40 de ani de BMW Seria 3: istoria celui mai iubit model bavarez

Autor: Adrian Mihălţianu 30 iun. 2015 Prezentări

Deşi în perioada interbelică BMW construise câteva modele decente de maşini, adevărul e că focusul companiei era, tradiţional, îndreptat spre motoarele de avioane, cele care i-au adus grosul afacerilor chiar în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Dar deceniul care a trecut de la război a fost unul foarte dificil pentru BMW, care a încercat să ţină cumva pasul pe toate cele trei segmente în care poate activa un producător de maşini: maşini foarte ieftine (Isetta), maşini de volum (BMW 700) şi maşini premium şi de lux (501, 503).

GALERIE FOTO

Trebuie să ştim că BMW-ul anilor 50 era foarte diferit de compania pe care o ştim astăzi: grosul vânzărilor era reprezentat de buburuza de 12/13/19.5 CP numită Isetta, preluată de la italieni, apoi de BMW 700, care însă nu reuşeau să acopere pierderile companiei cauzate de maşinile de lux pe care se chinuiau să le exporte în SUA. În acest context, câteva decizii au fost esenţiale pentru transformarea unei companii falimentare într-una dintre cele mai de succes corporaţii auto din lume.

Mai jos, povestea Seriei 3, aşa cum ne este povestită chiar de către cei de la BMW:

Salvarea BMW: modelele sport ieftine şi agile

La începutul anilor 1960, după o perioadă de dificultăţi financiare, BMW se reorganizează cu sprijinul financiar al familiei Quandt, care devine acţionar majoritar. Compania pregăteşte primul studiu de piaţă amplu în care identifică un segment de piaţă optim pentru dezvoltare: automobile cu performanţe sportive, poziţionate ca preţ sub modelele sport dedicate. Apare astfel „Noua Clasă”, cu BMW 1500, BMW 1800 şi BMW 200 şi se pun primele baze liniei moderne de modele BMW.

Şeful de design de la acea vreme, Wilhelm Hofmeister, defineşte multe dintre caracteristicile modelelor BMW moderne: caroseria cu console scurte, capota cat mai lungă şi habitaclul împins în spate, farurile rotunde încadrate în grilă, curbura Hofmeister a montantului C, linia media orizontală care dă dinamism caroseriei. Acestea vor rămâne constante pe toate modelele BMW de atunci încoace!

Idea unui sedan sportiv, de dimensiuni mai mici şi foarte agil vine din partea lui Max Hofman, cel care deţinea compania de import BMW în USA. Astfel, la Salonul Auto de la Geneva, în 1966, se lansează BMW 1602 şi se pun bazele gamei de modele „’02” (va include şi BMW 1802 şi BMW 2002), predecesorul BMW Seria 3.

Seria 3: Naşterea, copilăria, adolescenţa

Nouă ani mai târziu, în cadrul Salonului Auto de La Frankfurt, în septembrie 1975, se lansează prima generaţie a BMW Seria 3. Debutează şi o caracteristică importantă de design, care avea să definească de atunci înainte modele mărcii: bordul orientat spre şofer. Doi ani mai târziu, în 1977, BMW Seria 3 devine primul model din segment disponibil cu un motor de şase clindri în linie. Urmează o serie lungă de inovaţii, care include sisteme de injecţie şi management al motorului, tracţiune integrală, modele diesel performante, folosirea materialelor uşoare, precum aluminiu sau magneziu. Tot BMW Seria 3 a stat la baza BMW M3, modelul care s-a dovedit a fi cel mai de succes touring car din istorie, numai prima generaţie BMW M3 înregistrând peste 1500 de victorii în diverse curse pe mapamond. Şi pentru amatorii de palmares trebuie amintit un alt moment istoric: un BMW Seria 3 320d avea să fie primul automobil diesel care obţinea un succes major pe circuit: victoria în cursa de 24h Nürburgring.

A doua generaţie BMW Seria 3 a venit cu o caroserie sedan în 4 uşi. Tot cu ocazia celei de-a doua generaţii se lansează primul M3 cabrio şi, ca urmare a unui proiect dezvoltat de un inginer în timpul liber, versiunea break, „Touring”. A treia generaţie lansează versiunea „Compact” care avea să anticipeze BMW Seria 1. În prezent, după şase generaţii de evoluţii, Seria 3 este acum disponibilă în versiunile Sedan, Toruing şi Gran Tourer, în timp ce versiunile Coupe şi Cabriolet au fost asimilate gamei BMW Seria 4.



Seria 3: Motorizări care au făcut istorie

Filosofia germanilor de la BMW în privinţa motoarelor a fost destul de simplă, încă de la început: să fie eficiente şi performante din punct de vedere dinamic. O abordare diferită faţă de cea a automobilelor americane, care puneau accentul strict pe performanţele dinamice, fără să se preocupe cumva de consum. Chiar şi prima generaţie a acestui sedan de clasă medie a reuşit să degaje entuziasm datorită performanţelor sportive, o caracteristică specială pentru segmentul limuzinelor compacte din perioada aceea, şi, în acelaşi timp, să convingă graţie economiei de combustibil pe care o făcea.

Evident, cei 40 de ani au adus diferenţe uluitoare în privinţa performanţelor: în timp ce un model BMW 324d din 1985, cu o putere de 63 kW/86 CP, avea un consum de 6,9 litri de motorină pe o distanţă de 100 km, în ciclu mixt, cel mai recent vârf de gamă Seria 3 diesel, BMW 340d, cu tracţiune integrală, are o putere mai mare cu 227 CP, dar consumă cu 1,8 litri mai puţin pe aceeaşi distanţă, chiar dacă automobilul este mai mare, mai greu (pentru a îndeplini normele de siguranţă mult mai drastice) şi foloseşte tracţiunea integrală.

Alături de transmisia puterii la roţile spate şi distribuţia echilibrată a maselor pe cele două punţi, mai există un element care separă BMW de restul segmentului: suspensiile. Încă din 1975, primul BMW Seria 3 a impresionat prin performanţele sportive care au permis conducătorului să menţină un control total până la limită, fapt care a adus maşinile sport şi în atenţia familiştilor, care nu trebuia să se mai lupte cu o maşină care încerca mereu să-i ucidă, aşa cum se întâmpla cu alte maşini sport.

Prima generaţie a modelului BMW Seria 3 Sedan se lansase pe piaţă de numai doi ani în momentul în care a creat senzaţie şi pe circuite. Obiectivul a fost transformarea noii game în „nava-amiral” a mărcii în ceea ce priveşte sportivitatea prin implicarea cu succes în sporturile cu motor. BMW Motorsport GmbH, divizie înfiinţată în 1972, a dezvoltat BMW Seria 3 într-o maşină de curse destinate turismelor, în deplină conformitate cu Grupa 5, care avea un regulament tehnic extrem de sofisticat. Maşina a fost propulsată de un motor de curse care-şi dovedise potenţialul – propulsorul cu patru cilindri, cu patru supape per cilindru şi capacitatea de 2,0 litri, dominase competiţiile de Formula 2 de-a lungul mai multor ani şi dezvolta deja 300 CP în momentul în care a echipat maşina de curse BMW 3. Preparate astfel încât să ofere o ţinută de drum cât mai bună – lucru reuşit printr-o construcţie uşoară, rigiditate torsională şi eleroane foarte mari în faţă şi în spate -, cele trei maşini vopsite exclusiv pentru BMW Junior Team, care era alcătuită din tinerii talentaţi Manfred Winkelhock, Marc Surer şi Eddie Cheever, au fost principala temă de discuţie cu ocazia primei curse ce a avut loc pe circuitul de la Zolder, ce găzduia Grand Prix-ul Belgiei, la 13 martie 1977. Dar unul din cei trei juniori BMW, elveţianul Marc Surer, a depăşit concurenţa consacrată şi a câştigat cursa respectivă, ceea ce a însemnat un start perfect. Pe circuit, BMW Seria 3 a reuşit un start excepţional.

În primul său sezon şi în anii următori, drumul spre victorie în categoria respectivă s-a intersectat întotdeauna cu maşinile de curse BMW Seria 3. Modelul a fost implicat în nenumărate campionate naţionale şi, de cele mai multe ori, campionul de la finalul stagiunii era un pilot BMW. În timp, piloţi de top precum Hans-Joachim Stuck sau Ronnie Peterson şi-au demonstrat talentul extraordinar la volanul acestei maşini de curse. Modelele Seria 3 omologate pentru Grupa 5 au fost implicate cu succes şi în Campionatul Mondial al Constructorilor.

În 1978, campionatul de automobilism din Germania a fost câştigat de o versiune turbo aliniată de echipa Schnitzer din Freilassing. Întâmplător, maşina care dispunea de această tehnologie a fost una a echipei BMW oficiale, cu motor de 1,4 litri – putere maximă de 410 CP -, şi îi încuraja pe susţinătorii ideii de a realiza performanţe şi mai mari: motorul de la acel BMW Seria 3 a fost, ca să spunem aşa, predecesorul propulsorului care, în 1983, l-a transformat pe brazilianul Nelson Piquet în primul „campion mondial turbo” din istoria Formulei 1, sud-americanul pilotând un monopost Brabham BMW. Spectaculosul capitol al modelelor omologate conform regulamentului Grupei 5 s-a încheiat în 1982, dar următorul capitol din istoria BMW Seria 3 în motorsport era deja început.

Despre istoria BMW M3 puteţi citi în articolul nostru despre istoria BMW M, dar vom reveni şi cu un articol detaliat!

Citeşte pe pagina următoare despre cele mai importante inovaţii aduse de BMW Seria 3 de-a lungul timpului


Pagini: 1 2 3


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...


Visan Marian
Visan Marian
Începând cu anul 2015, Marian Vișan s-a implicat în domeniul auto, însă experiența sa în jurnalismul online începe din 2006, în timpul studiilor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării. La vârsta de 18 ani a început să se familiarizeze cu mașinile odată cu obținerea permisului ... citește mai mult

Comentarii
Inchide