Piaţa auto din România la pământ
Dar s-a întâmplat. Încă mi se pare incredibil, chiar şi acum la
câteva ore după ce ştirea a ajuns pe toate site-urile importante.
În luna ianuarie a anului 2010, 201 modele Dacia au fost
înmatriculate în România. Volkswagen se află pe primul
loc, cu 453 iar Ford pe doi cu 259. Să facem o comparaţie cu
aceeaşi lună, dar din 2008: 8059, 5389 şi 3375 de unităţi.
Cum s-a ajuns de la peste 8000 de maşini în 2008 la 201? Avem
mai multe cauze. În primul rând criza economică. Este clar că
în asemenea timpuri dificile, maşinile low-cost sunt
primele lovite la vânzări. Creditul tot mai puţin
accesibil şi preţurile în scădere ale maşinilor second hand au
afectat direct vânzările maşinilor noi ieftine.
Taxa de primă înmatriculare pentru maşinile cu motoare
mai mici de 2 litri şi euro 4 a intrat în vigoare şi cum
clienţii mai au 3 luni la dispoziţie, aşteaptă să vadă ce se poate
schimba. Asta înseamnă că s-au vândut mai mult de 201 exemplare
inmatriculate. Dacia spune că vorbim de 800 de maşini livrate, iar
asta înseamnă 20% din piaţă.
De aici şi avantajul celor de la Volkswagen, care s-au
pregătit temeinic şi au acum o gamă aproape completă de Euro
5.
De asemenea, oamenii au aşteptat pentru demararea
programului Rabla, din luna februarie, mulţi clienţi
preferând să amâne achiziţionarea unei maşini. Fabrice Cambolive,
director comercial Renault Dacia a adus în discuţie şi
factorul vreme. Cu atâta zapadă în jur, cine mai
are chef de cumpărat o maşină nouă? Şi aşa e.
Pentru Dacia exportul reprezintă un adevărat colac de salvare.
Dar ce fac importatorii? Probabil se vor rezuma la doar câţiva
dealeri şi restul vor intra în conservare. Şi cum toate merg
perfect, la Dacia se pregăteşte o grevă. Superb. Dar despre asta
într-un alt episod.
Oricum, cifrele rămân şi nu sunt deloc plăcute. Cât va
mai dura criza în domeniul auto? Eu cred că încă vom mai
asista la scăderi ale maşinilor vândute comparativ cu lunile anului
trecut. Şi asta pe tot parcursul anului. Pentru că nu am făcut încă
Poc.
Şi din păcate pentru cumpărător, am trecut şi de perioada
reducerilor de preţ. Urmează perioada luptei pentru supravieţuire
şi a reducerilor de costuri. Care se vor vedea în produsele oferite
şi serviciile aferente.