Tarif-bombă pentru taxi în Bucureşti: 0,99 lei/km. De fapt, un protest foarte ciudat
Personal, nu sunt un client frecvent al taxiurilor în Bucureşti. Probabil de două ori pe lună apelez la o maşină galbenă, în general pentru urgenţe. Însă recunosc faptul că taxiul mi se pare cel mai puţin stresant mijloc de deplasare prin aglomeraţia bucureşteană – evident, cu nişte condiţii: maşina curată şi şofer civilizat.
În seara zilei de joi 31 ianuarie, am avut surpriza să aflu despre un nou tarif de taxi: doar 0,99 lei/km. Mi-a atras atenţia un prieten, care căuta mărunţi pe la amici deoarece şoferul nu accepta mai mult de 4 lei, exact cât indica aparatul de taxare. În condiţiile în care cursa făcea, în mod normal, vreo 10 lei.
Curios, l-am abordat pe taximetrist, iniţial crezând că e vreo glumă: cum să pui un asemenea preţ de dumping pe taxi, în condiţiile în care tariful de 1,40 lei/km oricum mi se pare prea mic, neconform cu realitatea cheltuielilor şi a taxelor pe care le necesită o maşină în trafic urban.
Ei bine, am aflat că o asociaţie a taximetriştilor independenţi din Bucureşti a hotărât să recurgă la această formă inedită de protest pentru a atrage atenţia asupra problemelor grave cu care se confruntă şi care efectvi îi îndreaptă în direcţia falimentului.
Pe scurt, ei vor un cadru legal pentru practicarea taximetriei în Bucureşti, eliminarea concurenţei neloiale ale taxiurilor din Ilfov sau alte judeţe, adoptarea unei conduite care să crească încrederea clienţilor, eliminarea dependenţei de dispecerate, eliminarea mafiei din sistem şi alte lucruri. De fapt, aceleaşi care au tot fost cerute de câţiva ani încoace, cu ocazia diverselor altor proteste.
Acum, însă, vorbim de o mână de oameni, câteva zeci de taximetrişti independenţi, care îşi văd pusă în pericol slujba care le asigură traiul zilnic pentru familii. O dramă cu care se confruntă sute de mii, dacă nu chiar milioane de români în aceste vremuri tulburi.
Însă, în acest caz, pe mine mă frapează modul foarte civilizat şi demn de admirat în care aceşti puţini oameni au hotărât să protesteze şi să atragă atenţia autorităţilor: punând un preţ aproape simbolic, pe care vor să îl păstreze măcar două săptămâni în vigoare. Un fel de grevă japoneză, din care riscă să piardă extrem de mult.
Dar, după cum spunea şi domnul Viorel, cu care am schimbat câteva vorbe, oricum au ajuns la capătul răbdării şi sunt în pragul falimentului. Deci nu mai au prea multe de pierdut cu acest preţ mic.
În schimb, dacă responsabilii din primărie ar catadicsi, în sfârşit, să ia problema în serios, meseria de transportator particular în Bucureşti ar putea deveni ceea ce trebuie: nu doar un loc de muncă ceva mai bun, ci un serviciu prestat la standarde înalte. Probabil mulţi dintre cei care folosiţi taxiul frecvent doriţi aşa ceva.
Până una-alta, protestul cu 0,99 lei/km riscă să rămână doar un lucru inedit, care să fie amintit în treacăt de amici la o bere sau la film, în timp ce mass-media generalistă pare să nici nu observe acest lucru. Să înţeleg că sunt mai importante ”subiecte” gen Cioacă-Elodia sau Huidu sau alte cancan-uri?!…
Ar mai fi, poate, multe de spus, dar închei prin a-i trage de mânecă pe bucureşteni, că tot începe weekendul: dacă tot e să folosiţi taxiuri, căutaţi-le pe cele care au tariful de 0,99 lei/km şi vorbiţi puţin cu şoferii. Poate veţi înţelege ceva mai bine de la sursă despre ce este vorba. Şi poate vor auzi mai mulţi despre acest subiect.
Şi poate, aşa, o mână de oameni disperaţi ar putea contribui la schimbarea în bine a unui sistem. Sau sunt eu prea idealist?
Aştept comentariile voastre pe acest subiect.