Toţi greşim, dar într-o ţară civilizată greşelile se plătesc
45 de puncte de penalizare acumulate înainte de suspendarea permisului. Cu greu de crezut, dar iniţiatorul acestei propuneri este chiar Guvernul României.
În acest moment, există 4 clase de amenzi pentru şoferii persoane fizice. Singura variantă ca un şofer să-şi piardă permisul dintr-un foc, dintr-o singură „greşeală”, fără să fi acumulat treptat puncte, este să se încadreze direct în clasa a IV-a de penalizare: 9-20 de puncte. Ce găsim aici? Şoferii care depăşesc viteza legală cu 41-50 km/h, conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice (atunci când fapta nu constituie infracţiune), dar şi cei care circulă cu maşini cu inspecţia tehnică periodică expirată, care nu efectuează verificarea medicală periodică sau care conduc automobile fără anvelope de iarnă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă ori polei.
Exagerări evidente. Toată lumea ştie că 50 km/oră peste limita legală înseamnă că ajungi mai repede la destinaţie. Condusul băut n-a dus niciodată la nimic rău, ba chiar e mai distractiv, ITP-ul e considerat oricum o formalitate inutilă, vizita medicală – un moft european, şi, desigur, să ne amintim cum bunicii, părinţii şi unchii mergeau, fie vară sau iarnă, cu aceleaşi anvelope şi nu păţeau nimic.
Cum ar fi, ca atunci când mergeţi pe drum, iarna, alături de alţi cinci participanţi la trafic, unul să fie vitezoman, unul băut, unul fără ITP, altul fără vedere periferică, iar altul să aibă anvelopele de vară?
Nu contează că suntem pe locul întâi în Europa la accidente cu morţi, şoferii nu sunt niciodată vinovaţi – pe noi lipsa infrastructurii ne omoară. Nimeni nu ar recunoaşte că uneori e iresponsabil la volan, că alteori merge prea repede sau a fost la un pas să nu vadă pietonul pe trecere din cauza telefonului. Mulţi refuză să-şi adapteze stilul de condus la infrastructura existentă. E deficitară, dar trebuie să supravieţuim până s-o moderniza, oricând se va întâmpla şi asta.