Mai ales succesul în Formula 1… Epoca turbo apoi Williams,
Benetton în anii ’90 şi mai nou Renault F1 Team şi succesul
lui Alonso împotriva eternului german din anii 2000.
Renault F1 a fost singura echipă care s-a putut opune atunci lui
Michael Schumacher.
Apo sunt modelele emblematice: R4, R12, R16,
Fuego, Safrane, R5 Turbo, Clio Sport, Megane R26 şi altele. Dar
probabil numele Renault îmi va rămâne aproape prin simplul fapt că
a fost sub capota primei mele maşini. O Dacia SuperNova
albă din 2001. Motorul şi cutia de Clio făceau din
caroseria românească în care ploua constant o maşină decentă. Ba
chiar satisfăcătoare. Suspensia fermă şi motorul modern cu injecţie
de 75 CP făceau un cuplu fericit. Însă cutia cu cinci trepte era
cel mai plăcut aspect al modelului SuperNova. Cine a condus o Nova
cu motor românesc ştie despre ce vorbesc.
De-a lungul celor zece ani de presă auto am avut ocazia să
conduc multe din maşinile produse de marca franceză. Un loc aparte
îl păstrează generaţia anterioară de Clio RS,
versiunea faceliftată. Până la apariţia actualului Clio RS, acel
model cu două ţevi de evacuare centrală era una din referinţele
clasei. Puternic şi jucăuş, întotdeauna o plăcere la condus. Apoi a
fost revelaţia Megane R26 F1. Singura maşină din ultima vreme care
m-a costat 6 puncte de penalizare pe permisul de conducere! Apoi
Koleos 2.5 benzină care a fost alături de redacţia
noastră un an de zile. Un SUV rafinat şi capabil faţă de care am
acum un respect deosebit. Şi noua Laguna, una din cele mai plăcute
surprize din gama Renault şi dovada progresului făcut de francezi
în domeniul calităţii.
Rămân de referinţă şi vizitele la sediul echipei de
Formula 1 din Enstone, Marea Britanie. Am ţinut în mână
piese de carbon şi am văzut cum se construieşte succesul în „Marele
Circ”. Şi Renault a mai deschis o poartă care de obicei este bine
ferecată pentru jurnaliştii auto. Cea a centrului de
testare de la Lardy în apropiere de Paris. Acolo unde am
văzut pe viu un crash test adevărat. Zgomotul metalului lovit este
un sunet care mi-a rămas întipărit în memorie. Toţi cei prezenţi au
devenit mai prudenţi la volan după ce au plecat de la Lardy.
Renault înseamnă însă şi modele ciudate. Flopuri de piaţă gen
Avantime şi Vel Satis. Ciudăţenii ca prima generaţie Twingo.
Iar acum este timpul pentru automobilul
electric. Renault vrea să facă acest tip de automobil
accesibil pentru ca toată lumea să îşi permită un mijloc de
transport nepoluant. Un pariu mare. Dacă Renault îl va câştiga,
rămâne de văzut.