Toamna, anotimpul preferat al multor poeţi români, e un adevărat creuzet de sentimente şi trăiri voluptoase care au dat naştere unor poezii devenite antologice. De aceea încep cu probabil cele mai cunoscute versuri dedicate toamnei, popularizate şi mai mult de muzica lui Nicu Alifantis.
Nichita Stănescu e considerat unul dintre cei mai nonconformişti poeţi români, iar corespondentul său în domeniul auto ar putea fi foarte bine maşina de faţă.
Stilul inedit de SUV-coupe-cu-patru-uşi al lui BMW X6 şi-a pus în mod clar amprenta în istoria auto, iar semnătura ”M” părea să reprezinte apogeul – aşa cum echinocţiul de toamnă, un fenomen normal pentru astronomi, are valenţe magice pentru mistici.
Şi totuşi, citând din ”Spre toamnă”, a lui George Bacovia:
Ce-o fi fost în mintea bavarezilor să combine una dintre cele mai puternice litere din lume, ”M”, cu ”d”-ul echivalent mai degrabă cu economia de combustibil decât cu sportivitatea?
Parcă-i şi văd pe fanii purişti ai BMW-urilor ”made by Motorsport” tânguindu-se ca în poezia ”Ce te legeni?” a lui Eminescu:
Dar aşa să fie oare, e BMW X6 M50d doar un surogat?
Cartea de versuri, pardon, de vizită e suficient de impresionantă: 381 de cai putere deloc tomnatici obţinuţi dintr-un ”şase în linie” de numai 3,0 litri înseamnă un raport de 127 CP/litru, la nivelul unui X6M de 555 CP.
Iar cuplul maxim de 740 Nm e mai bun cu 60 Nm decât al lui X6M, deci vorbim de o generozitate la fel ca aceea din ”Toamna” lui Demostene Botez:
Atât exteriorul lui X6 M50d, cât şi interiorul sunt gândite sportiv-luxos şi îmi amintesc de cuvintele celebrului Grigore Moisil:
”… toamna sunt burghez din cauza umbrelei”.
Precaut, apăs butonul de start al motorului, şi, chiar dacă nu sunt asaltat de un zgomot neplăcut de sub capotă, modul cum toarce dieselul mi se pare că e foarte bine descris de poetul Valeriu Butulescu:
Oare aşa o fi şi în mers?
Raportându-mă la motoarele diesel, X6 M50d nu sună deloc rău, dar acceleraţiile puternice te iau oarecum prin surprindere, deoarece nivelul sonor e cam decent faţă de ce te aştepţi de la ”M”. Nici vorbă de ”Rapsodii de toamnă” a lui Topârceanu:
versuri care i se potrivesc de minune lui X6M.
În cazul lui X6 M50d, inginerii Motorsport au fost meticuloşi, ca furnica din ”Balada unui greier mic”, rezultatul fiind o eficienţă extraordinară – demarajul 0-100 km/h e de numai 5,3 secunde (doar puţin mai slab decât cele 4,7 secunde pentru X6M).
Însă în răspunsul general al motorului am regăsit prea puţin din entuziasmul şi arta greierului ”Cri-cri-cri toamnă gri”, aşa încât la volanul maşinii gândurile-mi zboară la poezia ”Toamnă” a lui Octavian Goga:
Pe de altă parte, în domeniul SUV-urilor sportive diesel, performanţele excelente îl recomandă pe X6 M50d drept o somitate, iar puţinilor rivali le recomand versurile lui Alecsandri, din ”Sfârşit de toamnă”:
Fanii horoscopului vor remarca faptul că X6 M50d e în zodia Balanţei, dacă ne referim la compromisul bun între confort şi stabilitate pe care îl oferă suspensia. Dar poate deveni periculos ca un Scorpion dacă ataci prea tare virajele în modul Sport+ şi uiţi că, de fapt, eşti la volanul unui mastodont de aproape 2,5 tone.
Suspensia nu e la fel de rigidă ca a lui X6M, ci e gândită pentru a oferi tot timpul un bun confort, chiar şi pe denivelările serioase. Iar când ne uităm la preţul de bază de 90.000 euro, e ca şi cum bugetul ar fi ţinta unui Săgetător…
Iar lista lungă de opţiuni poate duce X6 M50d binişor peste bariera de 100.000 de euro, ceea ce mă face să mă gândesc la ”Zile de toamnă” a lui Coşbuc:
Dar să nu ne lăsăm demoralizaţi – pentru că, aşa cum spunea Albert Camus:
”Toamna este o a doua primăvară, când fiecare frunză e o floare”.
BMW X6 M50d, chiar dacă nu e la fel de efervescent ca X6M, e aproape la fel de puternic, dar şi de două ori mai economic (7,7 litri/100 km şi 204 g/km de CO2), deci i se potrivesc versurile Anei Blandiana:
Aşa încât voi încheia plecând în trombă cu BMW X6 M50d, cu sonorul la maximum pe melodia ”Ultima toamnă” a formaţiei Iris.
MATERIAL PUBLICAT ÎN REVISTA PROMOTOR NR 98 (IAN.-FEB. 2013)