Bugatti Veyron Black Bess, omagiu adus aviatorului Roland Garros

Black Bess este numele modelului Bugatti Type 18 deţinut de celebrul pilotul francez din Primul Război Mondial, Roland Garros. Doar şapte exemplare au fost construite între 1912 şi 1914, Type18 fiind considerat un supercar la vremea aceea.

Ediţia specială Bugatti Black Bess

Bugatti a decis să aducă un omagiu prin ediţia specială Veyron Legends Edition Black Bess, pe care au decorat-o cu vopsea cu aur de 24 de karate. Nimic schimbat la capitolul tehnic, doar un omagiu adus formidabilului aviator, care a avut însă o influenţă puternică în viaţa lui Ettore Bugatti.

Garros şi al său Type 18, într-o redare unicat pe tapiţeria din piele din interiorul lui Bugatti Black Bess

Rolland Garros a devenit o legendă a aviaţiei la începutul secolului XX, când a reuşit să obţină mai multe recorduri de altitudine, reuşind să urce la peste 5.600 de metri cu avionul său (la vremea aceea, piloţii urcau la 5.000 de metri fără ajutorul unei butelii de oxigen), precum şi cu zboruri de lungă distanţă, traversând în premieră Mediterana, din Franţa până în Tunisia.

Garros a rămas în istorie drept primul pilot al unui avion care a reuşit să doboare un alt avion prin mitralierea acestuia, şi a jucat un rol important în dezvoltarea sistemelor de tragere sincronizată cu elicea, desăvârşite apoi de Anthony Fokker. Acesta s-ar fi inspirat în finalizarea invenţiei lui tocmai din sistemul gândit de Garros, al cărui avion a fost doborât deasupra liniilor germane în 1915, pilotul francez nereuşind să-l distrugă în totalitate.

Garros, doborâtorul de recorduri

Garros a reuşit apoi să evadeze şi să revină în aviaţia franceză, ajungând la un număr de patru avioane doborâte (confirmate), înainte de a-şi găsi sfârşitul la rândul său din cauza unui pilot neamţ, la doar 29 de ani, cu doar o lună înainte de terminarea Primului Război Mondial. A rămas în istorie ca fiind primul as al aviaticii (titlu disputat, totuşi), dar şi datorită faptului că terenurile de tenis unde-şi petrecea timpul liber au fost redenumite în onoarea lui.

Cum Garros era, mai întâi de toate, un sportiv desăvârşit – participase cu succes la mai multe curse cicliste, la campionatele de fotbal din Nice, la meciurile de rugby şi de tenis ale zonei. Însă marea sa pasiune, înainte de a deveni aviator, au fost maşinile. Era şi un pasionat de mecanică, dar şi un foarte bun negustor, astfel încât, deşi tatăl său i-a tăiat alocaţia pe care i-o trimitea lunar, dezamăgit că fiul său nu urma o carieră în avocatură, Garros şi-a deschis propria afacere de vânzări de maşini sport, care i-a adus apoi o avere frumuşică.

Garros în celebrul său Bugatti „Roland Garros”, făcut chiar de mâinile lui Ettore Bugatti

Exact această avere i-a permis apoi să-şi vadă de pasiunea sa nouă, avioanele, şi apoi să-şi comande un Bugatti 5 litri Type 18, pe care i l-a construit Ettore Bugatti cu mâna lui, ca semn al prieteniei dintre cei doi. Pe 18 septembrie 1913, Bugatti îi livra, aşadar, primul exemplar de Type, denumit chiar de el „Roland Garros”. Urma să fie singurul exemplar de Type 18, dintr-un total de şapte construite, care avea să supravieţuiască până în zilele noastre, sub numele de Black Bess.

Chapeau, domnule Garros, din partea Bugatti, 100 de ani mai târziu!

Iată că astăzi, Bugatti îi cinsteşte memoria redenumind una dintre seriile sale speciale cu numele primului as al aviaticii, Roland Garros. Apropo, vor exista doar 3 exemplare din această bijuterie, fiecare costând 2.15 milioane de euro. Un chilipir!

Puteţi admira seria limitată de Veyron în galeria foto!