BMW ActiveE – primul BMW electric de serie

Publicat: 15 02. 2011, 13:19

This browser does not support the video element.

După ce concernul BMW a intrat în domeniul maşinilor electrice
prin
Mini E
, iată că acum a venit rândul primei maşini
electrice BMW de serie: BMW ActiveE
, care este
transpunerea în practică a conceptului prezentat la începutul lui
2010, la Salonul Auto Detroit
2010
.

De fapt, BMW ActiveE este doar un pas spre
BMW MegaCity Vehicle
, BMW-ul conceput strict pentru propulsia
electrică. Ceea ce înseamnă că acest Seria 1 Coupe electric nu îl
veţi putea găsi la dealerii BMW, nici să îl comandaţi după bunul
plac, deoarece vor fi produse doar 1.000 de exemplare, în
uzina BMW de la Leipzig
, maşini care vor fi vândute doar
pe pieţele din USA, Europa şi China, unor clienţi aleşi după
anumite criterii.

Practic, la fel ca Mini E, şi BMW ActiveE are mai mult
rol de cobai
, rezultatele din viaţa reală urmând a
contribui la punerea la punct a tehnologiei care va echipa modelul
de serie foarte mare, prevăzut a apărea în 2013 – deşi deocamdată
numele de cod este BMW MegaCity Vehicle (MCV), noua maşină se
preconizează că va fi vândută sub un alt brand, probabil chiar
Isetta.

Revenind la BMW ActiveE, diferenţele faţă de
conceptul de acum un an
nu sunt mari. Avem un motor
electric potent, de 125 kW (170 CP) şi cu un cuplu motor maxim de
250 Nm
, valori la nivelul unui BMW 120i Coupe. Ca
performanţe, maşina electrică se dovedeşte cu doar o secundă mai
lentă decât omologul pe benzină, în privinţa demarajului 0-100 km/h
(9 secunde faţă de 7,9 la 120i).

BMW ActiveE stă bine şi la capitolul autonomie,
bateriile litiu-ion asigurând un parcurs de maximum 160 km
la o încărcare completă
. Însă inginerii au reuşit să
obţină un compromis foarte bun şi la capitolul caracter practic,
BMW ActiveE fiind o maşină care se pretează utilizării zilnice,
oferind 4 locuri şi un portbagaj de 200 de litri.

Acest lucru a fost posibil prin plasarea inteligentă a
componentelor sistemului de propulsie. Astfel, motorul
electric şi modulul de transmisie sunt plasate în spate, înlocuind
rezervorul şi transmisia unui
BMW Seria 1 Coupe
convenţional
. Spaţiul ocupat de
motor şi transmisie într-un Seria 1 Coupe cu motor termic a fost
folosit, la BMW ActiveE, pentru integrarea celor trei pachete de
baterii, per total fiind nevoie de modificarea structurală a 350 de
componente ale Seriei 1.

În plus, datorită gabaritului mai redus al sistemelor de sub
capotă, spaţiul liber rămas a fost reproiectat pentru a le
conferi securitate maximă pasagerilor din BMW ActiveE
în
cazul unui accident, în acelaşi timp fiind acordată o atenţie
deosebită celorlalte componente ale sistemului electric: de
exemplu, protejarea bateriilor de şocuri, pentru a evita scurgerea
lichidelor sau riscurile de incendii sau explozii.

Din raţiuni comerciale, BMW ActiveE arată aproape
nemodificat faţă de un BMW Seria 1 Coupe de bază
, atât la
exterior, cât şi la interior. Cât va costa maşina, nu ştim şi,
practic, nici nu e un lucru foarte important în acest moment – cel
mai probabil vorbim de un preţ mai mare chiar şi decât al
puternicului
BWM Seria 1 M
.

Foarte important, însă, este ca tehnologia de pe BMW ActiveE să
să dovedească fiabilă, aşa încât viitoarea maşină electrică BMW de
mare serie să fie cât mai avantajoasă ca buget.