Probabil nu vă aşteptaţi, dar domeniul maşinilor utilitare sub 3,5 tone… merge bine: primele 11 luni din 2008 au înregistrat o creştere de 15,9% faţă de aceeaşi perioadă a lui 2007! În prim plan se află, normal, Dacia, cu o creştere de aproape 50% – semn că domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii este încă foarte dinamic.
Spre deosebire de segmentul autoturismelor, mai puţin de jumătate dintre mărcile care propun maşini utilitare sub 3,5 tone au înregistrat scăderi ale vânzărilor. Dacă despre KIA se poate spune că este performerul lui 2008 în segmentul autoturismelor, în domeniul utilitarelor arată cea mai mare scădere, cu peste 60%. Însă, dintre producătorii cu cifre de vânzări importante, doar Mitsubishi, Peugeot şi Renault au vândut mai puţine maşini utilitare în primele 11 luni din 2008 faţă de 2007.
În afară de Dacia, se mai pot lăuda cu creşteri semnificative Mercedes, Toyota, Volkswagen şi Ford, care s-au adaptat foarte bine acestui domeniu din piaţa auto românească, în timp ce Citroen, Fiat sau Iveco au o evoluţie mult mai modestă.
Chiar dacă în 2009 este de aşteptat ca importatorii şi producătorii Dacia şi Ford să aibă cifre de vânzări mai mici pentru utilitare, trendul ascendent al acestui domeniu în ultimii ani mă face să cred că obiectivele vor fi foarte apropiate de ale lui 2008 – de remarcat că primele 11 luni ale lui 2007 au înregistrat o creştere de numai 10% faţă de aceeaşi perioadă a lui 2006, deci micii întreprinzători se dezvoltă încet, dar sigur.
Deci în 2009, chiar dacă ne temem de repercusiuni serioase ale crizei economice, domeniul utilitarelor va fi mai puţin afectat. În concluzie, să vedem ce mărci auto vor fi mai numeroase în 2009 pe şoselele româneşti (făcând abstracţie de maşinile second hand, evident).
Bine v-am găsit în 2009, ultimul an dintr-un deceniu prolific pentru lumea auto, dar care pare să se încheie foarte prost. Criza economică mondială este aşteptată cu înfrigurare şi în România, unde toţi actorii de pe piaţa auto trebuie să regândească rapid strategiile şi planurile de viitor – între timp, disponibilizările devin din ce în ce mai numeroase, iar obiectivele pentru 2009 din ce în ce mai imposibil de atins.
Toată lumea se întreabă "ce ne aşteaptă în 2009?", cu precădere în domeniul auto. În România, criza auto are repercusiuni serioase pe plan economic şi social, iar subiecte precum taxa auto, ajutorul guvernamental pentru industria auto sau revigorarea vânzărilor de maşini noi vor ţine capul de afiş în 2009.
Un lucru e cert: în 2009 nimeni nu se mai aşteaptă la creşterea vânzărilor de maşini noi, trendul ascendent al pieţei auto fiind stopat brusc, încă de la sfârşitul lui 2008.
Statisticile APIA ne pot da o idee despre ce ne aşteaptă în 2009, atât în ce priveşte constructorul naţional Dacia, cât şi evoluţia importatorilor de maşini noi. Până când vom avea datele concrete ale întregului an 2008, ne vom mulţumi cu cifrele corespunzătoare primelor 11 luni din 2008.
Să începem cu situaţia la Dacia.