Taxa auto: opriţi odată circul!

Autor: Adrian Mihălţianu 28 dec. 2012 Opinii

Se discută din nou despre taxa auto. Normal, avem un nou guvern, care vrea să o transforme în „taxă de mediu”. De parcă numele taxei o transformă brusc din ciumă în mumă. Interesantă este însă poziţionarea agresivă a noilor guvernanţi, care, bazaţi pe un succes electoral zdrobitor, nu se mai ascund în spatele cuvintelor şi o zic pe aia bună – taxa se discută cu producătorii şi importatorii de maşini, precum şi cu Comisia Europeană. Cu românii, mai puţin.

Aş vrea să fiu clar încă de la început: avem nevoie de industrie auto în România, căci aceasta susţine mii de locuri de muncă – mă refer aici atât la producătorii Dacia şi Ford, cât şi la zecile de furnizori pentru aceste două companii, dar şi la toate reţelele de importatori şi dealeri auto din România. Oricât de tare ne-ar enerva unele dintre serviciile lor, vă reamintesc că doar în urmă cu 10 ani mulţi erau încă la nivel de firmă de apartament, iar serviciile se remarcau prin absenţă. Nu suntem încă unde ar trebui să fim, dar am parcurs totuşi un drum lung. 

Mai ţineţi minte când un Cielo era maşină de VIP? Se întâmpla acum 11 ani!

Revenind – industria auto din România a fost protejată timp de şase ani în primul rând prin această taxă auto. În absenţa ei, foarte probabil că investiţiile de la Craiova şi o parte din investiţiile de la Piteşti nu s-ar mai fi făcut. În plus, piaţa de maşini noi nu ar fi luat avântul din 2007-2008, iar căderea ar fi fost şi mai dramatică decât este acum. Am fi fost o ţară de maşini second-hand chiar mai mult decât suntem acum. În plus, faptul că guvernanţii au cheltuit totuşi o parte din taxă pe vouchere pentru maşini noi a permis multora să aibă şansa să cumpere o maşină nouă la preţ mai accesibil, dar şi să scăpăm de rable.

Acestea fiind spuse, trebuie să repet faptul că taxa auto, aşa cum a fost lăsată de fostul guvern Boc şi preluată de primul şi acum de al doilea guvern Ponta, este în continuare ilegală. Sunt peste 80.000 de procese pe rol, iar tot atâtea se vor termina prin decizii împotriva statului. Miliardul ăla de euro strâns în şase ani de taxă se va înjumătăţi în urma acestor procese, dar mai important e că şi acum, chiar şi azi, puteţi da în judecată statul pentru taxa auto impusă, cu şanse mari de a câştiga. De ce? Pentru că în continuare se face distincţie între o maşină rulată înmatriculată în România şi una adusă din afară. Guvernul vrea să schimbe asta, însă ce va rezolva de fapt?

Se va extinde aşadar taxa auto asupra tuturor maşinilor, indiferent de provenienţă, la prima vânzare în România? Cu siguranţă. Va fi cuantumul acesteia în continuare prohibitiv de mare? Fără indoială – căci vizate nu au fost niciodată rablele de 12-13 ani, ci maşinile second-hand vechi de doar 3-4 ani, adică cele care concurează cu succes la preţ maşinile noi. Va fi legat cumva de poluarea efectivă? Asta rămâne de văzut – sper ca Guvernul să înceteze odată cu prostia taxării în funcţie de cilindree, şi să lege taxa strict de emisiile de CO2 şi de noxe, fie conform fişei tehnice a maşinii, fie conform măsurătorilor omologate.

Însă cheia de boltă a politicii guvernamentale în această privinţă a fost, este şi – după cât se pare – va continua să fie complet greşită.

Taxa de mediu nu a împiedicat defrişările masive, care duc la inundaţii. Guvernul ia banii, dar „uită” să acţioneze!

O taxă care afectează vânzarea maşinii – fie ea nouă, fie ea veche – nu va face decât să perpetueze un protecţionism păgubos – au trecut şase ani, domnilor, iar industria auto din România a avut suficient timp pentru a se maturiza. Aruncaţi odată această cârjă care îmbracă forma unei taxe de protecţie, şi apelaţi în sfârşit la soluţia prezentă sub diverse forme în majoritatea statelor europene – aceea a unui impozit anual bazat strict pe emisiile de poluare.

Nu vorbim aici de sute de euro plătiţi anual, ci de un impozit decent, care ar rezolva dintr-un foc mai multe probleme: înmatricularea în Bulgaria a mii de autoturisme aflate în stare jalnică; încălcarea normelor europene; pierderile financiare foarte mari ale celor care au maşini second-hand şi care vor să le vândă; taxarea la vânzarea unei maşini noi, o aberaţie în sine.

Statul a strâns în mod abuziv 1 miliard de euro în şase ani. Va trebui să ramburseze jumătate din această sumă. Sunt 5.4 milioane de autovehicule în România. Dacă fiecare ar fi fost taxat, în medie, cu 30 de euro pe an (în medie, da?), s-ar fi strâns în tot acest timp 972.000.000 de euro, de la toţi posesorii de maşini, adică mult mai mult decât îi vor rămâne statului în cele din urmă, şi fără a avea un impozit ilegal, prohibitiv sau excesiv de punitiv.

Da, ştiu, am vrea să nu fim taxaţi defel. Celor care vor să trăiască cu picioarele pe pământ, le spun doar atât: nu se poate! Puteţi aduce oricâte argumente, din păcate de banii ăştia e mare nevoie. Dar dacă tot nu se poate, hai să o facem cu cap!

România 2013: sărăcie şi aglomeraţie pe şosele. Până când?

Un astfel de impozit anual ar rezolva foarte rapid atât problema rablelor înfipte în asfalt care ocupă încă abuziv 10% din locurile de parcare din oraşe, cât şi mania românilor care n-au ce pune pe masă dar se plimbă de colo-colo cu rable răpciugoase care ar fi interzise în orice ţară civilizată. Îmi pare rău, îmi asum riscul de a fi înjurat de cei care cred că a avea maşină este un drept înnăscut, însă aceste adevărate bombe pe roţi nu au ce căuta în trafic, iar protecţia socială nu înseamnă să taxezi cu sute şi mii de euro maşinile relativ noi, pentru a permite tuturor să se fâţâie pe domeniul public în fiare ruginite. Un impozit de 70-80 de euro pe an pentru astfel de rable ar mai rări din ele. N-ai bani, mergi cu transportul în comun sau cu un prieten în maşină, nu e nicio ruşine!

Un astfel de impozit anual ar uşura în schimb povara celor care vor maşini relativ noi, puţin poluante, sigure, confortabile, chiar dacă nu îşi permit maşini noi. Şi, în fine, chiar şi povara celor care cumpără maşini noi, inclusiv cele autohtone. 20-30 de euro pe an pentru o maşină compactă de 3-4 ani, şi zero taxe pentru una nouă, cum ar suna? Vi se pare mult? Conform taxei actuale veţi pierde cel puţin de patru ori la revânzare!

Este, din punctul meu de vedere, o greşeală majoră faptul de a continua să ne protejăm ilegal producţia de maşini din România printr-o barieră nenaturală pusă importului de maşini rulate relativ noi (repet, ele sunt primele vizate), atât timp cât, cu un impozit inteligent gândit, statul ar putea sprijini în mod mult mai puternic producţia autohtonă de maşini.

Ford are nevoie de autostradă spre Vest. Voucherele Rabla nu ajută!

Şi nu, nu vă gândiţi la Programul Rabla. Prin forma sa continuată an de an, a distorsionat piaţa de maşini noi şi second-hand până la blocare. Normal, dacă clienţii s-au obişnuit să cumpere maşini cu discounturi masive plătite de către stat, ce valoare de revânzare să mai aibă maşinile?! S-a ajuns în punctul în care industria auto din România este de fapt subvenţionată de stat, până la ultimul dealer! Vi se pare normal? 

Nu ar fi mai normal să ajute producătorii prin investiţiile de care aceştia au nevoie în infrastructură? Cu 160.000.000 de euro pe an ai de unde să rezervi bani şi pentru mediu (deşi repet, acesta este ultimul vizat de taxa auto), cât şi pentru infrastructura necesară producătorilor auto – şi nu mă refer aici doar la autostrăzi, ci la absolut tot ce pun la dispoziţie alţii (ungurii, de exemplu) pentru a atrage investiţii, iar noi nu – noduri de cale ferată, drumuri de acces, alimentare cu energie electrică, canalizare, terenuri comasate şamd.

Drum de acces Dacia la Mioveni. Şase ani pentru şase kilometri!

Acesta ar fi un ajutor acordat inteligent, care ar permite reducerea costurilor producătorilor şi furnizorilor de piese, dar ar permite şi pieţei auto să-şi revină la normal, să nu mai fie distorsionată în halul în care este acum. Eşecul politicilor guvernamentale, susţinute şi de comoditatea managerilor de la producătorii autohtoni – şi care tot insistă pentru taxa în forma actuală – ar fi trebuit să dea de gândittaxa auto nu face bine. Dar nu şi nu, circul trebuie să continue.

O spun aici – deşi ştiu că vorbesc degeaba către guvernanţi – nu de mediu vă pasă vouă, poate aveţi intenţii bune privitoare la economie, dar calea aleasă e complet greşită şi insistaţi degeaba pe ea. Cât trebuie să se mai prăbuşească vânzările de maşini noi până să înţelegeţi că ceea ce faceţi dăunează tuturor?

Lăsaţi piaţa să respire şi să se regleze. Ajutaţi inteligent producătorii români. Investiţi şi în mediu. Trageţi-vă şi partea voastră, dacă e.

Dar opriţi odată circul ăsta. Căci e plătit din greu pe banii noştri.

Iar noi ne-am săturat.


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide