Previziuni de piaţă auto în 2009
Dacia suferă serios, iar pentru 2009 previziunile sunt sumbre.
Vânzările de maşini noi Dacia au fost lovite de invazia de maşini second hand de după 1 iulie, când a intrat în vigoare noua formulă de calcul pentru taxa auto. Criza economică a dus la disponibilizări şi la întreruperea producţiei, cu efecte în lanţ în industria orizontală a componentelor auto.
Dacă facem o comparaţie între primele 11 luni ale anului 2007, respectiv ale lui 2008, situaţia la Dacia este relativ contradictorie: vânzările pe plan intern au scăzut cu 10%, însă exporturile sunt mai bune cu aproape 40% – datorită lui Logan MCV şi Sandero. Cele două modele promit să suscite interes din partea cumpărătorilor vestici şi în 2009, fiind oferte foarte bune pentru preţul afişat: cea mai ieftină maşină cu 7 locuri veritabile, respectiv cea mai ieftină maşină de oraş cu spaţiu de compactă.
În schimb, Dacia Logan, versiunea berlină cu patru uşi, este tributară atât onceptului "maşină pentru pieţe emergente", cât şi concepţiei autohtone "sunt prea sărac să cumpăr ieftin" (la care aş mai adăuga "şi românesc"). În acest moment, Dacia Logan nu prea poate contracara apetitul românilor pentru maşini second hand nu foarte uzate, care, la aceleaşi preţuri, oferă, în primul rând, o siglă mai renumită. Pragmatismul încă nu ne caracterizează, astfel încât avantajele unei maşini noi trec pe plan secund în faţa argumentelor subiective.
Astfel, Dacia poate rezista în 2009 pe piaţa auto de la noi numai printr-o politică agresivă de preţuri – deci prin discounturi foarte mari. Factorul psihologic "maşină nouă la 5.000 euro" cu siguranţă va fi mult mai puternic decât taxa auto triplată – care, din păcate, a fost "marketată" de fostul guvern ca o măsură protecţionistă pentru vânzările de maşini noi, în special Dacia Logan, care astfel şi-a atras antipatia multora…
Producţia în uzinele Dacia, deşi acum este oprită artificial pe fondul scăderii cererii, a înregistrat o evoluţie faţă de 2007, datorată lui Sandero – pentru că Dacia Logan este, la ora actuală, "cenuşăreasa", cu o scădere de 25%, iar la finalul lui 2008 va fi probabil de 40%. Prin urmare, cel puţin în prima jumătate a lui 2009, producţia în uzinele Dacia se va reduce semnificativ, mai ales în ce priveşte Dacia Logan, măcar până la diminuarea stocurilor.
Până la urmă, se va închide Dacia în 2009? Categoric NU – în favoarea acestui răspuns există suficiente motive:
- este una dintre cele mai importante investiţii în România şi cu o probabilitate mare de a fi profitabilă
- pieţele europene vor continua să absoarbă maşini Dacia în 2009, în lipsa unor concurenţi direcţi
- este de preferat o politică de reducere a preţurilor şi a cheltuielilor decât un faliment – care ar avea repercusiuni economice importante
- criza economică va educa publicul român cu noţiunea de "eficienţă", avantajând maşinile noi Dacia în detrimentul maşinilor second hand de import
Dar oare pentru importatorii de maşini noi cât de negru va fi anul 2009?