Primele imagini-teaser cu breakul Jaguar XF Sportbrake camuflat le-am văzut chiar cu ocazia sărbătorilor de iarnă din 2011. Acum, la Salonul Auto Geneva 2012, britanicii ne oferă în premieră mondială noul Jaguar XF Sportbrake, un break luxos care îşi propune să fure clienţii unor cunoscute breakuri premium, precum Audi A6 Avant, BMW Seria 5 Touring sau Mercedes-Benz E-Class T-Modell.
Dacă partea frontală nu mai relevă surprize, fiind aceeaşi ca a berlinei Jaguar XF facelift, spre spate lucrurile se schimbă simţitor, după cum este normal, XF Sportbrake încercând să aducă în peisaj o notă de shooting-break elegant şi sportiv. Şi reuşeşte suficient de bine.
Suprafaţa vitrată are o înălţime foarte mică, iar montanţii finisaţi în negru, împreună cu marginea cromată evidenţiată, fac acest break să aibă o alură foarte dinamică. Pentru a da impresia continuităţii suprafeţei vitrate şi pe hayon, designerii au apelat la un artificiu: ornamente negre pe montanţii din spate, efectul fiind garantat.
Stopurile rămân orizontale, dar sunt o idee mai proeminente decât cele de pe berlina XF. A fost păstrată ideea încastrării baghetei cromate mediane în ele, iar decuparea hayonului este suficient de generoasă, mai ales pe lăţime, fără ca acest aspect practic să necesite compromisuri în materie de design.
Aşadar, Jaguar XF Sportbrake arată elegant şi sportiv, dar cât de practic este noul break? În configuraţie cu 5 locuri, portbagajul lui XF Sportbeake este de 550 litri (cu numai 10 litri mai mare decât al berlinei XF şi sensibil mai puţin decât A6 Avant sau Seria 5 Touring). Avantajul lui XF Sportbrake, pentru clienţii fideli, ţine de bancheta rabatabilă fracţionat, spaţiul pentru transport bagaje crescând la 1.675 litri (la fel ca la A6 Avant şi Seria 5 Touring). E-Class T-Modell rămâne performerul, cu un portbagaj care variază între 700 şi 1.950 litri.
Jaguar XF Sportbrake este cu doar 5 mm mai lung decât sedanul, în timp ce înălţimea creşte cu circa 5 cm. Lungimea maximă de încărcare se cifrează la aproape 2 metri, deci XF Sportbrake nu e doar un break de fiţe, mai ales că masa remorcabilă este de 1,8 tone. Surplusul de greutate al breakului faţă de sedan se cifrează la o valoare rezonabilă de 70 kg.
Standard, Jaguar XF Sportbrake este echipat cu o suspensie spate pneumatică, având funcţia de păstrare automată a nivelului faţă de sol, iar hayonul, pe lângă faptul că are deschidere din telecomandă, beneficiază de o funcţie „Soft Close” (la închidere nu mai trebuie trântit, ci se „lipeşte” automat). Bancheta poate fi rabatată şi de la un buton de pe bord, iar compartimentarea portnagajului se anunţă foarte ergonomică.
Se pare că, pentru Europa, Jaguar XF Sportbrake este disponibil doar cu motorizări diesel, toate asociate cu o cutie automată cu 8 trepte: un 2,2 litri de 190 CP şi 450 Nm, un V6 de 3,0 litri, cu 240 CP şi 500 Nm, precum şi vârful de gamă 3,0 V6 de 275 CP şi 600 Nm. Totuşi, nu este exclus ca, în viitorul apropiat, să vedem şi versiuni pe benzină, poate chiar un XF-R Sportbrake – dar confirmarea o vom avea doar la Geneva 2012.