CALCULEAZĂ AICI NOILE VALORI PENTRU TAXA AUTO TRIPLATĂ!
O scădere a vânzărilor de maşini noi ar duce la diminuarea veniturilor bugetului de stat, prin micşorarea bazei de impozitare, fiind mai puţini angajaţi şi profit mai mic. Iar asta nu e tot. Firmele cu probleme vor fi nevoite nu doar să dea oameni afară dar şi să reducă investiţiile, ceea ce va duce la scăderea consumului dublat şi de un efect asemănător de la populaţia şomeră în creştere.
Iar un consum în scădere va avea efecte asupra întregii economii. Altfel spus, dacă tu îţi cumperi o maşină second hand de afară în locul unui Logan, angajatul Dacia îşi va pierde locul de muncă, nu va avea bani să mai cumpere un aspirator de la Arctic, astfel că angajatul de la Arctic va fi dat la rândul lui afară, nu va avea bani de mâncare de la buticul din colţ, care va da şi el faliment, urmarea fiind o scădere a cererii de salam cu implicaţii directe asupra firmei producătoare. Şi tot aşa.
Evident, vorbim acum de un exemplu destul de plastic şi de un mecanism de piaţa extrem de complicat. Dar repet, implicaţiile nu trebuie privite doar la nivel de invidid, ci la o scară macroeconomică. Taxa auto ca o singură acţiune solitară nu va fi de vreun folos, însă dacă va face parte dintr-un pachet pertinent de măsuri, cum ar fi stimularea consumului produselor naţionale (ştiaţi că un asemenea program a fost implementat în Coreea de Sud cu rezultate foarte bune, datorate totuşi în mare parte disciplinei populaţiei) sau reducerea impactului mediatic, este absolut necesară.
Referitor la impactul mediatic, aş face o mică precizare. Pe lângă noua taxa auto introdusă în vară, scumpirea finanţării ne-a dus în luna noiembrie la cea mai drastică scădere a vânzărilor de maşini noi cu procente chiar de 50% în unele cazuri. Acum, personal consider că principalul motiv pentru această scădere nu este reprezentat de cele două cauze enunţate mai devreme. Taxa auto nu putea să-şi facă simţit efectul abia acum, iar cererea de maşini este inelastică în raport cu costul finanţării, pentru că aceasta nu scade în acelaşi ritm cu creşterea costului .
De aceea, cea mai importantă cauză pentru această scădere imensă este impactul mediatic. În afara scumpirii creditării, efectele crizei economice mondiale nu s-au simţit încă în România la nivel microeconomic. Însă suntem bombardaţi zilnic cu ştiri despre criza mondială încât efectiv imaginea acesteia percepută este pentru moment mai gravă decât în realitate.
În mod similar cum anunţarea triplării taxei auto va duce la o scădere a importului de maşini second hand mai mare decât ar fi normal. Omul obişnuit aude la ştiri că s-a mărit taxa şi consideră că nu mai merită efortul să se documenteze dacă în cazul maşinii dorite de el se aplică această situaţie. Însă în mod invers s-a întâmplat evident la apariţia taxei auto din vară.
ŞI ATUNCI, CUM AR TREBUI SĂ FIE TAXA AUTO?