În ultimii ani, piaţa auto românească a fost văzută ca una atipică: în ciuda previziunilor pesimiste ale analiştilor, vânzările de maşini noi evoluau serios de la an la an. Totuşi, 2007 se pare că a fost ultimul an în care piaţa auto de maşini noi în România a atins un record, depăşind 300.000 de unităţi.
Primele 11 luni ale lui 2008 ne arată o scădere de 10% faţă de aceeaşi perioadă a lui 2007, cu puţin peste 250.000 unităţi – iar vânzările din decembrie, în ciuda unor oferte foarte atractive, nu cred că vor duce numărul total de maşini noi vândute în 2008 peste 300.000 unităţi. Totuşi, 2008 va putea fi considerat un an mai bun decât 2006, faţă de care, în primele 11 luni, evoluţia în 2007 a fost de aproape 25%.
Anul 2009 se anunţă şi mai slab, fiind de aşteptat o scădere de aproape 50% faţă de 2008, deci o valoare puţin peste 200.000 la finalul lui 2009 – deşi eu îmi doresc să fiu contrazis de atipicul pieţei auto româneşti în 2009…
După cum se poate observa, în TOP 10 al celor mai bine vândute mărci de maşini noi în primele 11 luni din 2008 doar patru mărci au reuşit o mică evoluţie faţă de aceeaşi perioadă a lui 2007: Skoda, Ford, Hyundai şi Fiat, toate cu mai puţin de 10% creştere.
În schimb, Renault, Peugeot şi Chevrolet înregistrează scăderi foarte mari, de peste 25% – fiind clar că luna decembrie nu va reduce semnificativ handicapul faţă de 2007. În 2009 ar fi de aşteptat ca importatorii acestor mărci să "conducă" plutonul celor care vor oferi discounturi şi promoţii deosebit de atractive.
Interesant, dintre mărcile cu mai mult de 1.000 de unităţi vândute în primele 11 luni din 2008, cele trei mărci franceze Renault, Citroen şi Peugeot încheie anul 2008 cu scăderile cele mai accentuate, în timp ce Mazda, KIA, Suzuki sau Honda se pot lăuda cu performanţe foarte bune. Mazda şi KIA au reuşit o creştere de ordinul a 200% a vânzărilor – coreenii sunt, de departe, performerii lui 2008, datorită lui KIA cee’d, finalul lui 2008 promiţând depăşirea cifrei de 8.500 unităţi şi poate chiar devansarea Toyota!
Pentru 2009, aproape toţi importatorii de aşteaptă la scăderea drastică a vânzărilor, obiectivele pe 2009 fiind revizuite la aproximativ 50-80% din rezultatele pe 2008. Scăderea sub acest prag ar însemna, practic, eliminarea de pe piaţa auto românească – în primele 11 luni din 2008, Geely, Great Wall, SsangYong şi Chrysler deja se confruntă cu scăderi foarte mari ale vânzărilor (primele trei mărci fiind chinezeşti sau, cazul lui SsangYong, sub control chinezesc).
La fel ca pentru Dacia, anul 2009 se anunţă pesimist şi pentru importatori, dar nu fatal. Este improbabil să asistăm la dispariţia vreunui importator major de pe piaţa noastră în 2009, toţi producătorii străini primind, într-un fel sau altul, ajutoare de la guvernele ţărilor originare. Este de aşteptat ca mărcile premium să fie cel mai puţin afectate de recesiunea economică, în timp ce importatorii maşinilor de volum vor apela la politica de discounturi mari şi oferte atractive.
Cu alte cuvinte, anul 2009 se anunţă plin de surprize în ce priveşte preţurile cât mai abordabile ale maşinilor. S-ar putea ca 2009 să devină anul celor mai ieftine maşini din acest deceniu…
Domeniul auto nu înseamnă doar maşini pentru persoane, ci şi utilitare – capitol la care piaţa auto de la noi stă binişor. Să vedem care este dinamica acestui segment, al utilitarelor sub 3,5 tone.