Ulei de floarea soarelui în loc de motorină. Avantaje şi dezavantaje

Autor: Adrian Mihălţianu 07 apr. 2017 Opinii
Ulei de floarea soarelui în loc de motorină. Avantaje şi dezavantaje

Dacă te-ai gândit că ar fi o idee bună să pui în rezervorul maşinii tale diesel ulei de floarea soarelui în loc de motorină, doar pentru a economisi nişte bani din diferenţa de preţ dintre motorină şi uleiul vegetal, ar trebui să ştii la ce riscuri te expui. Iată opt lucruri de ştiut înainte să torni ulei în rezervor.

Există persoane care din dorinţa de a economisi bani înlocuiesc motorina cu ulei de floarea soarelui din supermarket. Diferenţa de preţ li se pare interesantă unora, care consideră că pot pune în rezervoarele lor ulei vegetal în loc de motorină, păstrând astfel în buzunar diferenţa. La un calcul grosier, la un plin de 50 de litri, ar ieşi în câştig cu 75 de lei! La o maşină care merge 50.000 de kilometri şi consumă, în medie 7 litri / 100 km, se obţine o economie de circa 1.150 de euro. Alţii s-au gândit să folosească uleiul de bucătărie uzat, după o filtrare prealabilă. Acesta este, practic, gratuit, iar economiile realizate sunt consistente, de circa 4.000 de euro la 50.000 de km.

Totuşi, nu degeaba nu vei găsi bidoane de ulei de floarea soarelui în benzinării pentru a le folosi în loc de motorină. Există câteva motive foarte clare pentru aşa ceva, iar noi ţi le enumerăm mai jos. 

1. Care sunt asemănările şi diferenţele dintre uleiul vegetal şi motorină?

Într-adevăr, dacă vei turna ulei de floarea soarelui sau de rapiţă în rezervorul maşinii tale, acesta va fi preluat şi ars în motor la fel cum arde şi motorina – compresia extrem de mare din motorul diesel asigură aprinderea motorinei, iar maşina va funcţiona fără mari diferenţe faţă de momentul în care o alimentezi cu motorină (mai multe despre asta, mai jos). Dar uleiul vegetal diferă în câteva elemente considerabile:

– e mult, mult mai vâscos decât motorina. Cam de 12- 17 ori mai vâscos, în funcţie de tipul de ulei vegetal folosit. Asta înseamnă că, odată ajuns în injectoare, va fi pulverizat mai greu şi explozia va fi mai slabă decât cea obţinută cu motorină.

– la temperaturi joase, de sub 10 grade C, vâscozitatea creşte, iar la temperaturi de sub zero grade cristalizează, devenind greu sau imposibil de utilizat

– e semnificativ mai acid decât motorina. 

– poate conţine impurităţi mai mari decât cele filtrate în mod obişnuit din motorină. 

– dacă foloseşti ulei deja uzat, problemele de mai sus sunt mărite, în special în privinţa impurităţilor

2. Ce fel de motoare pot funcţiona cu ulei vegetal?

Pe scurt, orice fel de motor diesel. Totuşi, una este să foloseşti ulei vegetal ca experiment şi cu totul alta este utilizarea acestuia timp îndelungat. Dacă ai o maşină cu motor diesel cu injecţie directă common-rail, sau chiar cu pompă-duză, ar fi mai bine să te abţii de la a folosi uleiul vegetal dacă nu aduci şi alte modificări sistemului de alimentare cu carburant al maşinii. Aceste motoare folosesc un sistem foarte sofisticat de injecţie, iar injectoarele sunt mult mai sensibile la carburantul de proastă calitate decât injectoarele de pe motoarele vechi, ale maşinilor anilor ’80-90. 

Poţi economisi bani dacă foloseşti ulei vegetal pe o maşină veche, dar atenţie la capcane… 🙂

Poţi folosi uleiul vegetal, fără alte modificări, în motoarele cu injecţie indirectă de carburant, fără a mai avea probleme atât de mari cu injectoarele, dar rămân dezavantajele depunerilor din motor şi a coroziunii acestuia. Evident, aici vorbim de maşini deja vechi

3. Ce se întâmplă în motor atunci când folosesc ulei vegetal?

Efectele asupra motorului pot diferi mult, în special în funcţie de tipul de injecţie a combustibilului şi de temperatura uleiului. În primul rând, uleiul vegetal arde incomplet, în special atunci când este rece. Din această cauză, filtrele se înfundă mai repede, iar în timp apar depuneri consistente pe pereţii camerei de ardere şi pe supapa de evacuare. În al doilea rând, aciditatea acestuia poate distruge în timp elementele metalice de pe traseu, în special cele de cupru. 

Aprinderile incomplete pot dăuna nu doar motorului, ci şi dinamicii maşinii, care nu mai dezvoltă aceeaşi putere ca în cazul motorinei de bună calitate. În plus, se emană un miros specific, nu neapărat mai rău decât cel al arderii motorinei propriu-zise. În fine, consumul poate creşte cu până la 1l/100 km, ceea ce diminuează economia de bani realizată. În special pornirea la rece pe timp de iarnă poate duce la deteriorarea motorului.

Maşina porneşte şi merge normal cu ulei vegetal, dar problemele apar în timp

Injectoarele moderne sunt optimizate pentru a utiliza motorină, nu ulei vegetal. Optimizările înseamnă de multe ori presiuni enorme care permit controlarea precisă a numărului de picături extrem de fine de carburant injectate în camera de ardere. Uleiul vegetal, în special atunci când este rece, nu are proprietăţile de ardere ale motorinei şi poate dăuna grav injectoarelor, dar şi camerei de ardere. Cu alte cuvinte, tot efortul tehnologic pe care ai dat banii atunci când ai cumpărat maşina este dat la o parte prin folosirea unui carburant de proastă calitate, pentru care aceste motoare nu au fost pregătite.



4. Ştiu camionagii care merg doar pe ulei vegetal. Eu de ce n-aş face asta?

Camionagiii respectivi nu plătesc din buzunarul propriu stricăciunile aduse motorului maşinilor în câteva zeci de mii de kilometri. Pur şi simplu pentru că nu e vorba de maşina lor. De multe ori, nici patronilor nu le pasă, pentru că dacă o piesă se defectează în termenul de garanţie, au „relaţii” la reparatori pentru a trece cu vederea faptul că acea piesă s-a distrus din cauza folosirii necorespunzătoare. Apoi, motoarele autoturismelor au de multe ori alte caracteristici decât motoarele de camion, în special cele mai vechi. Acestea fac toată diferenţa.

5. Dacă pun 50/50 motorină cu ulei vegetal, nu reduc riscurile cât să merite efortul?

Uleiul îşi păstrează aciditatea, iar efectele acesteia nu sunt înlăturate prin încălzire. Apoi, problema depunerilor din camera de ardere şi de pe supapele de evacuare nu dispare, iar dacă afară este rece, efectele sunt şi mai uşor de simţit. Deci simpla amestecare a motorinei cu ulei nu rezolvă problema. O diminuează, dar nu o rezolvă. 

6. Este suficient un sistem de încălzire a uleiului?

Din motivele enunţate mai sus, nu, nu este suficient un sistem de încălzire a uleiului. E adevărat, dacă acesta are temperaturi apropiate de 100 grade Celsius, arderea se face mult mai bine iar efectele negative sunt reduse. Însă utilizarea unui sistem care porneşte maşina pe motorină, aşteaptă până când temperatura din rezervorul de ulei montat separat creşte suficient, comută pe ulei vegetal, iar apoi comută din nou pe motorină cu puţin timp înainte ca motorul să fie oprit poate avea în continuare efecte negative asupra injectoarelor şi camerelor de ardere, tocmai din cauza proprietăţilor diferite ale uleiurilor vegetale.

7. Ce fel de sistem pot folosi, totuşi, dacă vreau să folosesc ulei vegetal în loc de motorină?

Dacă ţii morţiş să utilizezi ulei vegetal de la supermarket, cele mai sigure sisteme sunt cele care folosesc un singur rezervor de combustibil cu preîncălzire, duze de injecţie speciale, filtre speciale şi un sistem de control al temperaturii. Un astfel de kit de conversie poate costa între 800 şi 1500 de dolari, în funcţie de furnizor.

Dacă vrei să utilizezi ulei deja folosit, îţi trebuie şi un sistem de colectare şi filtrare a acestuia, fapt care îţi va reduce considerabil costurile cu combustibilul, pentru că vei putea prelua de multe ori gratuit uleiul uzat. Iată câteva idei mai jos, de aplicat pe răspundere şi risc propriu:

8. Merită, aşadar, să trec pe ulei de floarea soarelui sau de rapiţă?

Cu excepţia cazului în care petrolul ar sări din nou de 100 de dolari pe baril şi motorina s-ar duce spre 7-8 lei, nu merită. Costurile sistemului de conversie, singurul care poate diminua până la neglijabil efectele adverse ale arderii uleiurilor vegetale se acoperă abia în circa 50.000 de kilometri. Cam tot atunci când vor începe să apară probleme la motor. În special în cazul maşinilor cu injecţie directă (cam toate maşinile moderne pe motorină produse după 1998), nu merită să rişti piese de mii de euro pentru o potenţială reducere a costurilor cu 1000-1200 de euro la fiecare 50.000 de km.

Dacă ai cumpărat o maşină mai veche, în special un SUV care consumă mult, s-ar putea ca economia de bani să fie semnificativ mai mare şi o astfel de instalaţie să merite banii. Dar trebuie să fii foarte atent cu privire la modul în care utilizezi, de fapt, maşina – câţi kilometri doreşti să o foloseşti, cât te-ar putea costa piesele care trebuie înlocuite mai repede la motor şi aşa mai departe.

Dacă ai montat un astfel de sistem de folosire de uleiuri vegetale sau dacă foloseşti uleiuri vegetale fără alte modificări aduse maşinii, suntem curioşi să ne împărtăşeşti experienţa ta!



Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide