Previziuni de piaţă auto în 2009

Autor: Andrei Nan 02 ian. 2009 Opinii

Luând în considerare şi segmentul utilitarelor sub 3,5 tone, clasamentul final al vânzărilor pe primele 11 luni din 2008 al mărcilor de pe piaţa auto românească se schimbă sensibil în ceea ce priveşte TOP 10:

  • Ford urcă pe locul al treilea în faţa lui Volkswagen şi Renault
  • Fiat şi Peugeot îi "iau faţa" lui Hyundai
  • Toyota intră pe poziţia a zecea, devansând Chevrolet

Însă cel mai important este faptul că regresul pieţei auto se reduce de la 10,4% (valabil pentru autoturisme) la 7,9%. Ceea ce înseamnă că, în 2009, atenţia trebuie să se îndrepte către domeniul utilitarelor, care pot acoperi pierderile marilor importatori şi ale Dacia în domeniul autoturismelor.

Vanzari totale de autoturisme si utilitare sub 3,5 tone - 11 luni 2007/2008

Bineînţeles, dacă măsurile economice nu îi vor ajuta pe micii întreprinzători, pe care se bazează vânzarea de utilitare sub 3,5 tone, concluzia de mai sus este eronată. Nu trebuie neglijat că o bună parte dintre utilitare sunt, de fapt, autoturisme pentru persoane – după cum este cazul pick-up-urilor 4×4 (Toyota Hilux, Nissan Navara sau Mitsubishi L200), peste 10% din totalul de utilitare sub 3,5 tone vândute în primele 11 luni din 2008.

Din dinamica pieţei auto mai fac parte şi achiziţiile de maşini în regim flotă – uneori, comenzile marilor companii sau chiar cele guvernamentale influenţează major statisticile de vânzări. Astfel, în 2009 unii importatori şi producătorul naţional Dacia ar putea beneficia de un balon de oxigen, dacă ne gândim la câteva exemple de până acum – sute de maşini VW sau Ford cumpărate de principalii operatori de telefonie mobilă sau Loganurile destinate poliţiei.

Ca o concluzie finală, în 2009 clienţii se vor orienta spre ofertele "smart buy", fiind de aşteptat un adevărat război al discounturilor şi ofertelor pentru maşini noi. Cine se gândeşte la maşini second hand ar fi bine să se reorienteze, deoarece sunt de aşteptat măsuri şi mai severe, care să descurajeze importul de maşini second hand – printr-o nouă formulă pentru taxa auto şi poate prin aplicarea programului "Rabla" şi în sistemul buy-back.

Vânzările de maşini noi vor scădea, este inevitabil, însă nu cred că piaţa auto va regresa în 2009 cu mai mult de 30% faţă de 2008. Se vor evidenţia maşinile ieftine şi economice, însă nu trebuie subestimat discernământul potenţialilor clienţi: maşinile ieftine vor trebui să fie şi suficient de bine dotate pentru ca investiţia să fie rentabilă, deci se va pune accentul pe oferirea gratuită sau la preţuri foarte mici a unor pachete de dotări şi accesorii.

Rămân de părere că, în cazul Dacia, reducerea serioasă a preţurilor este principalul lucru care va dinamiza vânzările – ce armă mai bună împotriva maşinilor second hand decât punerea în practică a sloganului de acum câţiva ani, "maşina de 5.000 euro"?!

Pagini: 1 2 3 4


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide