În industria auto, conceptele pot fi interpretate ca un loc de joacă pentru designeri şi ingineri deopotrivă, o ocazie de care ambele bresle profită şi îşi „fac de cap” cu ce au la îndemână. Exotice, extraterestre, sau retro, binecuvântate cu un design radical sau cu tehnologii futuriste, cu motoare mari şi puternice sau cu propulsoare electrice blânde cu mediul înconjurător, fabricate din materiale scumpe sau cu abilităţi neobişnuite pentru o maşină, conceptele auto sunt deliciul oricărui salon auto.
Mai mult de atât, un concept acţionează ca un magnet pentru opinia publicului, crucială în primă fază pentru orice producător auto, pentru că ea va avea un cuvânt greu de spus vis-a-vis de produsul final ce va fi produs în masă. Însă de la prezentare, soarta conceptului se despică într-o coadă de peşte: fie va primi un model de serie derivat, fie va ajunge piesă de muzeu, uitată de lume. Considerentele pentru care un concept nu se materializează sunt multe: economice, practice, de fiabilitate sau de percepţie publică.
Există şi concepte care deşi par promiţătoare, au căzut pradă acestor factori. ProMotor a întocmit o listă cu 15 concepte care promiteau mult, dar dintr-un motiv sau altul nu s-au concretizat. Aşadar, fără ca ordinea în care sunt aşezate să conteze, vă prezentăm:
1. Buick Y Job
Considerat primul concept auto din istorie, Buick Y Job a fost construit în anul 1938 de divizia grupului GM iar caroseria poartă semnătura lui Harley J. Earl. Propulsat de un motor de 5,2 litri cu opt cilindri în linie, conceptul în două uşi se lăuda cu faruri ascunse controlate electric şi geamuri electrice.
Deşi nu a fost produsă în serie, singurul care s-a bucurat de ea a fost chiar Harley Earl, care a avut ocazia să o conducă vreme de câţiva ani. Maşina a fost restaurată şi expusă la Muzeul Henry Ford până în 1993, când a fost înapoiată celor de la GM Design Center.