întregii maşini ajunge la 1.350 kg.

Designul maşinii a fost conceput în strânsă corelare cu echipa de tehnicieni, astfel încât forma urmează funcţia. Lotus Evora a fost atent studiat aerodinamic încă din faza proiectării pe calculator, astfel că testele în tunelul de vânt au ajutat doar la tunarea fină a unor detalii aerodinamice. Pe de altă parte, designerii au reuşit să păstreze o identitate uşor de recunoscut, Evora fiind identificat drept un Lotus chiar şi de către cei mai puţin cunoscători – lucru valabil mai mult din spate, deoarece faţa are mici reminescenţe din patrimoniul Ferrari.

Faţă de gama de până acum, bazată pe Lotus Elise, noua maşină este mai mare şi mai matură. Acest lucru se traduce prin adoptarea unui motor mai mare, un V6 de origine Toyota, cu distribuţie VVTi şi o cilindree de 3,5 litri. Lotus a adoptat un software propriu pe acest motor, obţinând valori foarte bune: 280 CP/6.400 rpm şi un cuplu maxim de 342 Nm/4.700 rpm. Suficient pentru ca maşina să fie propulsată până la 100 km/h în mai puţin de 5 secunde. Însă cei de la Lotus nu pun accentul doar pe performanţe, fiind în pas cu moda ecologiei: motorul cuplat la o cutie de viteze cu 6 trepte este capabil să emită sub 225 g/km, în condiţiile unui consum mediu sub 8 litri/100 km.

Şi, pentru că vorbim de un Lotus, nu putem trece cu vederea suspensia şi trenul de rulare. Astfel, braţele suspensiei independente sunt realizate integral din aluminiu, amortizoarele fiind de la Bilstein, iar arcurile de la Eibach. Direcţia a fost concepută de specialistul de curse TRW, în timp ce sistemul de frânare poartă semnătura Lotus AP Racing: discuri perforate de 350 mm în faţă şi 332 mm în spate şi etriere cu 4 pistonaşe. Pneurile au fost concepute în colaborare cu Yokohama, fiind unice doar pentru Lotus Evora – lucru evidenţiat de ştanţarea pe laterale a indicativului LTS. Dimensiunile lor sunt de 225/40 ZR18 în faţă, în timp ce pe spate sunt mai mari, 255/35 ZR19.