BMW M3 CRT – ediţie limitată cu utilizarea intensivă a fibrei de carbon
În mod interesant, BMW M3 CRT nu este un coupe sportiv
foarte agresiv, fiind vorba de
versiunea sedan a lui M3. Maşină pe care departamentul
Motorsport a transpus ideile folosite la maşinile de curse, care
utilizează intensiv fibra de carbon (Carbon Race Technology).
Totodată, prin BMW M3 CRT bavarezii afirmă că vorbim de
o premieră pentru procesele de producţie în serie mare a
componentelor din CFRP (carbon-fibre reinforced plastic,
adică materiale plastice ranforsate cu fibră de carbon).
Motorul V8 a fost şi el upgradat cu 30 CP, ajungând la 450 CP
(la fel ca la M3
GTS), aşa încât BMW M3 CRT Sedan ajunge la un raport
masă/putere de numai 3,5 kg/CP, ceea ce îi permite maşinii
să atingă 100 km/h în doar 4,4 secunde (faţă de 4,7 secunde un M3
Sedan normal).
Principial, inovaţia noului proces de producţie a CFRP
constă în posibilitatea reprocesării resturilor rămase în urma
construcţiei caroseriei, materialul de bază (o textură de
fibră de carbon) putând fi reutilizat în orice formă, după care
este impregnat cu o răşină sintetică specială şi este supus unui
proces de creştere a rezistenţei.
De exemplu, capota lui BMW M3 CRT este realizată pe
principiul sandwich (două folii CFRP combinate cu o structură
centrală de tip fagure), având aceeaşi rezistenţă ca o
capotă din aluminiu a unui M3
obişnuit, dar la jumătate din masa acesteia. Tot din CFRP sunt
realizate şi micul eleron din spate, precum şi splitterul frontal
de la baza spoilerului faţă.
Materialul CFRP este utilizat şi pentru spătarele
scaunelor din BMW M3 CRT, unde foliile de CFRP sunt
înfăşurate în jurul unei structuri centrale din hârtie-reciclată,
de tip fagure, ceea ce contribuie şi la obţinerea unui aspect mult
mai reuşit decât în cazul tehnologiei obişnuite de realizare a
componentelor din fibră de carbon.
Pe lângă aceste exemple de tehnologie avansată pentru producerea
componentelor din CFRP, ediţia specială BMW M3 CRT mai
presupune o regândire a izolării fonice a habitaclului, iar
evacuările sunt din titaniu. De asemenea, bancheta a fost
înlocuită cu două scaune independente, profilate sportiv, la fel ca
şi cele din faţă.
BMW M3 CRT vine şi cu o echipare foarte bogată,
nelipsind dintre dotările standard sistemul de navigaţie
Professional, sistemul audio BMW Individual High End, Park Distance
Control şi altele, care mai adaugă nişte kilograme maşinii în mod
normal. În cazul lui M3 CRT, însă, masa totală a maşinii astfel
echipate este de numai 1.580 kg, cu 70 kg mai puţin decât un M3
Sedan obişnuit.
Motorul şi cutia de viteze secvenţială M DCT, cu şapte
trepte şi dublu-ambreiaj, sunt aceleaşi de pe M3
GTS, fiind oferită şi o funcţie Launch Control pentru
un demaraj cât mai eficient. Suspensia beneficiază de amortizoare
reglabile, iar sistemul de frânare high-performance beneficiază de
etriere cu 6 pistonaşe.
Jantele de 19″, cu design în Y, sunt încălţate cu pneuri
de 245/35 R 19 în faţă, respectiv 265/35 R 19 în spate,
iar limitarea electronică a maşinii a fost modificată, astfel încât
viteza maximă este acum de 290 km/h. Alte detalii ale lui BMW M3
CRT sunt vopseaua exterioară specială Frozen Polar Silver, cu
detalii vopsite în Melbourne Red, în timp ce interiorul beneficiază
de Alcantara, dar şi de o tapiţerie din piele bicoloră Sakhir
Orange şi negru.
BMW M3 CRT va fi construit în doar 67 de exemplare, care
vor putea fi cumpărate în 2013. Însă, pentru moment, un
preţ oficial nu a fost comunicat. Dar, probabil, la cât de repede
se va umple lista de solicitanţi, chiar dacă diferenţa de bani faţă
de un M3 Sedan obişnuit va fi mare, nu prea va conta pentru cei
interesaţi.
http://cache.tare.ro/4e045b3906f00/videoplayer.swf?key=ddf5b6d74def31e0b457501384d8d2a1