www.buhnici.ro – Informaţie gratis despre lucruri care costă
Cel mai tare mi-a plăcut Audi A6 model nou cu 0 km la bord, recuperat de la o firmă insolventă. Este revândut la 30.000 de euro, deşi a costat 40.000 de euro iniţial. Un chilipir pentru o clasă tot mai subţire de oameni.
Cazurile cele mai interesante sunt însă cele ale micilor particulari cu "fiţe”. Amicul meu de la Welt Auto Pantelimon, unul dintre parcurile de maşini second-hand de calitate din zona capitalei, îmi povesteşte cum unii dintre utilizatori uită să îşi plătească ratele cu lunile, până când sunt somaţi fie să plătească, fie să predea maşina. Riscul să pari un "looser” în faţa vecinilor de la bloc, proprietari de Logan sau Skoda, este însă atât de mare, încât mergi la risc şi te trezeşti în fiecare dimineaţă ca dintr-un coşmar, să sari la fereastră doar ca să te asiguri că mai ai autovehicul pe trotuarul din faţa blocului.
Îţi rozi unghiile când te gândeşti că, la câţi bani ai băgat în maşină până acum, scăpai de chirie şi te mutai din Drumul Taberei în casa ta pe pământ proprietate personală cu loc de parcare inclus şi o maşinuţă ieftină, chiar un Logan. Nu mai plăteai nici chirie şi nici leasing în euro acum. Anul trecut, când erai pe val, iar cursul era de 3,4 RON/EURO, 1.200 de euro păreau un chilipir. Îţi rămânea destul şi pentru o ieşire în weekend la munte sau în club.
"Combinaţiile” tale nu mai merg în 2009. 1.200 de euro nu mai sunt 4.000 de lei, ci 5.000. Iar tu nu mai câştigi 6.000, ci 3.000. Uite aşa devii un speculant care a plecat "pe ulei” şi te râd acum toţi "fraierii” de care râdeai în 2008 de la înălţimea SUV-ului tău. Chibzuit însemna pentru tine zgârcit. Acum eşti un "generos” falimentar.
Să nu credeţi că doar maşinile de lux se recuperează într-o veselie. Sunt şi oameni cu mai puţini bani loviţi de criză. Mi s-a făcut milă de cel care a rămas fără un Polo, la care mai avea de plătit doar 3 rate după 4 ani de leasing. La o scară diferită, rămâne tot o mare pierdere. O dată ridicată de firma de leasing, maşina este pierdută definitiv. Conform contractului, după trei luni pierzi orice drept asupra autoturismului la care ai plătit cât pentru două.
Unii ajung atât de disperaţi, încât se agaţă de orice ca să nu mai piardă şi alţi bani. Simpla renunţare la maşină nu este însă o soluţie. Firma de leasing o va revinde la preţul pieţei, iar acum, în criză, preţul pieţei este mult sub valoarea de anul trecut. Pare incredibil, dar recuperatorii vor veni să îţi mai şi ceară bani ca să completeze contractul. Într-un caz extrem, vor ajunge să îţi execute chiar şi casa.
Ţine minte. Firma de leasing nu îţi vinde o maşină, ci o soluţie de finanţare, adică un credit. Şi, exact ca o bancă, îşi vrea toţi banii înapoi. Indiferent cât de greu îţi este să plăteşti. Nu îmi amintesc să mă fi sunat vreodată vreun funcţionar să îmi spună că sunt păsuit luna asta, ca să am bani de concediu. Dimpotrivă, la o datorie de 3 RON pe un card, am primit deja o scrisoare acasă.
Aşa că fii chibzuit! Când vine vorba de datorii la bănci, este ca şi cum ai fi făcut un accident băut fiind la volan. Nu se bagă nimeni pentru tine!