Acum 50 de ani, omenirea a realizat că are nevoie de un erou. Un salvator enigmatic, cu puteri supranaturale, mereu în slujba binelui. Un supererou. Şi a crezut că l-a găsit, într-un mod ironic şi infantil, în benzile desenate. Fanii genului vor sări ca arşi, pistonând cu argumente tehnice pe oricine le critică supereroii favoriţi. Auzi, dar Superman poate să zboare? Nu te supăra, Spiderman sare cu pânza lui de pe o clădire pe alta! Nu ştiţi nimic, Batman e cel mai tare cu Batmobilul! Stop. Bond are maşini!
E adevărat, strict obiecte ale muncii la prima vedere, dar dacă Batman îl are pe Robin, Bond de ce să nu-l aibă pe Q? Un Hefaistos al maşinilor, cărunt, pe cât de morocănos pe atât de creativ. Cât de creativ? Destul cât să făurească o bijuterie – nu cred că Regina s-ar supăra dacă am numi-o a coroanei – şlefuită în formă de Aston Martin. DB5. Luxoasă, rafinată şi seducătoare, îşi lasă mânaţi de Sean Connery cei 282 cai-putere eliberaţi în galop de motorul de 4 litri, pentru prima dată în producţia Goldfinger din 1964.
Şi ca bonus de la Q, un set de bunătăţi pentru spioni, menit să pună în umbră dricul-rachetă al omului-liliac: radar, mitraliere ascunse în partea din faţă, panou antiglonţ pentru lunetă, lame pentru tăierea cauciucurilor urmăritorilor şi scaunul din dreapta ejectabil. Iar lista de maşini continuă.
Filiera auto britanică prinde putere în 1977, când în ediţia The Spy Who Loved Me, Roger Moore intră la apă în Sardinia cu un Lotus Esprit S1 care se transformă în submarin. Invidios, Omule-Păianjen? Lotus Esprit a fost modelul pe care s-au folosit pentru prima dată rachetele, în film agentul 007 făcând uz de puterea de foc pentru a pune la pământ un elicopter ostil.
POVESTEA CONTINUĂ ÎN PAGINA URMĂTOARE…