Dacia Sandero românesc

Publicat: 04 04. 2008, 01:00

În traducere, noua Dacia are dimensiuni apropiate de ale unui model de clasă mică (4,02 m lungime, 1,75 m lăţime şi un ampatament de 2,59 metri), în timp ce spaţiul interior este similar celui al unui model compact. Spre exemplu, portbagajul oferă un volum de transport de 320 de litri, care poate fi majorat pînă la 1.200 de litri prin rabatarea banchetei asimetrice. Şi dacă tot vorbim de portbagaj, să amintim că hayonul acestuia dispune acum de pistoane, nu de arcuri precum Loganul.

La capitolul siguranţă, Sandero se anunţă ceva mai de încredere decît sedanul, care a obţinut trei stele la testele EuroNCAP, în condiţiile în care Renault nu mai are în gamă decît modele cu patru şi cinci stele. Şi cum pînă şi Loganul poate fi echipat cu airbaguri laterale, noul hatchback dispune acum de ABS Bosch 8.1 (la Logan este 8.0), de repartitor electronic al forţei de frînare şi de asistenţă la frînarea de urgenţă (AFU). Cel mai probabil, noile “accesorii” vin să compenseze sistemul de frînare al Loganului, care dispune de discuri pline pe faţă şi tamburi pe spate, într-o eră cînd toate automobilele de un gabarit şi o greutate comparabile cu ale Loganului dispun cel puţin de discuri ventilate pe faţă, dacă nu şi de discuri pe spate.

Cu toate că responsabilii de la Dacia nu au anunţat oficial preţurile pentru Sandero, ţinînd cont de concurenţa acerbă din segment se poate anticipa un raport preţ/calitate bun. Din surse neoficiale, am aflat că preţul lui Sandero va fi cuprins între 7.000 de euro pentru motorizarea de 1,4 litri pe benzină şi 9.500 pentru dieselul de 1,5 litri dCi şi 85 CP. Loganul putea fi “atacat” în privinţa costului numai de modele din segmentul mini sau mic (compactele fiind, în versiunea de bază, cu cel puţin 2.000 de euro mai scumpe decît versiunea de top a sedanului de la Dacia).

Spre exemplu, Sandero va întîmpina o concurenţă puternică din partea unor modele precum VW Polo (preţ de pornire: 10.268 de euro cu TVA), viitorul Chevrolet Aveo (versiunea cu cinci uşi), dar şi viitorul Ford de clasă mică, model care va fi asamblat la Craiova şi va beneficia de linia Kinetic Design, una dintre cele mai atractive de pe piaţă. Fiabilitatea modelului se anunţă de asemenea mai ridicată, garanţia fiind, în cazul lui Sandero, de trei ani sau de 100.000 km (spre deosebire de cele 18 luni garanţie pentru Logan). Lansarea comercială a maşinii este programată pentru partea a doua a acestui an.

Şi dacă tot am vorbit despre modelele Dacia, să adăugăm şi cîteva detalii referitoare la uzina din Mioveni, despre care oficialii Renault spun că este cea mai eficientă din cadrul companiei franceze, cu toate că dispune de un singur robot pe linia de asamblare. Adică putem spune fie că Dacia a împrumutat ideea de a fabrica automobile de la mărci precum Aston Martin şi Spyker, care sunt asamblate manual, fie că ideea de low-cost a ajuns la un nou statut.

Desigur, directori ai unor companii precum Skoda şi Ford au declarat că ei nu-şi pot închipui ca, la început de secol XXI, o uzină cu capacitatea de producţie de 350.000 de automobile anual să aibă un singur robot.

Dar trebuie să luăm în calcul faptul că Dacia este unul dintre principalii angajatori din ţară, iar la vestea că taxa de primă înmatriculare ar putea fi eliminată, oficialii mărcii au declarat că e posibil ca uzina să disponibilizeze personal (un robot nu poate fi concediat şi nici nu poate sensibiliza opinia publică, ori cel puţin nu încă).

Investiţia totală pentru dezvoltarea şi fabricarea modelului Sandero în Europa s-a ridicat la 147 de milioane de euro, dintre care 65 de milioane au fost alocate pentru dezvoltare, iar 82 de milioane pentru uzina din Mioveni.

Preţ de bază DDP: 9.500 EUR
Preţ model testat DDP: nc
Motor: 1.461 cmc, L4, diesel, 85 CP & 3.750 RPM, 200 Nm & 1.900 RPM
Transmisie faţă: man. 5 trepte
Suspensii (faţă/spate): pseudo MacPherson/profil deformabil
Frîne (faţă/spate): discuri pline/tamburi
Dimensiuni (L/l/h): 4,02 m/1,75 m/nc
Greutate: nc
Ampatament: 2,59 m
Rezervor: nc
Pneuri: 185/65 R15
Performanţe: nc
Consum mediu: nc
Urban: nc
Extraurban: nc

Coborîşuri în ceea ce priveşte piaţa locală, desigur. Dacia înregistrează o creştere accentuată a vînzărilor la nivel mondial, în special datorită pieţelor vest-europene, unde breakul (a.k.a. Logan MCV) echipat cu unul dintre cele două dieseluri a fost considerat un adevărat fenomen, în special prin prisma preţului scăzut.

Dar să revenim la Vărul Săndel. Alături de breakuri diesel, vest- europenii sînt obsedaţi de hatchbackuri, din cauza spaţiilor de parcare “milimetrice” pe care le presupun. Aşadar, inginerii de la Renault au proiectat un hatchback utilizînd deja legendara platformă B0 (Logan) a constructorului francez.

Cum Logan nu poate fi considerat în nici un caz un automobil cu design reuşit, acesta fiind impus de strategia low-cost a cost-killerului Carlos Ghosn, Sandero a venit să schimbe impresia, deşi primele imagini-spion cu viitorul hachback de la Dacia prezentau un Logan cu spatele tăiat al cărui design putea fi considerat în cel mai bun caz grotesc.

La prima vedere, Sandero – a se observa low-costul numelui, preluat de la Renault Sandero, model fabricat în Brazilia pe aceeaşi platformă – îi impresionează pe novici printr-un design modern, cu linii fluide şi dinamice. La o a doua ochire, însă, te izbeşte low-costul, Sandero fiind o sumă de actuale şi mai ales foste ale Renault, adică un Lego sau un fel de Frankenstein al industriei auto.

Şi acum exemplele: oglinzile de la Logan, plus întreaga structură şi elementele de interior preluate de la Clio II şi III. Să nu uităm nici de mînerele portierelor, care par lipite peste cele originale. Deasupra cărora, desigur, tronează noua emblemă. Potrivit oficialilor Dacia, aceasta exprimă modernitatea, dar în realitate aminteşte de un desfăcător de sticle cu bere. Se pare că aici francezii au cam uitat de clientela specifică automobilelor low-cost.

La capitolul ţinută de drum şi dinamism nu ne putem pronunţa încă. Dar, printr-o simplă ochire asupra pasajului larg al roţilor, acesta trădează o cursă foarte lungă a suspensiei, alături de garda la sol de 15,5 cm, similară cu a unui SUV compact. Adică Sandero va avea un comportament rutier comparabil cu cel al Loganului – confortabil în offroad (adică pe uliţele neasfaltate ale României), dar total nerecomandabil celor care doresc să ruleze în siguranţă pe autostradă cu viteze de peste 130 km/h, situaţie în care un Logan devine de necontrolat.

Dacă tot am abordat subiectul “dinamism”, trebuie amintit că Sandero poate fi echipat cu patru propulsoare (mai puţine cu unul în comparaţie cu Logan). Persoanele care doresc un motor pe benzină au de ales între cel de 1,4 litri şi 75 CP şi cel de 1,6 litri şi 90 CP – cu toate că în gama Dacia se regăseşte şi motorul de 1,6 litri 16v, care, pe lîngă consumul mai redus de combustibil, oferă performanţe dinamice net superioare. Dacă se doreşte un diesel, este disponibil clasicul dCi de 1,5 litri, în două versiuni de putere – de 70 şi de 85 CP.

La fel ca în cazul Loganului sedan, proiectat special pentru românul care practică sportul de a-şi căra porcul de Crăciun şi mielul de Paşte în portbagaj, Sandero oferă un spaţiu interior comparabil cu al segmentului superior.