Testele comparative ProMotor
De fiecare dată când facem un test comparativ nu lipsesc
comentariile legate de alegerea maşinilor de test. În mod normal,
înainte de a critica pe cineva, nu ar fi rău să te pui în situaţia
lui şi eventual să-ţi pui simpla întrebare: „De
ce?”. Că maşinile nu le alegem pentru a avantaja anumiţi
participanţi, pentru că următorul test nu ar mai fi posibil. Nu ar
mai da nimeni maşini.
Explicaţia este una cât se poate de simplă: nu există
maşini disponibile la importatori astfel încât să realizăm
un test cu modele identice la dotări şi motorizări. Evident, aşa ar
fi ideal, însă nu trăim într-o lumea ideală. Dacă
la motorizări e logic de ce nu putem avea propulsoare identice, la
dotări fiecare importator este liber să-şi echipeze maşinile de
test aşa cum vrea.
Iar aici, unii dintre ei decid să aducă în parcul de
presă maşini care nu sunt în echiparea de top. Ceea ce
este o greşeală din punctul meu de vedere, mai ales că privind
strict din prisma costului de producţie, diferenţele pentru ei sunt
mult mai mici decât cele pentru utilizatorul final. Iar efectele
sunt mari. Însă chiar dacă maşinile ar fi toate în echiparea de
top, diferenţe se pot schimba la alte niveluri de echipare.
Trecând peste faptul că mulţi importatori nu au anumite modele
la test, mai trebuie trecut şi de etapa
logisticii, când trebuie să strângi toate acele maşini
dorite într-un anumite interval fix de timp. Unii dau maşinile o
săptămână, alţii doar o zi. Plus că realizarea unui test comparativ
cu toate maşinile din clasa compactă de exemplu, ar înseamna o
resurse imense.
Evident că am dori să facem un comparativ cu toate
modelele din clasa compactă, în variante identice de echipare şi
eventual să avem timp să le testăm timp de o lună. Din
nou, e ideal. Dar nu se poate. Şi atunci încercăm să ne
apropiem cât mai mult de această situaţie ideală.
De ce mai facem atunci teste comparative? Pentru că voi
le doriţi. Şi pentru că noi considerăm că, în ciuda
greutăţilor de mai sus, putem să vă informăm cât mai puţin
subiectiv posibil cu impresii relevante. Chiar dacă la
test avem modele sensibil diferite, noi am mers şi cu alte variante
ale acestora în trecut, avem o anumită experienţă în spate şi în
final, ne putem face o imagine destul de clară pe care să o
împărtăşim cu voi.
Chiar dacă modelele nu sunt în configuraţii identice,
multe aspecte pot fi măsurate şi pot rămâne la fel
pentru toate variantele acelui model. Dimensiuni, spaţiu interior,
modularitatea, ergonomia, chiar şi ţinuta de drum (sunt şi excepţii
evident) rămân în mare la fel la toate versiunile unui
model. Şi se pot compara.
Plus că nu trebuie uitat încă un aspect. Chiar şi în cazul
ipotetic al unui cumpărător ce merge să facă drive-test cu modelele
dorite, problemele de care se va lovi sunt aceleaşi. Nu va găsi
modele identice. În schimb noi putem să ne apropiem mai mult de
situaţia ideală, să ne folosim de experienţa pe care o avem şi să
evaluăm şi aspecte pe care un user obişnuit ar putea să le
omită.
În final, doar dorim să oferim cititorilor noştri
informaţii folositoare şi cât mai puţin subiective. Şi ne
străduim să facem asta tot mai bine în fiecare zi.
PS. Aprecierea unei maşini este foarte
subiectivă. Datorită experienţei pe care o avem, noi putem
minimiza destul de mult acest subiectivism. Însă acesta rămâne şi
la voi. Şi dacă vedeţi că opiniile voastre nu coincid cu ale
noastre sau cu ale unui alt partener de discuţie, ar trebui să vă
amintiţi ce am scris aici: maşinile sunt evaluate diferit de
fiecare persoană, în funcţie de aşteptările, preferinţele,
cunoştinţele şi experienţa sa.