Sunt un conducător auto oarecare prin marele şi eternul trafic bucureştean. Am citit despre noile amenzi, am citit în ultimele luni fel şi fel de articole legate de noile taxe pentru înmatriculări, pe România sau Bulgaria. Sunt scârbit, şi cred că nu vorbesc doar în numele meu, de tot sistemul ăsta care ne vrea „binele”.
Totuşi, pentru a strânge mai mulţi bani la buget pentru a-şi înlocui ei Mercedes-urile din 3 în 3 ani, sunt multe alte posibilităţi şi nu are rost să le enumăr eu pentru că le ştim cu toţii. Începând de la acciza pe carburanţi, taxe de drum şi tot felul de alte taxe, ai noştri conducători ne spun un singur lucru: „Partidul te vrea PIETON, tinere”.
Bun, şi nu e un lucru rău poate, aşa vom fi mai „verzi”, că doar e în „trend”, toată lumea vorbeşte doar de poluare şi de cum să fii mai verde. Ce nu înţelege „partidul” e că foarte mulţi avem nevoie de un fier pentru a ne deplasa din punctul A în punctul B şi avem tot dreptul să îl deţinem fără a avea salarii de bancheri sau a câştiga la loto.
Dintr-un salariu de 2.000 de lei (care nu e deloc aproape de ceea ce câştigă în realitate majoritatea românilor, 800 – 1.000 de lei pe lună) nu îţi permiţi să îţi cumperi, înmatriculezi, circuli cu o maşină fie ea cât de proastă sau românească (şi nu mă refer la opţiunea cumpărării unei maşini dintr-un singur salariu). Daca ne referim la cumpărarea unei Dacii 1310, ăl mai pur românesc hârb, dar care te duce din punctul A în punctul B (pentru că de asta ai nevoie), vorbim de o sumă între 2.500 si 3.000 de euro (iar în condiţiile astea nu ştiu câte bănci te pot împrumuta la un salariu net de 800 de lei).
Asta este, nu ne permitem, nu ne mai cumpărăm maşină. Mai puţine maşini, trafic mai lejer… să zicem că ne descurcăm cu transportul în comun (care, din păcate, a anulat cursele preorăşeneşti, iar, dacă locuieşti în Ilfov şi munceşti schimbul doi în oraş, trebuie să te duci acasă cu taxi-ul, microbuzele particulare închizând programul la 21-21:30).
Dar să revin la partea cu pietonii. Ok, rămân pieton până voi câştiga la loto, că n-a murit nimeni de mers cu autobuzul. MAREA majoritate a pietonilor merg pe străzi de parcă sunt loviţi cu leuca, şi să nu ne ascundem după deget, că i-am văzut cu toţii pe mulţi cu copiii de mână printre maşini, pe unde nu e nici urmă de trecere de pietoni sau semafor, sau măcar „colţ de stradă”, cum se zice la legislaţie. În primul rând pentru că nu le pasă, în al doilea rând pentru ca Poliţia Română nu le face absolut nimic.
Cunosc ”n” intersecţii sau treceri de pietoni, şi toţi le cunoaştem, la care ar fi nevoie de un semafor. Sau de un semafor scos. De ce scos? Pentru că pietonul „se grăbeşte” şi nu are el timp să stea până se face verde şi o ia printre maşini, eventual nici nu se mai deplasează până la trecere, pentru că se grăbeşte tare să traverseze că întârzie, deşi inevitabil în 90% din cazuri va trece pe lângă acel semafor pe partea cealaltă a străzii.
Mă leg de părinţi şi bunici inconştienţi când spun că trec cu copiii de mână sau în braţe printre cârdurile de maşini. Şi de ce mă leg? Pentru că ei sunt cei care fac EDUCAŢIA RUTIERĂ. Adică ei sunt cei care duc nesimţirea şi nepăsarea mai departe: „doar n-o să mă calce, că se duce la puşcărie”. Copilul vede parinţii, vede bunicii, va acţiona în consecinţă.
Doar că e copil şi nu ştie să aprecieze o distanţă, o viteză, habar nu are în câţi metri poate opri o maşină (mergând legal), habar nu are dacă la volan e un inconştient sau cineva care are probleme şi e cu gândul departe, habar nu are dacă acel şofer e atent să se uite după pietoni care vor trece pe unde-i taie capul sau după alte maşini, cum e şi normal în trafic, şi va traversa.
Tu, şofer nevinovat, te trezeşti de gât cu un tătic turbat, care strigă „criminalule”, cu poliţia care te ia şi te leagă, te judecă şi te scoate la „3 ani cu suspendare pentru omor din culpă”, cu o ţară întreagă care te judecă drept un „criminal de copii”, şi eventual cu o depresie crâncenă de care nu se ştie dacă mai scapi, cu coşmaruri noapte de noapte şi alte cele aferente.
Bun, avem o problemă, avem mai multe, dar ce contează, avem parţial şi rezolvare pentru ea. Dacă nu avem educaţie, hai să o facem (special pentru copii – viitorul ţării). „Păi da, dar cum?”. Asta e altă problemă, în şcoli avem profesori de Religie, că la noi religia nu mai e un drept şi o opţiune a fiecăruia, e o obligaţie. Obligăm copiii să meargă la biserica x pentru că aşa vrea profesorul, ne batem capul noi ca părinţi pe internet să scoatem referat despre sfântul y, de parcă i-ar folosi la ceva în viaţă copilului.
Şi toate astea în loc să oferim ore de EDUCAŢIE RUTIERĂ. Partidul ne vrea pietoni? Hai să învăţăm să fim pietoni, iar „ăia şmecheri” de au maşini să nu ne mai calce peste tot şi să se enerveze inutil în trafic. Ca o concluzie la toată treaba asta: „E mai bine să treci strada legat la ochi şi să te rogi la Dumnezeu să nu te calce nimeni, sau e mai bine să ştii ce faci şi sa traversezi aşa cum trebuie?”.
Fraţilor, haideţi să luăm masuri, că dacă nu le luăm noi, nu le ia nimeni. Haideţi să înlocuim materiile inutile din şcoli şi să îi învăţăm pe copiii de azi să fie oameni responsabili mâine. Haideţi să dăm amenzi şi pietonilor. Haideţi să nu mai arătăm cu degetul doar spre şoferi. Haideţi să facem o petiţie sau ceva în privinţa asta.
Şi vă dau şi un exemplu: am 100 de şoferi la locul de muncă, cu un salariu de 1.300-1.400 de lei pe lună net, dacă i se aplică un minim din nouă amenda pentru prioritate la pietoni de aproape 1.600 de lei, acel om ce va mai mânca 3 luni de acum încolo? Deputaţilor nu le pasă. Dar dacă vor amenzi mai aspre, să le dea conform faptei, dar procentual cu salariul fiecăruia.
Pe un Becali nu o să îl amendeze nimeni, iar, dacă îl amendează, puţin îi pasă lui de 15-20-50 de milioane de lei vechi. Dar dacă o faci ca la nemţi (am ce am de tot revin la ei), dă-i o amendă de ”valoarea” lui, ca sa o simtă, dă-i vreo sută de mii de euro… altfel stă treaba. Data viitoare o să caşte şi el ochii şi o să conştientizeze că pietonul ăla are şi el dreptul lui de a traversa, da, dar şi el ca pieton să o facă aşa cum trebuie.
DACĂ AI ŞI TU CEVA IMPORTANT DE SPUS, TRIMITE UN MAIL PE ADRESA [email protected] ŞI ÎŢI POŢI COMUNICA IDEILE ŞI CELORLALŢI CITITORI